924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Försök peta lite fett i glidspåren. Annars är nog renovering av bromsarna en god ide om det inte är gjort, det gör dessutom livet klart lättare för bromsbeläggen på banan om dom slipper ligga an vilket kan ge massor med värmeöverföring till beläggen.
Vad är körplanen för i år? Ska bli kul att följa årets framfart !
Vad är körplanen för i år? Ska bli kul att följa årets framfart !
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Nillet
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2010-06-29 18:55:17
- Bilmodell: Porsche 924
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Skall läsa Goran:s tråd för att se när (eller om) bromsar renoverades och kamrem bytades.
Årets körplan för 924:an är MSCC:s KM och kanske något annat.
17 April - KM1, Knutstorp
Missar tyvärr 28 maj på Sturup
12 Juni - KM3, Bulltofta
6 Augusti - KM4, Minnesberg
18 September - KM5, Knutstorp
Årets körplan för 924:an är MSCC:s KM och kanske något annat.
17 April - KM1, Knutstorp
Missar tyvärr 28 maj på Sturup
12 Juni - KM3, Bulltofta
6 Augusti - KM4, Minnesberg
18 September - KM5, Knutstorp
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
HejNillet wrote:Skall läsa Goran:s tråd för att se när (eller om) bromsar renoverades och kamrem bytades.
Årets körplan för 924:an är MSCC:s KM och kanske något annat.
17 April - KM1, Knutstorp
Missar tyvärr 28 maj på Sturup
12 Juni - KM3, Bulltofta
6 Augusti - KM4, Minnesberg
18 September - KM5, Knutstorp
Följer allt du gör med Bettan2.


Tråden: forum/viewtopic.php?t=8357
"Kamrem, remspännare och generatorremmen bytade 20100405."
"BromsarM471 konverterad till 931/944 bromsar dvs skivor runt om och ny Ate huvudbromscylinder.
Motul 600 Racing bromsvätska. (2010)
Nya Sebro skivor runt om och Ferodo gatklossar fram och Porsche standard bak. (2007)
Renoverade och gulkromaterade ok. (2007)
Ställbar bromsvåg inifrån bilen."
I renoveringen ingår bytade packningar. Borde inte sitta fast, men som sagt innan, den har inte gått många mil och bromsar mår bäst av att motioneras oftare.
Lycka till
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Nillet
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2010-06-29 18:55:17
- Bilmodell: Porsche 924
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Jag gjorde en lista åt verkstaden på en utskrift från din sida, Goran.
Fick tips om M&M cars i Eslöv och lämnar bilen där (tack Krazze!).

Fick tips om M&M cars i Eslöv och lämnar bilen där (tack Krazze!).
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
- Nillet
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2010-06-29 18:55:17
- Bilmodell: Porsche 924
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Fick en statusrapport från M&M cars och det verkar som om han vet vad han pratar om. Bra för en amatörskruvare som mig...
Han har tittat grundligt på bilen och hittade ett par grejer som skall åtgärdas (förutom "servicen").
Det var olika camber fram, så vänster fram ändras till samma som höger fram (som han tyckte hade en rimlig camber).
Upphängningen till krängningshämmaren fram är för svagt och flexen hamnar i fästet i stället för i hämmaren, han svetsar en ny upphängning.
Drop-stoppet funkar, men borde ha en bättre lösning, får åtgärdas vid senare tillfälle.

Han har tittat grundligt på bilen och hittade ett par grejer som skall åtgärdas (förutom "servicen").
Det var olika camber fram, så vänster fram ändras till samma som höger fram (som han tyckte hade en rimlig camber).
Upphängningen till krängningshämmaren fram är för svagt och flexen hamnar i fästet i stället för i hämmaren, han svetsar en ny upphängning.
Drop-stoppet funkar, men borde ha en bättre lösning, får åtgärdas vid senare tillfälle.
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Assymetrisk camber är ingen fara, men du ska i så fall ha mer på vänster än höger om du kör banor som går i högervarv
Ta reda på hur mycket du fick, rimlig camber kanske inte är vad du vill ha. En 83a, har den "moderna" varianten av kräningshämmarupphängning som 944/924S/Sena 931 har? Kanske goran kan svara på. Kanske finns nån bild?

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
HejCédric wrote:Assymetrisk camber är ingen fara, men du ska i så fall ha mer på vänster än höger om du kör banor som går i högervarvTa reda på hur mycket du fick, rimlig camber kanske inte är vad du vill ha. En 83a, har den "moderna" varianten av kräningshämmarupphängning som 944/924S/Sena 931 har? Kanske goran kan svara på. Kanske finns nån bild?
Ja, lite mer camber på vänster sida är inte fel, som Cédric säger, men det var inte min mening att det ska vara så. Jag har alltid gjort hjulinställningarna hos Ringtjänst i Arlöv, och min intention var att hålla bilen symmetrisk. Det ska det finnas papper på bland dokumentationen du fick Nicklas. Men det kan ha flyttat sig eftersom där är justerbara topplagringar bl.a...
Krängningshämmaren har samma installation som en 944, som Cédric säger. Jag hade nog droppat drop-stoppet (

Lycka till

Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Nillet
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2010-06-29 18:55:17
- Bilmodell: Porsche 924
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Hämtar bilen på fredag morgon, bilen är väldigt styv i framvagnen nu säger M&M, hoppas det går att tävla med.
På lördag får jag roa mig med att flytta batteriet så att det följer reglementet.
Måste köpa nytt batteri igen då man inte får ha det jag köpte i kupén...
Ett batteri som följer regelementet (för montering i kupé) verkar inte finnas, får kolla med SBF vad de menar i reglerna.

På lördag får jag roa mig med att flytta batteriet så att det följer reglementet.
Måste köpa nytt batteri igen då man inte får ha det jag köpte i kupén...
Ett batteri som följer regelementet (för montering i kupé) verkar inte finnas, får kolla med SBF vad de menar i reglerna.
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
- Nillet
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2010-06-29 18:55:17
- Bilmodell: Porsche 924
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Bilder och film kommer, filmen blir inte ett sömnpiller som förra gången.110417 – Knutstorp – MSCC KM1
Väder: ca 10 grader, molnigt med få solglimtar och lätta vinbyar.
På morgonen kom jag på att jag inte fixat vagndeklarationen och eftersom jag inte har en skrivare fick jag köra via jobbet i Lund. Så jag kom i senaste laget till Knutstorp, där det var fullt med folk eftersom danska HMS skulle dela dagen med oss. I besiktningen funkade inte alla ljusen men med lite hjälp från besiktningsmannen fick vi det att funka.
Det var många heat innan jag skulle köra första tidsträningen (kl. 10:40) så jag kunde stressa av och samtidigt torkade det upp. Första varven kände jag mig ”ringrostig” samtidigt som jag ville känna om bilen uppförde sig annorlunda efter verkstadsbesöket, jag fick inte riktigt till varvtiderna. Det var två Mazda Miator som också var nybörjare så jag lyckades ändå bli näst sist med en varvtid på 1:17:770.
Det var lite varmare till andra tidsträningen (kl. 13:30) men jag började försiktigt även denna gång. När jag äntligen hade ett bra varv på gång så blev det gulflagg ut på startrakan och jag fick lätta på gasen. Den var kvar under resten av tidsträningen så jag lyckades inte förbättra min varvtid utan bästa varvet blev 1:18:304. Som tur var lyckades inte sista man slå min tid från första tidsträningen.
Eftersom tidsträningarna ger tävlingsresultatet blev jag 11:a (näst sist) i tävlingen.
Min klass var sist ut och racet (som alltså inte är tävling) startade 15:30 och målet denna gång var att hänga med näst sista bil (sista bil eftersom jag var näst sist). Jag var lite ”het på gröten” och spann loss i starten och fick därmed en urusel start. Eftersom vi var tre nybörjare hade jag inga problem att hänga med, men jag hade också svårt att hitta en lucka för att komma om. Till slut kom näst sista bil om och drog ifrån vilket gjorde att jag bara hade en bil att tampas med. Jag var snabbare på rakan och lyckades komma upp jämsides, men var försiktig i inbromsningen och hamnade bakom igen. Jag jagade ifatt, lade upp nästa försök lite bättre och lyckades komma helt förbi på rakan. Sakta men säkert så kom jag även i kapp nästa bil men då var det dags att bli varvad. Efter varvningen hade jag tappat till både bilen före och bilen efter men jag lyckades hålla min plats in i mål.
Bästa varvtiden kom strax före varvningen och blev 1:17:706, högsta topphastigheten blev 154 km/h.

Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
- Nillet
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2010-06-29 18:55:17
- Bilmodell: Porsche 924
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Attans, bakåtkameran blev inget...
Bilder och film finns nu på http://www.nillet.com/rindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilder och film finns nu på http://www.nillet.com/rindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Bra rapport Niklas!
Det verkar som det går framåt för dig
och du räds inte bråka med andra
.
Det verkar som det går framåt för dig


Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Nillet
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2010-06-29 18:55:17
- Bilmodell: Porsche 924
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Det blir bättre och sämre, men väldigt kul!Eddie Varvstopp wrote:Bra rapport Niklas!
Det verkar som det går framåt för digoch du räds inte bråka med andra
.
Hade varit ännu mer kul om det varit du som varvat mig, skruva skall man göra på vintern inte under våren...

Säger jag som inte skruvar alls.

Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
- Nillet
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2010-06-29 18:55:17
- Bilmodell: Porsche 924
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Jag körde med 924:an på OpelSportClub:s trackday för att testa den innan nästa KM-tävling och det gick inte så bra...
Testrapport:
Smakprov:

924:an markerade sitt revir...
Testrapport:
Bilder: http://www.nillet.com/rbilder/110430/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;110430 - Sturup - Test
Väder: ca 14 grader, lätta moln och blåsigt
Testade Sturup inför nästa KM på Opel Sport Club:s trackday. Det började bra med att jag snabbt fick en känsla för banan. Kom in i en rytm där jag hittade var jag kan köra fortare. Bilen är nu så styv i framvagnen att den börjar hoppa i lågfartskurvor. Efter ca 10 varv började bilen låta lite konstigt utan att kännas konstig, jag kollade varningslampor och om den rök. Det gjorde den inte så jag fortsatte ett varv i ett långsammare tempo. Efteråt meddelade en flaggvakt att det lät som om den gick på 3 cylindrar. På det trettonde varvet drog jag upp tempot igen. I kurvan innan gamla depån släppte det bak och vindrutan blev blöt av kylarvatten. Lyckades svänga av i säkerhet vid utgången från gamla depån. Blev bärgad tillbaka till depån, lyft på huven och med mitt skrala kunnande lyckades jag inte hitta någon läcka. Mycket kylarvatten vid expansionskärlet men även i lyktbaljorna. Ringde en bärgningsbil som bärgade bilen till M&M Cars i Eslöv. Får se om han hittar felet.
Smakprov:

924:an markerade sitt revir...

Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Hej
Vad tråkigt.
Är det säkert att den gick på tre cylindrar och inte spikade?
Jag installerade spiksensor för att man skulle upptäcka spikningar i tid och kunna lugna ner sig innan toppackningen går och bilen...kissar på sig. Spiksensorn ska bara ytterst sällan blinka på de nedre en till två lamporna och absolut inte på några fler. Då stiger temperaturen fort.
Hoppas du slipper plana toppen igen, för det tror jag där inte mån till, utan du kan få skaffa en ny topp. De finns i och för sig för nästan inga pengar och om du ska plana toppen kan jag rekommendera Topplocksverkstan. Mycket bra priser och enormt kunnade.
Ska du ta av toppen själv (helst med hjälp) har jag ett tips: lossa avgassystemet från extraktorgrenröret och låt det sitta kvar i toppen när du plockar ut toppen. Då är det lättare att få av och på grenröret från toppen. Då det är "special" är det svårt att komma åt muttrarna. Då byter du en toppackning på mindre än 5 timmar. Jag fick hjälp av Trolle att utföra den manövern. Det underlättar om man är två. Bra att ha den siffran om M&M ska göra jobbet så du kan minimera kostnaden.
Lycka till
Goran
Vad tråkigt.

Är det säkert att den gick på tre cylindrar och inte spikade?
Jag installerade spiksensor för att man skulle upptäcka spikningar i tid och kunna lugna ner sig innan toppackningen går och bilen...kissar på sig. Spiksensorn ska bara ytterst sällan blinka på de nedre en till två lamporna och absolut inte på några fler. Då stiger temperaturen fort.
Hoppas du slipper plana toppen igen, för det tror jag där inte mån till, utan du kan få skaffa en ny topp. De finns i och för sig för nästan inga pengar och om du ska plana toppen kan jag rekommendera Topplocksverkstan. Mycket bra priser och enormt kunnade.
Ska du ta av toppen själv (helst med hjälp) har jag ett tips: lossa avgassystemet från extraktorgrenröret och låt det sitta kvar i toppen när du plockar ut toppen. Då är det lättare att få av och på grenröret från toppen. Då det är "special" är det svårt att komma åt muttrarna. Då byter du en toppackning på mindre än 5 timmar. Jag fick hjälp av Trolle att utföra den manövern. Det underlättar om man är två. Bra att ha den siffran om M&M ska göra jobbet så du kan minimera kostnaden.
Lycka till

Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =
Går bilen på 3 burkar kan du omöjligt missa det, den låter som en subaru och går väldigt seegt. OM topplockspackningen gått så borde du dock inte ha motorrummet fullt med vatten, om den inte gått riktigt jäkla rejält. Oroväckande att den lät konstigt dock. Har svårt att tänka mig att den skulle spika sönder igen, tändingen kan stå ganska mycket fel innan det händer (kör du 98 okt?), men vi får väl se, hoppas det löser sig smidigt !
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]