944 -86 | #KULRÄSERN#
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# startklar!
Stort grattis Anders!!
/Björn
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# startklar!
Ser riktigt seriöst byggt ut 
Vet inte om det stod nånstans men vad kör du med för styrsystem?

Vet inte om det stod nånstans men vad kör du med för styrsystem?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# startad!
Tack alla!
På den tiden bilen gick med sugmotor hade den ett Motec M4 advanced, iofs ett gammalt system men bra. Alla funktioner är upplåsta så det måste ha kostat en slant år 2004. Hursomhelst så had vi tidigt en diskussion om att byta ut styrsystemet till något modernare men beslutade att avvakta tills dess att vi startat upp bilen och kört den ett tag. Alltid bra att minimera felkällorna så mycket som möjligt. Hursomhelst så startade bilen snällt och prydligt på den gamla mappen sedan vi ställt in för de nya högohmsspridarna på 875cc. Ok ingen tomgång men den svarar fint på gasen. Som det ser ut nu så hittar vi ingen egentlig anledning att byta ut styrsystemet, mer än att man får ett modernare gränssnitt i datorn.
Mappning kommer att ske utanför rullande landsväg och så småningom kommer den att bekänna kraften på en rulle.
På den tiden bilen gick med sugmotor hade den ett Motec M4 advanced, iofs ett gammalt system men bra. Alla funktioner är upplåsta så det måste ha kostat en slant år 2004. Hursomhelst så had vi tidigt en diskussion om att byta ut styrsystemet till något modernare men beslutade att avvakta tills dess att vi startat upp bilen och kört den ett tag. Alltid bra att minimera felkällorna så mycket som möjligt. Hursomhelst så startade bilen snällt och prydligt på den gamla mappen sedan vi ställt in för de nya högohmsspridarna på 875cc. Ok ingen tomgång men den svarar fint på gasen. Som det ser ut nu så hittar vi ingen egentlig anledning att byta ut styrsystemet, mer än att man får ett modernare gränssnitt i datorn.
Mappning kommer att ske utanför rullande landsväg och så småningom kommer den att bekänna kraften på en rulle.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# startklar!
Nice, jag kommer nog kolla på din mapp när det väl är dax för mig......känns dock som oändligt långt kvar till det
/Björn


/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# provkörd!
Gårdagens ledord,
Betong, blysläde, ovallat, trög etc.
Dagens ledord,
Tjo-hoo!
Har varit ute en kort sväng för att känna på bilen och motorkarraktären. Mappningen av bilen är inte på något sätt klar ännu, den laddar just nu inte mer än 0.6 bar. Men den går som en dröm. Motorn känns lätt och skriker efter mer gas. Den drar och visar laddtryck redan från strax under 2000 rpm och drar iväg ordentligt. Ingen old school laddtryckfördröjning utan känns mer som en sugmotor i karraktären men den drar iväg så himlans lätt och helt utan ansträngning. Motorn varvar lätt som en plätt 7000rpm. Helt, helt fantastiskt! Det skall bli roligt att känna på den när den laddar lite mer.
Nu återstår vidare mappning innan den är klar.
Servostyrningen är som en dröm, lagom tung. Bromsservot är också helt underbart.
Om något har utvecklats negativt sedan i höstas så är det att bilen är väldigt dammig både inne och ute, men det går ju att göra något åt.
Betong, blysläde, ovallat, trög etc.
Dagens ledord,
Tjo-hoo!
Har varit ute en kort sväng för att känna på bilen och motorkarraktären. Mappningen av bilen är inte på något sätt klar ännu, den laddar just nu inte mer än 0.6 bar. Men den går som en dröm. Motorn känns lätt och skriker efter mer gas. Den drar och visar laddtryck redan från strax under 2000 rpm och drar iväg ordentligt. Ingen old school laddtryckfördröjning utan känns mer som en sugmotor i karraktären men den drar iväg så himlans lätt och helt utan ansträngning. Motorn varvar lätt som en plätt 7000rpm. Helt, helt fantastiskt! Det skall bli roligt att känna på den när den laddar lite mer.
Nu återstår vidare mappning innan den är klar.
Servostyrningen är som en dröm, lagom tung. Bromsservot är också helt underbart.
Om något har utvecklats negativt sedan i höstas så är det att bilen är väldigt dammig både inne och ute, men det går ju att göra något åt.
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# provkörd!
Härligt!!! 
Mappar ni efter vägen?
Varför inte i dyno? Eller är du på väg dit

Mappar ni efter vägen?
Varför inte i dyno? Eller är du på väg dit

931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# provkörd!
Jag tycker att mappning på väg är överlägset då man befinner sig i rätta miljön och vet hur det skall fungera i varje situation. Man får så klart ingen feed back som sådan på den exakta motoreffekten. Men man kan säga som så att den förmodligen ger något mer än dom 203 hk som den gav i den gamla konfigurationen.
Redan på 0,6 bar kändes den ungefär som RS'n i kraft, nu laddar jag 1 bar och kan ge rätt mycket mer men det räcker så bra med 1 bar, jag är trots allt en enkel människa

Redan på 0,6 bar kändes den ungefär som RS'n i kraft, nu laddar jag 1 bar och kan ge rätt mycket mer men det räcker så bra med 1 bar, jag är trots allt en enkel människa

-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Äntligen klar =)
Efter en liten korrigering av kamremmenn är bilen åter körandes. Toppen är sedan tidigare rejält hårt planad och remmen var därmed lite väl lång. Vi hade förutom att remmen var alldels för slak även problem med att ställa kamvinkeln ordentligt. Sagt och gjort en lite kortare kamrem från en Renault Espace har fått göra entré i bilen. I onsdags var bilen ute på mappning och den går väldigt bra, inte sammetsmjukt men rapp och responsiv, helt enkelt grym.
Nu skall det putsas och fejas lite innan den tas i bruk på sin första trackday nästa vecka på Ljungbyhed. Nästa helg bär det av till Gotland Ring med bilen.
Nu skall det putsas och fejas lite innan den tas i bruk på sin första trackday nästa vecka på Ljungbyhed. Nästa helg bär det av till Gotland Ring med bilen.
Last edited by 964RS on 2016-07-22 22:34:17, edited 2 times in total.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Äntligen klar =)
Grattis!!!
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Äntligen klar =)
Grattis till ett fint bygge! Får vi möjligen se dej och bilen på Anderstorp 31/7, MSCC:s träningsdag?
/ Stig
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Äntligen klar =)
Tack alla!
Med garaget 10 mil hemifrån har jag lyckats tanka bruksbilen 15 ggr per månad i fyra och en halv månad. Nåväl den lokala Preemstationen har stått i givakt och stundtals även bjudit på kaffe =)
Tyvärr ingen körning på Anderstorp den siste Juli eftersom jag kör på Gotland den helgen.
Med garaget 10 mil hemifrån har jag lyckats tanka bruksbilen 15 ggr per månad i fyra och en halv månad. Nåväl den lokala Preemstationen har stått i givakt och stundtals även bjudit på kaffe =)
Tyvärr ingen körning på Anderstorp den siste Juli eftersom jag kör på Gotland den helgen.
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Äntligen klar =)
Körde lite test häromdagen och klippte loss en lite snutt från filmen.
https://youtu.be/7S-gdz1qDow" onclick="window.open(this.href);return false;
Känns ganska bra jämfört med den gamla motorn
Tur att man bara kör med 265 bak, i annat fall hade nog drivaxlarna varit kaffeved vid det här laget.
https://youtu.be/7S-gdz1qDow" onclick="window.open(this.href);return false;
Känns ganska bra jämfört med den gamla motorn

-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart
...och med tanke på ovanstående så söker jag en S2 växellåda, gärna med drivaxlar.
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN# Full fart
Mycket snack och mycket verkstad här. I Söndags var det Knutstorp och jag fick stå vid sidan av och titta på samt åka med och hjälpa en och annan att hitta runt på banan. Det är alltid jättekul att instruera men man vill ju ändå köra liiiite själv också.
Ett par var med BMW kombin blev det i alla fall, hur kul som helst
Idag hämtade jag växellådan hos Jaan Tolli som flyttat över diffen och gett den "nya" S2 lådan en ordentlig genomgång. Lådan var och är i ett myket bra skick. Förhoppningsvis trycker jag in lådan den här veckan så jag kan köra Gelleråsen på Måndag. Tyvärr ligger det mycket i kalendern just nu och jag är osäker på att jag hinner, i så fall blir de walk over på hela säsongen
Ett par var med BMW kombin blev det i alla fall, hur kul som helst

Idag hämtade jag växellådan hos Jaan Tolli som flyttat över diffen och gett den "nya" S2 lådan en ordentlig genomgång. Lådan var och är i ett myket bra skick. Förhoppningsvis trycker jag in lådan den här veckan så jag kan köra Gelleråsen på Måndag. Tyvärr ligger det mycket i kalendern just nu och jag är osäker på att jag hinner, i så fall blir de walk over på hela säsongen

Who is online
Users browsing this forum: No registered users