924-79 | Silver Shadow

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Samuelf
S-Poster
Bilmodell: 924 -78

Re: 924-79 | Silver Shadow

#46 Post by Samuelf »

podium wrote:
Det finns 29st ägare innan mig och de känns som alla har varit på och pillat på elsystemet.

Nänänä... Inte nummer 29. Jag ägde den ju bara i nån vecka eller tre... ;)

Anton N
Turbo-Poster
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992

#47 Post by Anton N »

Tänkte fylla på med lite info från min tid med lilla MWY eller das Mädchen som jag kallade henne. 924:an var min allra första bil och jag hade letat länge innan jag hittade den här bilen i Lund. Det första jag gjorde efter inköpet var att ta bort solfilmen som den tidigare ägaren monterat, ett hyfsat tidsödande jobb. Jag klädde även om herrejössesstereolådan i bagaget från någon äckligt ful plastfilm till tyg.

Bilen skötte sig rätt bra till och från skolan de första månaderna, men kändes aldrig riktigt så pigg som den borde. Den blev dock något piggare efter att jag ställde in tändningen och bytte tändkablar. Fel som inträffade var förutom tidigare nämnda strul med elen även en vattenpump som gav upp, annars fungerade den relativt smärtfritt det knappa året jag ägde den. Ett par månader efter 924:an köpte jag min första 944:a som kändes som ett rejält kliv uppåt med tightare chassie och mer uns i motorn.
DSC00911.JPG
DSC00862.jpg
DSC00863.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

podium
S-Poster
Bilmodell: 951-86, 924-79

#48 Post by podium »

Wow!
Den ser ju kalasfin ut på dom bilderna. Den hade turbofrontplåten redan då. Jag tror att man kan få den lika fin exteriört med en ordentlig tvätt och polering. Det egentligen enda felet är att höger framskärm är dåligt monterad/passform. Det ska jag förhoppningsvis fixa i vår.

Inredningen kommer jag nog tyvär aldrig få ordning på. Tyget på sätena är dåligt och det kryllar ju inte direkt av hela fina framstolar till 924. Särskilt inte i rätt kulör/mönster.

Kul med lite historia också!

Samuelf
S-Poster

#49 Post by Samuelf »

podium wrote: ...det kryllar ju inte direkt av hela fina framstolar till 924.
Det är då man monterar ett par sköna sportstolar istället... =)

podium
S-Poster

#50 Post by podium »

Samuelf wrote:
podium wrote: ...det kryllar ju inte direkt av hela fina framstolar till 924.
Det är då man monterar ett par sköna sportstolar istället... =)
Njae. Tycker orginalstolarna är snygga/bekväma. Men men...får man inte tag i sånna så får man väl gå andra vägar. Finns 996 gtr3 "replica" stolar som är ganska fina men men vi får se. Jag har annat att tänka på.

Det som har hänt på mekfronten är att ny kamrem är inköpt och monterad. Självklart med med mitt eget remspännarverktyg som kallas "kofoten". Funkade väldigt bra faktiskt, fick lagom spänd rem på första försöket.

Insuget har hittat sin plats på toppen också.

Det har inhandlats kablar för att dra om elen till generatorn som också fått ny laddningsregulator.

En annan upptäckt som gjorts var den pöl som bildats där bränslefördelaren legat på garagegolvet. Det var en pöl med svart sörja (som riktigt tjock olja).
De känns som man får köra soppapumpen och se vad som kommer ut. Nytt soppafileter är inköpt i alla fall.

podium
S-Poster

#51 Post by podium »

Tänkte uppdatera lite om vad som har hänt under de senaste veckorna.

Motorn inkl all kringutrustning är på plats

Fick dra ny el till generator, startmotor och tillsatsluftslid eftersom dessa hade brunnit.

Kompprov har gjorts och denna gång visade det mellan 9 och 10 bar (kall motor).

Jag lyckas inte få igång motorn dock. Misstänker att någon har varit på bränslefördelaren då den läcker soppa + att kolven rör sig väldigt långsamt (släpper man mängdskivan från översta läget så tar det ca 2 sekunder innan kolven går ned i botten)
Ska köpa in en bränsletrycksmätare och börja felsöka lite.

Nu när jag kopplat in ett batteri så har jag kunnat kolla lite på elen i bilen och trots alla lösa kablar vid relähållaren så verkar det mesta fungera :shock: . Blinkersen är dock stendöd.

Image
Måste säga att trots att jag inte har fått igång den så känns det mkt skönt att motorn är tillbaka i bilen.

Samuelf
S-Poster

#52 Post by Samuelf »

Vi fick den ju faktiskt att gör mer än att bara hosta till några gånger... Jag tror att det inte är så himla långt kvar nu. Ska bara förbereda mig med hörselkåpor nästa gång. Ringandet i vänsterörat överröstade tillochmed min tinnitus ett bra tag... =D

Jag tog ut Sandra på en provtur i min igår. Den började genast krångla och gå orent och så gav oljetrycksmätaren upp. Hoppade upp på 10 bar. ;D

podium
S-Poster

#53 Post by podium »

Ja du....det verkar som det är en bit kvar ändå innan jag kan få ut 924an på gatan. Jag har faktiskt börjat fundera på vad jag har gett mig in på men men.

Började felsöka i bränslesystemet idag. Kollade först vilket tryck pumpen kunde leverera, det blev 10 barg.
Kollade sedan systemtrycket som var 4,5barg.
Image
Det som var intressant med båda mätningarna var att trycket sjönk genast till 0 då jag stängde av pumpen.
Var sitter backventilen? sitter den i pumpen?

Jag plockade sedan av spridarna för att kolla sprutbilden. Det visade sig att en spridare inte gav någon dimma utan det var två tydliga strålar från den. Det jag tyckte var intressant var att den levererade ändå samma mängd bränsle som de andra spridarna bara det att den inte var lika finfördelad. Fungerar det med dieselbad för denna typ av spridare eller e de ultraljudstvätt som gäller?
Image
Jag tyckte det var mkt skönt att direkt hitta ett par felkällor till att den inte går som den ska.

Jag tänkte sedan mäta styrtrycket. Och som vanligt med denna bil är att när man tar ett steg framåt så måste man ta två steg bakåt. Denna gång var det dock helt och hållet mitt fel då när jag skulle skruva bort styrtrycksledningen gömde bort anslutningen till trycksänkningssolenoiden (vet inte vad den heter egentligen) som åker med och bryts av. Så ny behöver jag en ny soppaledning också
Image

Suck / Markus

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980

#54 Post by makkanftw »

"Backventilen" sitter precis efter pumpen och brukar ge sig på våra gamla bilar. Har nog samma problem jag, info finns i min tråd i teknik&trim http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=25496" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marcus

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#55 Post by QV_ »

På min sitter backventilen på utgående hals bensinpump nummer två.
Finns bilder i slutet på "min" tråd.

Kall motor så skall systemtrycket vara runt 1 kg. Så bin bil torde gå mycket snålt om den startar.

Det finns beskrivningar på nätet hur man renoverar en WUR.

/Janne

podium
S-Poster

#56 Post by podium »

QV_ wrote:På min sitter backventilen på utgående hals bensinpump nummer två.
Finns bilder i slutet på "min" tråd.

Kall motor så skall systemtrycket vara runt 1 kg. Så bin bil torde gå mycket snålt om den startar.

Det finns beskrivningar på nätet hur man renoverar en WUR.

/Janne
Ja det fanns ju nästan en "how to..." beskrivning av hur man bytte backventil i din tråd. Mycket bra!
Ska höra med PC här i linköping om dom kan plocka fram en.

Njae systemtrycket ska vara drygt 4,5 barg

Styrtrycket ska som du säger vara 1 barg med kall motor men det lyckades jag inte mäta pga den avbrutna soppaslangen.

/ Markus

Post Reply