Söndagen den 13e begicks nypremiär för banmöte med Heffaklumpen på Mantorp park av alla ställen.
Det skulle finnas risk för lite regn precis runt 12tiden enligt vädersiterna på lördagskvällen... Jo tjena, det regnade från Mullsjö på vägen dit och hela vägen hem igen med varierande intensitet.
Det blev en mycket lyckad tillställning och jag måste säga att det var löjligt kul trots vätan och rejäl rattrost.
På pappret så skulle 1:50 på banan vara väldigt lite, men ack vad man bedrar sig! Jag var ute i princip hela tiden förutom ett oljekolla och vatten i chauffören-stopp.
Att dessutom köra med Klassik-gruppen var en fullträff! Inga glada amatörer med mer pengar än vett utan tillstymmelse till kontroll och backspeglar utan väldigt respektfull och smidig körning.
Ragnar hade riktigt bra fart på sin 924s och flög fram riktigt snyggt. Jag lyckades mot slutet hålla jämna varv med honom och Hans-Åke. Mest spännande var att jag insåg att jag behövde köra om en race-anpassad 944s2/951 vars chaufför tog det varligt i blötan.
Elf med 928gtn försvann tyvärr fort och jag har ingen koll på vart han tog vägen eller om det var något som hände.
Varven blev i stort:
Ut från depån, lite sisådär in i första vänstern på 3:an, växla upp till 4:an innan parisern och sen gå mycket försiktigt i utgången då det precis vid Apex är ett underlagsskifte där det gick från blött med fäste till totalt svävande otrevlig känsla. Såfort det började gå rakt var det bara att stå på igen och sen smyga igenom den lätta högern, stå på igen och så in i chikanen, här var det också läge att gå ner på 3:an under inbromsningen för att få maximal fart ut på rakan, dock var det ganska sällan jag gav fullt utan nyttjade rakan till att släppa om snabbare bilar, upp på 5:an (då höghastighetskörning rakt fram mest är en dränga-sport...) Hård och alldeles för tidig inbromsning samt nedväxling till 3:an innan högern, snika runt Apex och full fart upp mot krönet, till 4:an, precis över krönet snabb broms och sen vänstern, lite gas och sen hård broms och ner på 3:an innan hårnålen, in ta apex och sen ut mot yttre för att sen styra runt, full sula framåt, broms vänster och ut på start och mål, upp på 5:an och sen broms och ner på 4:an för att ta vänstern igen, denna gången dock med mycket bättre spår.
Inbromsningen efter rakan kändes inte 100% trygg då abs:en fick bilen att trippa lite i stabiliteten och att man alltid fegade genom att bromsa för tidigt, släppa av och nästan behöva ge stödgas för att komma fram till insvängningspunkten.
Mitt livs hitills bästa banmöte och jag ser fram emot nästa gång jag skall angöra Kinnekulle!