Page 5 of 6

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2013-08-14 12:32:32
by patand
Tux wrote:RSR 595däcken har varit en mycket trevlig bekantskap och definitivt ett vettigt ekonomiskt val
Har du provat de vid bankörning någonting?

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2013-08-14 23:23:49
by Tux
Nahpets: :-)

Jimmy: Jobb kom ivägen.

Mattias: Hemma för lite familjegrejjer och faktiskt ett par dagars ledigt, en massa fix inför hösten och en hel rackarns massa jobb. Det blir lite dumt som svensk när de kinesiska kollegorna gärna ser att man stiger upp 04 och börjar jobba samt att jänkarna gärna håller en uppe till 2 på natten...

Patand: Tyvärr ingen bankörning utan bara slalom och gatkörning.

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-04-02 21:07:36
by Tux
Och numera är Heffaklumpen påställd, hon har fått sommardäcken åter och de 10 milen hemåt kördes med mungiporna strax ovan öronen, och detta i ett helt ok väder. :D

Att byta till 15-50 olja verkar ha gjort underverk för i år var det inga burkar som inte var med från början.
Förra året hann jag en halvmil innan hela motorn vaknade...

Den svarta mockaratten hade börjat se lite ledsen ut, så den har fått sig en omgång mocka-renovering och bortats lite, skall se de närmaste dagarna hur utfallet blir, så jag ber att få återkomma med eventuella tips och trix.

RMB är beställd om kommer förhoppningsvis att kunna monteras snarast.
(RMB = Rear Muffler Bypass)

På lördag tänkte jag bege mig till Borås för Sahlström Classic Car och vårmarknad.
Lagom till långfredagen blir det slalompremiär för i år. :mrgreen:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-04-02 21:47:45
by Janne J
Tux wrote:O

På lördag tänkte jag bege mig till Borås för Sahlström Classic Car och vårmarknad.

Då ses vi där :#cheers:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-04-03 09:24:18
by Rikard
Pontus

Var det dig jag mötte mellan Lidköping och Götene i fredags?


Rikard

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-04-03 14:32:44
by Tux
Rikard,
Det var det inte. Jag ställde på den 2:a april.
Du kan möjligen ha mött Stubben, han har en nachtblau 928 S4 som han bruksar flitigt.
/Pontus

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-04-16 13:44:38
by Tux
Blankt papper och fin bil var dagens dom hos Clearcar. :-)

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-04-16 15:34:43
by patand
Tux wrote:Blankt papper och fin bil var dagens dom hos Clearcar. :-)
Självfallet! :d=:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-05-16 12:22:10
by Tux
Efter att ha släppt en droppe olja nu och då från vänster fram så flödar det numera betydligt mer. :oops:

Pappsens stenläggning har fått sig en fiiin liten fläck..

Heffaklumpen skall imorgon köras iväg till PC Borås för byte av oljekyl och vad det är som behövs i krokarna som läcker.
När hon ändå är inne skall hon få sig stålomspunna bromsslangar och ny vätska.

Man kanske kan göra det själv, men det är kladdigt, smutsigt och tråkigt att mecka med sådant... :wink:

Såtenästräffen får bli utan Heffaklump, i värsta fall får jag väl köra Knubbisch...

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-06-11 11:20:18
by Tux
Heffaklumpen har sen inlämning stått och sovit på PCBorås i väntan på att Forza skulle få ordning på bromsslangar, tyvärr har deras underleverantör haft inbrott och de har inte ens varit kontaktbara... Det är dock under lösning just nu.
Christoffer och PC Borås har däremot varit mycket hjälpsamma och tillmötesgående under väntetiden, långt mer än vad jag kunde förvänta mig och tro faktiskt. :#pray:

Heffaklumpen blev till att se ut som en Cayman S av 2006 års modell och efter att ha kört detta monster i 2 veckor och det finns numera ett stort kli i fingrarna att i framtiden utöka vagnsparken...

Kanske med ett par mer komfortinriktade stolar och en mindre "SE PÅ MIG!"-clownkostym så skulle jag kunna leva länge med en Cayman S. :twisted:

Att jag sen dragit ihop 15 poäng i PCS slalomcup region väst med bilen känns också helt ok.
Det har blivit ett och annat personligt ifrågasättande i att köra slalom med Heffaklumpen när jag kunde komma ner till Ängelholm, köra ut i slalombanan och köra in på 5:e plats i HS2 av 25 bilar.
Sen att det sitter ett helt annat chassi på bilen än vad där sitter orginal är kanske också bidragande.

Vi får se vad framtiden bär med sig, men en Cayman S står högt upp på önskelistan över bilar man bör äga.

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-07-08 21:18:34
by Tux
Idag fick heffaklumpen tillslut sin EBK, jag menar RMB monterad.
Image

Stort tack till Peter Utzon som hade delarna jag behövde på hyllan och kunde leverera med mycket kort varsel.
Stort tack också till Stubben som fixade en RMB till mig.

Imorgon blir det slalom och förhoppningsvis så regnar det INTE!

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-07-11 11:48:30
by Tux
Efter ett par turer med RMB på bilen så upplevs den fortfarande som väldigt tyst, men numera hör man iaf ett litet svagt V8muller. :)

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-07-13 18:48:26
by Bathory
Låg bakom dig idag på 47an :D
J*klar vad läcker din bil är bakifrån :#drool:
Tyvärr hade jag ingen rolig bil själv (Svärfars 745a)

Sven

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-07-14 11:38:24
by Tux
Visst är det så Sven. :-)
Jag får ju istället se världen inifrån alltsom oftast.

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2014-07-14 13:05:08
by Tux
Söndagen den 13e begicks nypremiär för banmöte med Heffaklumpen på Mantorp park av alla ställen.
Det skulle finnas risk för lite regn precis runt 12tiden enligt vädersiterna på lördagskvällen... Jo tjena, det regnade från Mullsjö på vägen dit och hela vägen hem igen med varierande intensitet.
Det blev en mycket lyckad tillställning och jag måste säga att det var löjligt kul trots vätan och rejäl rattrost.
På pappret så skulle 1:50 på banan vara väldigt lite, men ack vad man bedrar sig! Jag var ute i princip hela tiden förutom ett oljekolla och vatten i chauffören-stopp.

Att dessutom köra med Klassik-gruppen var en fullträff! Inga glada amatörer med mer pengar än vett utan tillstymmelse till kontroll och backspeglar utan väldigt respektfull och smidig körning. :d=:

Ragnar hade riktigt bra fart på sin 924s och flög fram riktigt snyggt. Jag lyckades mot slutet hålla jämna varv med honom och Hans-Åke. Mest spännande var att jag insåg att jag behövde köra om en race-anpassad 944s2/951 vars chaufför tog det varligt i blötan.
Elf med 928gtn försvann tyvärr fort och jag har ingen koll på vart han tog vägen eller om det var något som hände.

Varven blev i stort:
Ut från depån, lite sisådär in i första vänstern på 3:an, växla upp till 4:an innan parisern och sen gå mycket försiktigt i utgången då det precis vid Apex är ett underlagsskifte där det gick från blött med fäste till totalt svävande otrevlig känsla. Såfort det började gå rakt var det bara att stå på igen och sen smyga igenom den lätta högern, stå på igen och så in i chikanen, här var det också läge att gå ner på 3:an under inbromsningen för att få maximal fart ut på rakan, dock var det ganska sällan jag gav fullt utan nyttjade rakan till att släppa om snabbare bilar, upp på 5:an (då höghastighetskörning rakt fram mest är en dränga-sport...) Hård och alldeles för tidig inbromsning samt nedväxling till 3:an innan högern, snika runt Apex och full fart upp mot krönet, till 4:an, precis över krönet snabb broms och sen vänstern, lite gas och sen hård broms och ner på 3:an innan hårnålen, in ta apex och sen ut mot yttre för att sen styra runt, full sula framåt, broms vänster och ut på start och mål, upp på 5:an och sen broms och ner på 4:an för att ta vänstern igen, denna gången dock med mycket bättre spår.

Inbromsningen efter rakan kändes inte 100% trygg då abs:en fick bilen att trippa lite i stabiliteten och att man alltid fegade genom att bromsa för tidigt, släppa av och nästan behöva ge stödgas för att komma fram till insvängningspunkten. :oops:

Mitt livs hitills bästa banmöte och jag ser fram emot nästa gång jag skall angöra Kinnekulle!