968 CS -93!
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Finns lite mer info på rejsa.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=65698" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten film på banan.
http://www.youtube.com/watch?v=tt784f-P_Lg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=65698" onclick="window.open(this.href);return false;
En liten film på banan.
http://www.youtube.com/watch?v=tt784f-P_Lg" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Första slalomen för i år avklarad. Gick faktiskt riktigt bra, så takterna sitter i.
Slutade sexa av tolv deltagare i R-klassen. De där jädra GT3;orna är svåra att rå på. Men jag ger mig inte
.
Slutade sexa av tolv deltagare i R-klassen. De där jädra GT3;orna är svåra att rå på. Men jag ger mig inte

MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Det är rätta tag Fredrik, jaga dom.Fredrik C wrote:Första slalomen för i år avklarad. Gick faktiskt riktigt bra, så takterna sitter i.
Slutade sexa av tolv deltagare i R-klassen. De där jädra GT3;orna är svåra att rå på. Men jag ger mig inte.

- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Och du har ju svaret på hur jag ska få fatt i dem...en kompressor
.

MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Helt rätt.Fredrik C wrote:Och du har ju svaret på hur jag ska få fatt i dem...en kompressor.

- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Då har vi varit ute och gasat igen. I lördags var jag i Eskilstuna och körde så kallat Time Attack. Hade inte så höga förväntningar innan jag åkte dit. Men jag måste säga att trots att det var en kort banan som inte bjöd på några högre farter så var det ändå en utmaning. Banan var väldigt teknisk och utslagsgivande, så det gällde att tänka till för att sätta en snabb varvtid.
Redan på andra körpasset så satte jag min snabbaste tid som skulle räcka till en femte placering. Kändes som att det stämde bättre och att jag hade bättre fäste vid senare körningar men klockan visade annat... skumt det där med körkänsla och tider.
Inför sista körpasset hade det börjat skvätta lite från himlen och Bubby och jag stod och tvekade om vi verkligen skulle köra. Det sista jag sade var att det är det här passet man aldrig ska köra. Aj så rätt jag skulle ha. Bara några varv från avflaggningen så tömde sig min bil på alla olja och det kom meter långa lågor under bilen. Som tur var så slocknade elden av sig själv. Tyvärr så låg all olja på backen och det blev bogsering från området. Tack Erol för hjälpen.
Verkar som att all olja har kommit ut någonstans där filtret sitter. Några idéer om vad som kan gått galet?
Redan på andra körpasset så satte jag min snabbaste tid som skulle räcka till en femte placering. Kändes som att det stämde bättre och att jag hade bättre fäste vid senare körningar men klockan visade annat... skumt det där med körkänsla och tider.
Inför sista körpasset hade det börjat skvätta lite från himlen och Bubby och jag stod och tvekade om vi verkligen skulle köra. Det sista jag sade var att det är det här passet man aldrig ska köra. Aj så rätt jag skulle ha. Bara några varv från avflaggningen så tömde sig min bil på alla olja och det kom meter långa lågor under bilen. Som tur var så slocknade elden av sig själv. Tyvärr så låg all olja på backen och det blev bogsering från området. Tack Erol för hjälpen.
Verkar som att all olja har kommit ut någonstans där filtret sitter. Några idéer om vad som kan gått galet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Glömde filmen från ett av mina körpass.
http://www.youtube.com/user/Edor2#p/a/u/0/SgHzB6ByT0Q" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/user/Edor2#p/a/u/0/SgHzB6ByT0Q" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Det där ser ut som det jag råkade ut för på Sviestad för några år sedan. Vill minnas att det var en slang till oljekylaren.
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Du har bra fart på filmen fredda men det hörs precis som du säger att du spinner lite väl mycke på innerhjulet vid kurvorna så en diff broms vore nog mumma för dig 
dock lite kostsam kanske.
hoppas att det här inte var nått dyrt fel du fick nu.
Du får reklamera bilen till palle, var väl han som serva den

dock lite kostsam kanske.
hoppas att det här inte var nått dyrt fel du fick nu.
Du får reklamera bilen till palle, var väl han som serva den

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Bilen är nu lagad. Nytt filter o ny olja. Tydligen så var det oljefiltret som hade släppt.
Nån som har nån idé om vad detta kan bero på? Fabrikationsfel eller?
Enligt PCS så har de fått sanera banor vid flera tillfällen på filter har släppt på 944/68;or.
Nån som har nån idé om vad detta kan bero på? Fabrikationsfel eller?
Enligt PCS så har de fått sanera banor vid flera tillfällen på filter har släppt på 944/68;or.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Om det börjat hända oftare nu på senare tid så låter ju fabrikationsfel rätt troligt, annars hade väl problemet funnits en längre tid? I vilket fall låter det ju inte bra ... Jag är inte sugen på att råka ut för samma sak.Fredrik C wrote:Bilen är nu lagad. Nytt filter o ny olja. Tydligen så var det oljefiltret som hade släppt.
Nån som har nån idé om vad detta kan bero på? Fabrikationsfel eller?
Enligt PCS så har de fått sanera banor vid flera tillfällen på filter har släppt på 944/68;or.

Bra att det var något lättfixat i alla fall, och inte något dyrt. Söligt men överkomligt.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Nu har jag kört bilen fram o tillbaka till Jönköping. Dock så har jag fått nån form av resonansljud i kärran. Tyckte jag hörde detta vid nått tillfälle vid körningarna i E-tuna.
Får krypa under o kolla så att avgasröret hänger som det ska och så att motorfästena ser ok ut.
Pratade även med en kille på telefon som sade att det sitter en tryckgivare i filterhuset som man bör kolla om man tryckt sönder packningen till filtret. Han hade gjort detta två gånger innan han kom på att det var fel på givaren.
Nån som har koll på vad det är för givare han pratar om? Är den svår att byta?
Får krypa under o kolla så att avgasröret hänger som det ska och så att motorfästena ser ok ut.
Pratade även med en kille på telefon som sade att det sitter en tryckgivare i filterhuset som man bör kolla om man tryckt sönder packningen till filtret. Han hade gjort detta två gånger innan han kom på att det var fel på givaren.
Nån som har koll på vad det är för givare han pratar om? Är den svår att byta?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Packningen till filtret, är det gummiringen på själva oljefiltret du menar då?Fredrik C wrote:Nu har jag kört bilen fram o tillbaka till Jönköping. Dock så har jag fått nån form av resonansljud i kärran. Tyckte jag hörde detta vid nått tillfälle vid körningarna i E-tuna.
Får krypa under o kolla så att avgasröret hänger som det ska och så att motorfästena ser ok ut.
Pratade även med en kille på telefon som sade att det sitter en tryckgivare i filterhuset som man bör kolla om man tryckt sönder packningen till filtret. Han hade gjort detta två gånger innan han kom på att det var fel på givaren.
Nån som har koll på vad det är för givare han pratar om? Är den svår att byta?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Re: 968 CS -93!
Ja det måste det ju vara... en gummiring är väll en packning
.




MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 968 CS -93!
hm sitter det en oprv ventil på 968 också måntro?
(oil pressure release valve)
(oil pressure release valve)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users