Page 22 of 23

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-04-10 07:54:13
by Björn Nilsson
Bränsleledningarna är 8mm ID så jag är rätt lugn. För att reglera pumpen så köpte jag Fuelabs BTR som analogt skickar signal till pumpen så varvtalet regleras plus att det finns analog utgång som ska kopplas till sprutet så man vet öppningsgrad eller %-uttag.

Wastegate mest troligt en Turbosmart 50 eller 60mm med känselkropp för att få en analog signal som också kopplas till sprutet för att veta öppningsgrad.....att mäta är att veta :mrgreen:

Men bygget fortskrider långsamt men det beror mest på leverantörer/motorbyggare. Kolvar blir inte JE utan Wössner. Motorbyggaren har god kontakt med Polestar och de har gjort många tester med vevstakar och kolvar.

/Björn

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-05-14 08:25:31
by Björn Nilsson
Nya kammar är beställda och toppen får nya större insugsventiler, 39mm ist för 37mm. Plus nya kraftigare ventilfjädrar eftersom kammarna är "vassare" :mrgreen:

Blocket tros vara klart i mitten på juni.....tror jag nog inte på :roll: Förhoppningsvis kan motorn mappas i slutet av augusti.

/Björn

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-05-14 09:36:27
by balansaxel
Blir enormt fint, mycket seriöst!! Fint att ha koll på ALLT som händer i motorn...
Jag får ta ditt recept på pump och regulator på sikt.
Rätt med korta runners på den motorn
Det är så kul att se fler som lägger duktigt me flis på sina gamla Sport-Passater..
(Som min däckhandlare uttryckte sig tidigare i veckan) :mrgreen:
:#944burn:

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-05-15 09:05:37
by Björn Nilsson
balansaxel wrote:Blir enormt fint, mycket seriöst!! Fint att ha koll på ALLT som händer i motorn...
Jag får ta ditt recept på pump och regulator på sikt.
Rätt med korta runners på den motorn
Det är så kul att se fler som lägger duktigt me flis på sina gamla Sport-Passater..
(Som min däckhandlare uttryckte sig tidigare i veckan) :mrgreen:
:#944burn:

Tackar :mrgreen: Tyckte det var dags att uppdatera bilen å då var det lika bra att gå igenom så mycket som möjligt.

Men visst, det är ganska mycket pengar som måste plöjas ner när man bygger 3L med extra allt. Försöker att skapa mig utrymme i budgeten för ett torrsumpsystem men det är bara så attans dyrt :?

Ska maila CEP och se vad de skall ha men det är säkert i samma kostnad som Lindsey (40-45K), plus att det kommer behövas mer nya saker om man ska varva mer. :#944burn:

/Björn

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-05-15 15:52:27
by balansaxel
Ja, egentligen är det ju en mycket relevant investering, är ju en av motorns
akilleshälar trots allt.... Prova köpestråd på våra amerikanska forum så kanske du hittar nått beg system..

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-06-06 12:17:35
by balansaxel
Hur går det med torrsumpen Björn? Hittat någon lämplig?

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-06-07 21:23:59
by Björn Nilsson
Det går fint, beställde idag av Gary på Drysump.com :mrgreen:

Skulle beställt en luft/olje-avskiljare men väntar till hösten, blir tillräckligt hög kostnad tyckte jag. Men kalaset slutade på 3840 $ utan avskiljare.

Sen tillkommer slangar å kopplingar plus modifieringar för att få plats med tanken.....flyttar batteriet och använder den platsen.

/Björn

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-07-19 08:42:40
by Björn Nilsson
Skrev ihop en "pryllista" för den som är intresserad av att bygga 3L-16V. Projektet fortskrider i långsam takt men går hela tiden iaf framåt. Just nu håller jag på med att flytta batteriet bak i bilen, blir på högra sidan. Detta pga att oljetanken för torrsumpsystemet sitter nu placerad där batteriet fanns :mrgreen:

* 944S-16V head, ported and with 968 intake valves (check)
* New cams, valve springs (check)
* Holset HX Super 40 (check)
* ARP head studs and Raceware main bearing studs (check)
* JE pistons (check)
* Carillo connecting rods (check)
* CR will be 9,2-9,5:1
* Darton MID:s, building on 2,5L block so the MID:s bore going to be 104mm (check)
* Fuellab 42402 pump with speed control by Fuelab FPR (check)
* MaxxEcu Control system with many sensors for temp, pressure etc (check)
* Turbosmart WG Pro gate "lite" with sensor cap (not ordered yet)
* Custom intake, based on both "Duke" and "Refresh951" (part are in the workshop but not manufactured yet)
* Custom Twin pulse X-over (part are in the workshop but not manufactured yet)

/Björn

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-07-19 08:46:04
by Björn Nilsson
Min gamla 944 turbomotor som presterar över 400hk är nog tillsalu ifall någon vill köpa en sådan. Dock säljs den utan turbo, turbofäste, koppling, sprängkåpa.

Trigger till kammen finns och färdig mapp för E85 (mappen är gjord i Haltech E6K)

/Björn :#944burn:

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-08-18 08:09:17
by Björn Nilsson
Var å pratade med motorbyggaren igår och lämnade nya ramlager & topp pinnbultar. Han berättade att han läst en tråd på Rennlist ang om att fräsa så att andra lager kan användas, tror det är Mitsubishi motorsport lager som är mer moderna i sin konstruktion än Glyco som vi är tvingade till att använda. Men det bygger också på att vevtapparna görs om för bredden är mindre.

Min motorbyggare kommer istället köra på motorsportlager för Toyota Supra så kan tappen hållas till orginalbredd (jag använder S2-vev) och dessa lager hade han själv erfarenhet av att använda på sina motorer som har 2000+ hk. Dessa lager ger också en större yta som smörjs.

/Björn

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-08-18 22:12:44
by peed
Björn Nilsson wrote:Var å pratade med motorbyggaren igår och lämnade nya ramlager & topp pinnbultar. Han berättade att han läst en tråd på Rennlist ang om att fräsa så att andra lager kan användas, tror det är Mitsubishi motorsport lager som är mer moderna i sin konstruktion än Glyco som vi är tvingade till att använda. Men det bygger också på att vevtapparna görs om för bredden är mindre.

Min motorbyggare kommer istället köra på motorsportlager för Toyota Supra så kan tappen hållas till orginalbredd (jag använder S2-vev) och dessa lager hade han själv erfarenhet av att använda på sina motorer som har 2000+ hk. Dessa lager ger också en större yta som smörjs.

/Björn

Hej Björn.

Det är Michael Mount i US som började med den modden du nämner. Vet att dom tvistar om att just den mindre ytan ska vara bättre men men vet. Han använder nåt lager dom har i nascar tror jag. Hur som är det nog en bra grej att göra.

Lycka till med ditt bygge.

/Peder

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-08-19 14:49:13
by Björn Nilsson
Så heter han ja, tack. Ang smörjande yta så var detta det första min motorbyggare vill ändra och såg som ett problem. Han skruvar normalt inte Porsche men är väldigt duktig på racemotorer med mycket effekt å detta är en punkt han vanligtvis ändrar på lite olika sätt beroende på motor.

Sen övertalade han mig ju att köpa torrsump också för han tyckte inte det såg bra ut original även om vi kunde öka den smörjande ytan.

Ha det fint :#cheers:

/Björn

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-09-22 09:32:41
by Björn Nilsson
IMG_3040.JPG
Äntligen är Dartonfoder i :D

/Björn

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-09-22 09:36:26
by Karl Birgander
Det där ser ut att vara tänkt för lite överladd... eller mycket...

Gott!

Re: 951-90 E85

Posted: 2016-09-23 14:24:06
by Björn Nilsson
Hahaha....nja trycket ska helst inte bli så högt, vill hålla mig till max 1,3 bar. Motorbyggaren tror jag ska klara mig med ca 1 bar men då behöver han lyckas med över 300 sughästar å det tror jag inte på. Målet är 650+ i maskin å det tror jag på, med ca 1,3 bar ladd, motsvarar 295 sughästar (ca 675 hk). Ser vad Mr Cox har lyckats med gällande toppen och de nya kammarna.

Under 600hk så är jag lite besviken iaf :mrgreen: :#944burn:

/Björn