924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#556 Post by gtBen »

Nu har jag i alla falll kört färdigt för i år, bilen är avställd och har återtagit hedersplatsen i hemmagaraget. Det blev totalt 16 dagar körning i år varav 8 med 924:an - 3 dagar på ringen + 2 konbanekörningar + 3 dagar med tävling/trackday.

Sista körningen blev en extra-insatt Hopp&lek-körning med Kalmar sportvagnsklubb med ~15 bilar där 924:an var snabbast för dagen ...dock inga Super-7 eller timeattack-förare på plats. Bilen har lite för mycket camber (mest bak) för att ha grepp att runda konor men med så lite bilar så gick det att få däcken mer än ljumna och då kom tiderna ner på en anständig nivå.




Provade broms-ok både fram- och bak för nån vecka sedan och det passar riktigt bra.

Image
Bak blir det 2-kolvs-ok i aluminum från tidiga 964, med 12mm spacer går de fritt för 6”-telefonfälgar

Image
det behövs 2mm bricka som mellanlägg när man skruvar dit dem, när man kör med original bromsskiva


Image
Fram blir det 4-kolvs-fram-ok från Boxster (ej S) tillsammans med Cedrics fina adaptrar, krävs 10mm spacer för 6”-telefonfälgar att gå fritt

Image

Image
det behövs 2,5mm bricka som mellanlägg när man skruvar dit dem, när man kör med original bromsskiva. Med 24mm bred 911 Carrera 3.2-skiva behövs nog ingen bricka.

Jag har inte skruvat bort original-oken än så jag har inte fått fram skillnaden i vikt mellan gamla och nya ännu, heller inte bestämt om jag ska köra med original-skivor (5,4kg) fram eller med Carrera 3.2-skivor (6,5kg).

Image
Jag ska se om Hawk har belägg som passar, jag har kört deras HT-10 runt om men vill gärna prova DCT-50 fram om möjligt som tål lite mer värme och ska stoppa ännu bättre, ev stort slitage av skivorna är inga problem.

Image
Har räknat lite på kolvarea mm i broms-oken också, förhållandet mellan fram- och bak blir 1,5 istället för 1,6 och det tror jag inte ens jag märker.
Totala kolvarean kommer att öka med 29%, och det tror jag original huvudbromscylindern (på Ø20,4mm? ) klarar ...annars får jag leta fram nån annan lämplig.


Näst på tur blir att ta bort växellåda och tanken, så jag kan rulla ut bilen och kapa bort plåten över tanken innan det blir vinter. Jag har redan rensat ur kupen för att kunna kapa bort plåttaket och passa in det i glasfiber som redan kommit hem.
Jag ska lulla lite med växellådan och drivknutarna också innan de sätts tillbaka, till lådan har jag köpt Motul Racing olja (Motul Gear 300 75W-90) och ska skaffa nåt bra fett till knutarna också.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#557 Post by Cédric »

Är du säker på kolvarnas storlek, du borde ha samma som mina orginalok och 944ans ok, då är det 54mm fram och 36mm bak, 23,81 huvudcylinder. Finns risk att det blir väldigt bakbromsigt med 44ok bak, om du inte har bromsbalansjustering, eller flyttar balansen med högre friktionskoefficient fram. Synd då 964 oken såg rätt smidiga ut att ha bak. Du fick ihop en rätt rejäl åkarsäsong måste jag säga !

DTC50 ser ut att vara stöddiga väl uppe i temp, alltid kul att testa nya belägg, nya oken öppnar för lite fler alternativt.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#558 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2024-10-10 08:09:47 Är du säker på kolvarnas storlek, du borde ha samma som mina orginalok och 944ans ok, då är det 54mm fram och 36mm bak, 23,81 huvudcylinder. Finns risk att det blir väldigt bakbromsigt med 44ok bak, om du inte har bromsbalansjustering, eller flyttar balansen med högre friktionskoefficient fram. Synd då 964 oken såg rätt smidiga ut att ha bak. Du fick ihop en rätt rejäl åkarsäsong måste jag säga !

DTC50 ser ut att vara stöddiga väl uppe i temp, alltid kul att testa nya belägg, nya oken öppnar för lite fler alternativt.
Jag hade visst blandad ihop okens kolv-diameter med 911:ans ...och huvudbromscylindern har väl 2 diametrar Ø23,8 och Ø19 . Är då den lilla diametern fram eller bak?
Hursom, om det är 2 diametrar i huvudbromscylindern så förstår man att standard-förhållandet fram och bak kan vara så stort som 2,25 .

Image
Uppdaterade siffror på denna bilden
Min nya uppsättning blir ju inte riktigt bra när man räknar med rätt siffror ... :roll:
Så jag får nog spana efter en annan huvudbromscylinder eller andra bak-ok eller en tryck-regulator, visst olika belägg kan göra en del man kanske inte så mycket.
Men det blir nog att prova som det är först och om det är åt skogen så får jag bulta tillbaka original-oken igen till att börja med.
Jag ska ta fram mina AlfaRomeo Brembo-ok med Ø38 och testa med dem igen, jag kommer inte ihåg vad det var som gjorde att inte gick vidare med dem!

Hawk DCT-50 ligger bättre än HT-10 både kalla som varma så det är ju inte nån vågad test.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#559 Post by safe »

Brembo oken har väl 76 mm spacing mellan monteringshålen?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#560 Post by Cédric »

Stegade bromscylindrar har framförallt att göra med 2 krets bromssytemet, och vad som händer vid bortfall av bromsförmåga. I vanliga fall är det den stora diamtern som styr hydrauliska trycket.

I ditt fall hade jag nog installerat en justerbar bromsreducering til bakkretsen, det är ju kanon att ha generellt på en räserbil, där det laboreras med bromsbelägg, däckstorlekar, viktfördelning, tävling i regn osv. Speciellt när du redan har ok som passar fram och bak. Sen vet jag inte om 924S också har diagonala kretsar i bromssystemet, då får man dra om så man får fram/bak istället för att kunna ha justeringen på en axel istället.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#561 Post by safe »

Jag har en justerbar willwood ventil till bakre kretsen i Targan, fungerar bra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#562 Post by gtBen »

safe wrote: 2024-10-10 13:43:55Brembo oken har väl 76 mm spacing mellan monteringshålen?
det stämmer, är cirka 94mm bak på 924S
Cédric wrote: 2024-10-10 14:12:11Stegade bromscylindrar har framförallt att göra med 2 krets bromssytemet, och vad som händer vid bortfall av bromsförmåga. I vanliga fall är det den stora diamtern som styr hydrauliska trycket.
Jag har en extra huvudbromscylinder som jag precis öppnade upp och den är stegad, och innehåller också fjädrar mm. Utloppen sitter ju för fram på Ø19-delen och för bak på Ø23,8 , jag tror inte att den stora diametern styr trycket "i vanliga fall", då hade väl det hydrauliska förhållandet mellan fram och bak inte varit 2,25 .
Cédric wrote: 2024-10-10 14:12:11I ditt fall hade jag nog installerat en justerbar bromsreducering til bakkretsen, det är ju kanon att ha generellt på en räserbil, där det laboreras med bromsbelägg, däckstorlekar, viktfördelning, tävling i regn osv. Speciellt när du redan har ok som passar fram och bak. Sen vet jag inte om 924S också har diagonala kretsar i bromssystemet, då får man dra om så man får fram/bak istället för att kunna ha justeringen på en axel istället.
Det är inte diagonala kretsar då det är gemensam bromsledning för vä-bak och hö-bak ...om jag inte misstar mig.
En justerbar bromsreducering vore najjs :#cheers: , för en med ett förutbestämt tryck vill jag absolut inte ha. Jag får se till att förbereda för det när jag är där och pular under bilen ändå.
safe wrote: 2024-10-10 14:41:57Jag har en justerbar willwood ventil till bakre kretsen i Targan, fungerar bra.
Hade du inte dubbla huvudbromscylindrar med bromsvåg?
Finns lite att välja på, även såna som inte kostar skjortan - https://www.demon-tweeks.com/se/motorsp ... ng-valves/
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#563 Post by safe »

Hade du inte dubbla huvudbromscylindrar med bromsvåg?
Finns lite att välja på, även såna som inte kostar skjortan - https://www.demon-tweeks.com/se/motorsp ... ng-valves/
[/quote]

Nix.
Det är en liknande sån jag har.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bexander
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2011-01-12 08:07:05
Bilmodell: 944 -84
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#564 Post by bexander »

gtBen wrote: 2024-10-10 16:34:18 Jag har en extra huvudbromscylinder som jag precis öppnade upp och den är stegad, och innehåller också fjädrar mm. Utloppen sitter ju för fram på Ø19-delen och för bak på Ø23,8 , jag tror inte att den stora diametern styr trycket "i vanliga fall", då hade väl det hydrauliska förhållandet mellan fram och bak inte varit 2,25 .
Är du säker på att det inte är tvärt om dvs D19 bak och D23,8 fram?
Med 23,8 fram och 19 bak får jag 1,34 fram/bak i bromskraft.
Med 19 fram och 23,8 bak får jag 3,26 fram/bak i bromskraft?

Jag får också fram att med boxster/964 oken dvs (40+36) samt 44 så blir det nog ganska bra om du byter huvudcylindern till en med samma storlek fram som bak, ex från en 944 med ABS. 1,39 fram/bak i bromskraft.

Se bifogat kalkylark(zip-fil) för beräkningarna.
Brake system sizing.zip
Kalkylarket har jag satt ihop baserat på följande video, https://www.youtube.com/watch?v=yAyovvseQ4c
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#565 Post by gtBen »

bexander wrote: 2024-10-11 06:37:14
gtBen wrote: 2024-10-10 16:34:18 Jag har en extra huvudbromscylinder som jag precis öppnade upp och den är stegad, och innehåller också fjädrar mm. Utloppen sitter ju för fram på Ø19-delen och för bak på Ø23,8 , jag tror inte att den stora diametern styr trycket "i vanliga fall", då hade väl det hydrauliska förhållandet mellan fram och bak inte varit 2,25 .
Är du säker på att det inte är tvärt om dvs D19 bak och D23,8 fram?
Med 23,8 fram och 19 bak får jag 1,34 fram/bak i bromskraft.
Med 19 fram och 23,8 bak får jag 3,26 fram/bak i bromskraft?

Jag får också fram att med boxster/964 oken dvs (40+36) samt 44 så blir det nog ganska bra om du byter huvudcylindern till en med samma storlek fram som bak, ex från en 944 med ABS. 1,39 fram/bak i bromskraft.

Se bifogat kalkylark(zip-fil) för beräkningarna.
Brake system sizing.zip
Kalkylarket har jag satt ihop baserat på följande video, https://www.youtube.com/watch?v=yAyovvseQ4c
Visst har du rätt :oops: det är Ø23,8 för fram och Ø19 för bak ...jag har inte hunnit se och förstå videon/excelarket än, men ska kolla asap

Image
Bifogar en bild jag gjorde (där jag faktiskt hade rätt diameter på rätt ställe) som visar att med den stegade huvudbromscylindern ändras ungefärlig nödvändig slaglängd från standard 10,3/7,2mm till 10,2/10,7 .
Det säger väl bara att huvudbromscylindern fortfarande är tillräcklig, men inget om den är lämplig eller inte :shock:

Jag skulle gärna ha en huvudbromscylinder med samma diameter för båda kretsarna så jag riktigt förstår vad som händer, även om en stegad med rätt dimensioner absolut skulle vara bättre. Ungefär som med mitt elsystem - hellre ett enkelt som jag förstår än ett hightech jättebra som jag inte förstår eller kan felsöka. Lågteknik ...rules 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#566 Post by Cédric »

Dom flesta stegade bromscylindar vad jag sett har ingen direkt mekanisk koppling mellan kolv 1 och 2, så kolv 1 styr trycket i normala driftsfall. Finns ju många varianter även på 944, säker på att det är kopplade mellan fram å bakkammare?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#567 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2024-10-10 16:34:18
Cédric wrote: 2024-10-10 14:12:11Stegade bromscylindrar har framförallt att göra med 2 krets bromssytemet, och vad som händer vid bortfall av bromsförmåga. I vanliga fall är det den stora diamtern som styr hydrauliska trycket.
Jag har en extra huvudbromscylinder som jag precis öppnade upp och den är stegad, och innehåller också fjädrar mm. Utloppen sitter ju för fram på Ø19-delen och för bak på Ø23,8 , jag tror inte att den stora diametern styr trycket "i vanliga fall", då hade väl det hydrauliska förhållandet mellan fram och bak inte varit 2,25 .
Nu hade jag ju blandat ihop fram- och bak på detta som är det tidigare svaret ...så glöm detta :roll:
Cédric wrote: 2024-10-11 14:32:35Dom flesta stegade bromscylindar vad jag sett har ingen direkt mekanisk koppling mellan kolv 1 och 2, så kolv 1 styr trycket i normala driftsfall. Finns ju många varianter även på 944, säker på att det är kopplade mellan fram å bakkammare?
Den stegade bromscylindern är kopplad mellan båda kolvarna, dels genom att stora cylinderns kolvstång trycker på lilla cylinderns kolvstång om än med en kraftig fjäder (inte stumt) och dels genom att hydrauliska trycket från stora cylindern trycker på den lilla cylindern. I toppen på den lilla cylinders kolvstång sitter tätning mot båda hållen och sedan längre ner ytterligare en tätning som sköter "broms-trycket" ut till bak-oken.

Image
Det handlar inte om en rigid stång för båda cylindrarna utan utjämning ...sen vet jag inte om vi pratar om samma sak
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#568 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2024-10-11 10:09:44
bexander wrote: 2024-10-11 06:37:14Jag får också fram att med boxster/964 oken dvs (40+36) samt 44 så blir det nog ganska bra om du byter huvudcylindern till en med samma storlek fram som bak, ex från en 944 med ABS. 1,39 fram/bak i bromskraft.

Se bifogat kalkylark(zip-fil) för beräkningarna.
Brake system sizing.zip
Kalkylarket har jag satt ihop baserat på följande video, https://www.youtube.com/watch?v=yAyovvseQ4c
Visst har du rätt :oops: det är Ø23,8 för fram och Ø19 för bak ...jag har inte hunnit se och förstå videon/excelarket än, men ska kolla asap
Nu har jag kollat på youtube-klippen om bromsar på den kanalen, en bra kanal utan nonses.
Och det var verkligen seriöst upplägg på excel-arket, tackar för det. Jag förstod rätt bra ...tills sista 2 raderna med ”Decel rate” i m/s2 och i G. Men när man kommer så långt i beräkningarna har man ju rätt lösa boliner då man gjort en rad antaganden på vägen dit.

Så tack för input:en, där fick man lära sig lite :#pray: ...vilket inte sker varje dag numera

Image
Jag ändrade lite på uppgifterna så det stämmer för min bil (hjul-dia, lägre vikt, högre µ mm).

Bollar man i kalkylen med belägg med olika µ, så ser man att det har väääääldigt stor inverkan ...och då blir det väl värmeutveckling/kylning som avgör i slutändan, om man väl har fått ordning på balansen fram/bak.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#569 Post by Cédric »

gtBen wrote: 2024-10-13 10:02:18
gtBen wrote: 2024-10-10 16:34:18
Jag har en extra huvudbromscylinder som jag precis öppnade upp och den är stegad, och innehåller också fjädrar mm. Utloppen sitter ju för fram på Ø19-delen och för bak på Ø23,8 , jag tror inte att den stora diametern styr trycket "i vanliga fall", då hade väl det hydrauliska förhållandet mellan fram och bak inte varit 2,25 .
Nu hade jag ju blandat ihop fram- och bak på detta som är det tidigare svaret ...så glöm detta :roll:
Cédric wrote: 2024-10-11 14:32:35Dom flesta stegade bromscylindar vad jag sett har ingen direkt mekanisk koppling mellan kolv 1 och 2, så kolv 1 styr trycket i normala driftsfall. Finns ju många varianter även på 944, säker på att det är kopplade mellan fram å bakkammare?
Den stegade bromscylindern är kopplad mellan båda kolvarna, dels genom att stora cylinderns kolvstång trycker på lilla cylinderns kolvstång om än med en kraftig fjäder (inte stumt) och dels genom att hydrauliska trycket från stora cylindern trycker på den lilla cylindern. I toppen på den lilla cylinders kolvstång sitter tätning mot båda hållen och sedan längre ner ytterligare en tätning som sköter "broms-trycket" ut till bak-oken.

Image
Det handlar inte om en rigid stång för båda cylindrarna utan utjämning ...sen vet jag inte om vi pratar om samma sak
Om det inte är en rigid koppling emellan blir det stora cylindern som styr trycket även för lilla kretsen, om inte fjädern emellan dom är väldigt väldigt styv. :)

Enligt tekniska dokumentationen är skivans effektiva radie 224.6mm fram och 242mm bak om du behvöver förfina dina beräkningar :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#570 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2024-10-09 22:09:48Jag har inte skruvat bort original-oken än så jag har inte fått fram skillnaden i vikt mellan gamla och nya ännu, heller inte bestämt om jag ska köra med original-skivor (5,4kg) fram eller med Carrera 3.2-skivor (6,5kg).

Näst på tur blir att ta bort växellåda och tanken, så jag kan rulla ut bilen och kapa bort plåten över tanken innan det blir vinter.
Vägning av oken avklarat;

Image
gamla bak-oken vägde 3,5kg

Image
nya bak-oken 1,75kg
Så inbesparad vikt bak blir 1,75kg/ok , vägde inte med beläggen då det är samma storlek.

Image
utprovningen bak var med lånade ok men har nu fått hem en egen omgång (till vänster), de har ingjuten Porsche-text istället för lackerad text som på nyare ok

Image
gamla fram-oken vägde 5,35kg med slitna belägg

Image
nya fram-oken vägde 3,85kg med slitna belägg och adapter
Inbesparad vikt fram blir 1,5kg/ok

Image
Så här fina är adaptrarna som Cedric har tagit fram :#pray:

Totalt inbesparad ofjädrad vikt med "nya" broms-oken blir 2x1,75 + 2x1,5 = 6,5kg 8)
Jag kommer att köra med original bromskivor runtom, så inga tunga Carrera 3.2-skivor ...än så länge


Växellådan och tanken är urtagna, visst gick det mycket lättare än förra gången då allt var skitigt/grisigt och reservhjulsbaljan fortfarande var på plats. Men nu var bakvagnsupphängningen kvar på plats så transaxel-röret gick inte att sänka ...så det var ändå rätt så trixigt :roll:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users