Du är bara avundsjuk...Så, nu behöver jag lite råd och tips till mitt projekt... Är det värt mödan att fixa fram ett extraktorgrenrör? Mer än att det känns bra att säga att man har ett... =)

Du är bara avundsjuk...Så, nu behöver jag lite råd och tips till mitt projekt... Är det värt mödan att fixa fram ett extraktorgrenrör? Mer än att det känns bra att säga att man har ett... =)
Mnjä... Marcus och jag pratade om att skaffa extraktorgrenrör långt innan du handlade din bil med extraktorgrensil.Widegren wrote:Du är bara avundsjuk...Så, nu behöver jag lite råd och tips till mitt projekt... Är det värt mödan att fixa fram ett extraktorgrenrör? Mer än att det känns bra att säga att man har ett... =)
Så det finns inga siffror som säger att ett extraktorgrenrör ger en viss effektökning?Samuelf wrote: Ett korrekt designat extraktorgrenrör kan och ska ge mer effekt. Finns en massa vetenskap bakom det. Tror att 4-2-1 är vanligast på 924, eftersom man kan få ett lite bredare effektspektrum än 4-1... 4-1 kan ge en högre effekttopp om jag inte fattat fel.
Ett extraktorgrenrör -brukar- väl oftast ha lite bredare kanaler och vara avstämt så att avgasimpulserna ger optimalt mottryck osv. Jag har inte full koll på det men det låter ju bra.
Ytterligare en faktor är det kombinerade värdet av psykfaktorn och det estetiska intrycket. Det SER grymmare ut med ett extraktorrör.
Jodå, extraktorgrenrör ska ge 5-10% mer effekt, så det är nog inte alls placebo i samma utsträckning som ljudet ett öppet filter ger...[Bobo] wrote:Så det finns inga siffror som säger att ett extraktorgrenrör ger en viss effektökning?Samuelf wrote: Ett korrekt designat extraktorgrenrör kan och ska ge mer effekt. Finns en massa vetenskap bakom det. Tror att 4-2-1 är vanligast på 924, eftersom man kan få ett lite bredare effektspektrum än 4-1... 4-1 kan ge en högre effekttopp om jag inte fattat fel.
Ett extraktorgrenrör -brukar- väl oftast ha lite bredare kanaler och vara avstämt så att avgasimpulserna ger optimalt mottryck osv. Jag har inte full koll på det men det låter ju bra.
Ytterligare en faktor är det kombinerade värdet av psykfaktorn och det estetiska intrycket. Det SER grymmare ut med ett extraktorrör.
Lite som med öppet luftfilter alltså?!![]()
Bobo
Brorsan har ett gammalt trasigt hängandes med en glödande flamlampa i ena änden som taklampa... Jag tänkte måtta på det och svetsa mig en kopia på jobbet... Nån nytta ska man väl ha av att vara licensierad TIG-svetsare med rörlicenser på både svart och vitt. Nån som har kontakter som kan tänka sig att skära ut flänsar? =)[Bobo] wrote:När jag letade efter nytt extraktorgrenrör (i samband emd att jag tittade på den 924:an som Widegren köpte)
så verkade det inte helt lätt att få tag på...
Har du hittat beg/nytt någonstans?
Bobo
Om jag fixar flänsarna, svetsar du ett extraktorgrenrör åt mig då?Samuelf wrote:Brorsan har ett gammalt trasigt hängandes med en glödande flamlampa i ena änden som taklampa... Jag tänkte måtta på det och svetsa mig en kopia på jobbet... Nån nytta ska man väl ha av att vara licensierad TIG-svetsare med rörlicenser på både svart och vitt. Nån som har kontakter som kan tänka sig att skära ut flänsar? =)[Bobo] wrote:När jag letade efter nytt extraktorgrenrör (i samband emd att jag tittade på den 924:an som Widegren köpte)
så verkade det inte helt lätt att få tag på...
Har du hittat beg/nytt någonstans?
Bobo
Jag ska kolla upp om jag kan köpa in rör via jobbet. Vi har rätt bra rabatter...[Bobo] wrote:Om jag fixar flänsarna, svetsar du ett extraktorgrenrör åt mig då?Samuelf wrote: Brorsan har ett gammalt trasigt hängandes med en glödande flamlampa i ena änden som taklampa... Jag tänkte måtta på det och svetsa mig en kopia på jobbet... Nån nytta ska man väl ha av att vara licensierad TIG-svetsare med rörlicenser på både svart och vitt. Nån som har kontakter som kan tänka sig att skära ut flänsar? =)
Bobo
Ptja, handlar väl mest om vilka böjar och rör jag kan få tag på...[Bobo] wrote:Vad vill du ha för matreal i flänsarna? Rostfritt?
Bobo
Känner en snubbe som känner en snubbe...Samuelf wrote:Ptja, handlar väl mest om vilka böjar och rör jag kan få tag på...[Bobo] wrote:Vad vill du ha för matreal i flänsarna? Rostfritt?
Bobo
Känner du nån som skär ut saker, alltså? Vatten eller laser?
Absolut. Om jag kan få tag på rör och böjar i rostfritt så känns det väl som ett vettigt val. Blir en skön sång i systemet också. Lite dyrare, dock...[Bobo] wrote:Känner en snubbe som känner en snubbe...Samuelf wrote: Ptja, handlar väl mest om vilka böjar och rör jag kan få tag på...
Känner du nån som skär ut saker, alltså? Vatten eller laser?
CNC funkar väl?
Bobo
Users browsing this forum: No registered users