Posted: 2008-12-23 09:37:44
Så vitt jag förstått så är det Porsches keramiska bromsar som Fredde gått och handlat till sin gamla släde!Adolfsson wrote:Vad är det för spec på bromsarna?
Forum for 924/931/944/951/968 owners
http://www.944sverige.com/forum/
Så vitt jag förstått så är det Porsches keramiska bromsar som Fredde gått och handlat till sin gamla släde!Adolfsson wrote:Vad är det för spec på bromsarna?
931Melander wrote:Det finns för mig en sporre i att inte göra som alla andra utan gå en lite egen väg. Det finns ganska många 3,6 liters gammel elvor på våra vägar.
Bilen min ska reggas in med alla uppgraderingar också så att den är helt "laglig".
En plan finns även att sätta 3p bälten bak men jag får se om det går att få till. Man har ju faktiskt två grabbar som är sugna på att åka Porsche, och detta kan man ju inte ta ifrån dem.
De val jag gör i form av motor (3,6lit) chassie (Öhlins), växellåda (G64) bromsar (PCCB) gör att bilen kommer att bli lite unik. Sedan stör det inte att den är breddad så att det går att få plats med riktigt feta hjul.
Jag hoppas att orken finns kvar hela vägen ut.
Tanken är att ha bilen körbar varje sommar, så planen just nu inför sommaren 2009 är att ha coilover dämparna och bromsarna klara på bilen och att den är körbar med orginal 2,7 liters motorn och 915 lådan.
Fredde
Kan bara hålla med!Nahpets wrote:Quod bonum, faustum felixque sit!
patand wrote:Kan bara hålla med!Nahpets wrote:Quod bonum, faustum felixque sit!
(Må det vara gott, lyckligt och gynsamt!)
Du är välkommen upp, men fn kan jag bara erbjuda snöskoteråkning och inte Porsche provtur.Pehr Johnsson wrote:Det är ju för jävligt att du bor så långt bort! Det hade varit kul att komma förbi på en garageträff!
Kommer se fint ut. Måste kännas speciellt att veta att det mest ultimata är monterat!. Funkar föresten orginal huvudbromscylinder med dessa? Så det inte kräver 30 cm pedalväg eller så, rätt mycket bromsvätska som måste flyttas med den stora kolvarean? Eller byter du den?931Melander wrote:
Jo, det är 350mm skivor och Porsches gula 6 kolvsok för keramiska bromsarna.
4-kolvsok bak med 350mm skivor.
Detta är ett kit från en GT2 som fanns/finns som uppgradering till dessa bilar.
Fredde
Pär Hylander wrote:Kommer se fint ut. Måste kännas speciellt att veta att det mest ultimata är monterat!. Funkar föresten orginal huvudbromscylinder med dessa? Så det inte kräver 30 cm pedalväg eller så, rätt mycket bromsvätska som måste flyttas med den stora kolvarean? Eller byter du den?931Melander wrote:
Jo, det är 350mm skivor och Porsches gula 6 kolvsok för keramiska bromsarna.
4-kolvsok bak med 350mm skivor.
Detta är ett kit från en GT2 som fanns/finns som uppgradering till dessa bilar.
Fredde
Lite kontrastfullt är väl dock att första generationen av dessa bromsar (PCCB?) avråddes till banbruk pga sprickbildning vill jag minnas. Intressant för en uppgradering på drygt 100 kkr! (jo, det var priset då, vet inte vad det är nu)
Fast det lär ju inte bli ngt problem för fredde, vagnen väger väl ca 400 kg mindre och har drygt halva effekten, jmf 996 GT2 så bromsarna lär ju inte bli mer lätt ljumna