968 CS -93!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -93!

#451 Post by Maxx »

Fredrik C wrote:Ja det måste det ju vara... en gummiring är väll en packning :D :roll: :wink: :?: .
Jo, men det var så självklart att jag undrade om jag missat något. :wink:

Men packningen hade alltså gått sönder, eventuellt av för högt oljetryck just där?

Vilket märke/tillverkare av filter hade du?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -93!

#452 Post by Fredrik C »

Packningen var inte trasig men det syntes att den hade flyttat sig. Så det verkar som att trycket blivit för högt.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 968 CS -93!

#453 Post by Bubby »

det bör väl sitta en sån ventil/regulator på alla bilar.. går att komma åt från höger fram hjul om man demonterar innerskärmen. enklast o titta på en skiss så man vet vilken del man ska skruva bort.
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -93!

#454 Post by Fredrik C »

Kommer man åt nått därifrån... :roll: .

I "filterhållaren" finns det nått som heter "oil pressure sender" (928 606 203 01). Kan den ha nått att göra med att filtret lossnar?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 968 CS -93!

#455 Post by DLS »

njae oljetrycksgivaren tror jag inte kan göra nått sånt, läser ju bara av trycket.
har du separat oljekylare på din som på turbo eller har du som på gamla na en liten kylare ihop med oljefiltret, isåfall måste du nog ta isär o rengöra.
o som sagt har du en oilpressure release valve så ska du nog kolla över den.

Edit
menar alltså den här
http://www.paragon-products.com/Oil_Rel ... 035.02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -93!

#456 Post by Fredrik C »

Vart sitter den lilla manicken då?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 968 CS -93!

#457 Post by DLS »

ska sitta på själva oljefilter huset
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -93!

#458 Post by Maxx »

Det är #18 på illustration 104-00 i PET för 968.

Kanske är något som man borde se över i förebyggande syfte om det nu är så att det är ett antal 944/968 som "spytt" olja på banorna i sommar? Det såg ju inte vackert ut när Fredriks bil gjorde det ... Effektfullt, men inte så trevligt. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -93!

#459 Post by Fredrik C »

Många fräna bilar på den här bilden :lol: !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -93!

#460 Post by Fredrik C »

Hej hopp.
Nu har jag köpt in nya däck till säsongen. Trippel åttor på fälg blev det. Framdäcken är lagom inkörda och bakdäcken är nya.

Går även i lite sälj tankar tack vare ett vi har blivit tre i familjen.

Men jag letar även efter en svart standard inredning som skulle kunna rädda situationen :) .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -93!

#461 Post by Fredrik C »

Nu äntligen har jag haft lite tid att köra bilen. Jag har dock upptäckt en sak som oroar mig lite. Jag tycker att den går hårdare i maskinen och att jag har vibrationer i den som börjar vid ca 3800 varv. Jag körde bilen väldigt lite efter haveriet förra sommaren så jag märkte aldrig dessa vibrationer då.
Det jag funderar på är om remmen till balansaxeln kan ha kuggat över och att dessa vibrationen kan ha gjort så att filtret lossnade.
Nån som har någon erfarenhet av detta? Är det lätt att kolla läget på balansaxeln?
:#944burn:
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -93!

#462 Post by Fredrik C »

Ingen som hade lite input?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

Re: 968 CS -93!

#463 Post by Robert Örebro »

Fredrik C wrote:Ingen som hade lite input?
Vibrationer är ju aldrig bra, läs artikeln om PSCS racet på Mantorp i nya AMS nr.12 2011.
Där skakade ju bla oljefiltret loss av att balansaxeln var felvänd 180 grader.

Hoppas det löser sig
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 968 CS -93!

#464 Post by Fredrik C »

Vibrationerna kvarstår :( . Nu har jag även fått hjälp av Levin att justera in balansaxeln. Den hade inte kuggat men den var något för hårt spänd. Men som sagt, vibrationerna är kvar.
Nu blir det till att hissa upp bilen och syna alla motorfästen... nån som har andra idéer om vad som kan orsaka vibrationer vid 3800 varv och som sedan håller i sig vid belastning.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 968 CS -93!

#465 Post by Karl Birgander »

Är du säker på att det är från motor och inte annat?
Min transaxel hade vibrationer vid 2500 varv.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]