det bör väl sitta en sån ventil/regulator på alla bilar.. går att komma åt från höger fram hjul om man demonterar innerskärmen. enklast o titta på en skiss så man vet vilken del man ska skruva bort.
njae oljetrycksgivaren tror jag inte kan göra nått sånt, läser ju bara av trycket.
har du separat oljekylare på din som på turbo eller har du som på gamla na en liten kylare ihop med oljefiltret, isåfall måste du nog ta isär o rengöra.
o som sagt har du en oilpressure release valve så ska du nog kolla över den.
Kanske är något som man borde se över i förebyggande syfte om det nu är så att det är ett antal 944/968 som "spytt" olja på banorna i sommar? Det såg ju inte vackert ut när Fredriks bil gjorde det ... Effektfullt, men inte så trevligt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Nu äntligen har jag haft lite tid att köra bilen. Jag har dock upptäckt en sak som oroar mig lite. Jag tycker att den går hårdare i maskinen och att jag har vibrationer i den som börjar vid ca 3800 varv. Jag körde bilen väldigt lite efter haveriet förra sommaren så jag märkte aldrig dessa vibrationer då.
Det jag funderar på är om remmen till balansaxeln kan ha kuggat över och att dessa vibrationen kan ha gjort så att filtret lossnade.
Nån som har någon erfarenhet av detta? Är det lätt att kolla läget på balansaxeln?
Vibrationer är ju aldrig bra, läs artikeln om PSCS racet på Mantorp i nya AMS nr.12 2011.
Där skakade ju bla oljefiltret loss av att balansaxeln var felvänd 180 grader.
Hoppas det löser sig
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Vibrationerna kvarstår . Nu har jag även fått hjälp av Levin att justera in balansaxeln. Den hade inte kuggat men den var något för hårt spänd. Men som sagt, vibrationerna är kvar.
Nu blir det till att hissa upp bilen och syna alla motorfästen... nån som har andra idéer om vad som kan orsaka vibrationer vid 3800 varv och som sedan håller i sig vid belastning.