944 S2 - 1990 PCSR 8B Racerapport från Knutstorp PCSR
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PSCS 8A (2012)
Du menar Kumho V70A men i K90 blandning antar jag?
PCSR..... Ah, roligare med SPVM!
Anyway - ruggigt snygga fälgar och med tanke på vad endel tar för Cup-fälgar så är det ju rena rama rea-priset!
PCSR..... Ah, roligare med SPVM!
Anyway - ruggigt snygga fälgar och med tanke på vad endel tar för Cup-fälgar så är det ju rena rama rea-priset!
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PSCS 8A (2012)
Henka_E wrote:Du menar Kumho V70A men i K90 blandning antar jag?
PCSR..... Ah, roligare med SPVM!
Anyway - ruggigt snygga fälgar och med tanke på vad endel tar för Cup-fälgar så är det ju rena rama rea-priset!
Helt rätt V70 med K90 blandning. Vad gäller spvm så ken det vara aktuellt 2013. Vill köra 8A först och sedan krävs lite lättning för att köra er B klass. Har varit och tjuvkikat på era tävlingar och visst lockar det att kriga mot lite andra märken också.
Fälgarna är som jag ser det ett fynd jämfört med Cup fälgar. Racing sliter på grejorna och då är det trist och förstöra dyra Cup fälgar.
Ha det

-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PSCS 8B (2012)
Blir lite "all in" nu till nästa säsong. Motorn är på renovering hos Sandén. All plast skall monteras och lackas samt allt onödigt som är kvar skall bort i bilen. Kommer att köra 8B som tanken var från början även om jag har velat fram och tillbaks under ett helt år. Känns roligare dock att göra allt som går för att få bilen så snabb som möjligt än att vikta upp bilen igen. Dessutom så underlättar det med släp och lite annat runtomkring.
Jag hoppas att det blir 5-7 ekipage i B-klassen till nästa säsong nu!
Jag hoppas att det blir 5-7 ekipage i B-klassen till nästa säsong nu!
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PSCS 8B (2012)
Har idag anmält mig till 8B. Bilen skall nu toklättas och föraren också så att vi inte behöver dras med löjligt mkt övervikt.
Motorn är på renovering hos Sanden och förhoppningsvis är +1 liter olja (minst) efter varje banträff historia efter nya kolvringar och annat skoj!
Däck 265x35x18 är införskaffat.
Motorn är på renovering hos Sanden och förhoppningsvis är +1 liter olja (minst) efter varje banträff historia efter nya kolvringar och annat skoj!
Däck 265x35x18 är införskaffat.
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PSCS 8B (2012)
Kul!JohnC wrote:Har idag anmält mig till 8B. Bilen skall nu toklättas och föraren också så att vi inte behöver dras med löjligt mkt övervikt.
Jag har själv inte rejsat någonting alls på ett par säsonger nu, men det börjar verkligen vara läge
för någon sorts comeback snart.
Vad siktar du på för vikt på bilen till 8B ?
Fredrik Åberg
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Målet är väl att vid målgång väga cirka 1150 kg med förare och cirka 20 liter bensin kvar. Dvs tomvikt kring 1040 kg. Blir kanske tufft men det är många delar som blir glasfiber så omöjligt bör det inte vara.
Fredrik det finns en del färdiga bilar att köpa både för 8A och 8B till vettiga priser.
Vi behöver fler bilar i cupen.

Fredrik det finns en del färdiga bilar att köpa både för 8A och 8B till vettiga priser.

Vi behöver fler bilar i cupen.

-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Jag är usel på uppdateringar men bilen är sedan någon vecka tävlingsklar med vagnbok och allt nödvändigt för klass 8B i PCS Racing och årets första tävling och tillika första körning för mig gick av stapeln 21-22 April i ett kylslaget Östergötland på Mantorp Park.
Bilen har under våren fått en nyrenoverad motor av herr Sandén och en rejäl lättning med utriven inredning, plast och makrolon på de ställen där det finns utrymme för förbättringar.
Reglementet säger 5 kg/hk och jag har varit lite optimistisk och uppgivit en effekt på 220 hk, vilket skall innebära en vikt på 1100 kg med mig i efter målgång.
Anlände till Mantorp i god tid för att lasta av bilen från släpet och lyfta ut alla nödvändiga och onödiga verktyg
Har inte kört bilen mer än 2 km i år och har ingen aning om hur den nya motorn skall kännas. Spännande! Fler ekipage anländer och nervositeten kryper på. Temperaturen i luften är kring 4 grader och asfalten håller samma temperatur. Optimala förhållanden för R-däck mao.
Efter förarmöte så är det då dags att åka utt på årets första träningspass. Hela förmiddagen blir dock ett antiklimax då avåkningarna avlöser varandra. Liknelsen med kalvar på grönbete är nog inte så långsökt.
Undertecknad lyckades att köra av i Startkurvan genom att baken stack i tangentens riktning. Gick efter lite om och men sedan in med nosen i däckstraven och konstaterade att den var mjuk och att det endast blev lite små märken på fronten och att plasten gick att bända tillbaks till sitt ursprungsläge.
Fick inga vettiga tider under förmiddagen utan låg på en bästa tid kring 1:38 och funderade på om bridge eller boule kanske kunde vara något för mig istället.
Efter lunchuppehållet så var det då dags för sista passet innan kval och jag fick äntligen några varv utan avbrott i form av utsläpp av olja eller avåkningar. Tiden kröp ned till 1:35 och det började finnas hopp igen om livet. Bilen var dock hela tiden nervös i bakändan och kändes allt för styv, vilket förklaras av en rejäl viktminskning mot förra året i kombination av för hårda fjädrar och en löjligt kraftig krängningshämmare.
Kval och det var nu det gällde. Tog nu i för kung och fosterland och lyckades få en tid på 1:32.76 efter en del nötande. Dags för viktkontroll och vågen stannade på 1214 kg med 95 kg tung förare och cirka halv tank. Dvs 114 kg för mycket, vilket jag var ganska nöjd med då jag avser att köra med mindre bensin under tävling och bilen har potential att viktminskas ytterligare cirka 30-40 kg med lite ansträngning exklusive förare Kvaltiden var såpass OK att jag hamnade på första startplats i min grupp, vilket var minst sagt överraskande. Nio bilar startade i grupp 8B under helgen. Kvalet var dock tufft och 0,4 sekunder var skillnaden i kvalet mellan de första 4 i grupp 8B. Galet tufft!
Open pit och här var jag för en gångs enligt mig själv ganska smart. Körde 13 varv under open pit för att få upp tempen i däcken och få lite förtroende för bilen som fortfarande kändes rejält lurig i bakänden. Hade hela dagen problem med att bakdelen ville vifta på de mest onödiga vis.
Start Race 1. Var extremt nervös då det var 31 startande och jag stod någonstans i mitten med snabba och mycket rutinerade förare både framför och bakom mig. Flaggan lyfts och jag startar på 2:ans växel och gasar så mycket jag kan utan att köra in i framförvarande bil. Det är bilar ÖVERALLT och helt plötsligt är jag i Pariser kurvan utan att förstå hur jag kom dit mitt i ett gytter av bilar. Helt plötsligt åker en 8A bil om mig med Pelle Brusebäck och jag får en rutinerad rygg att hänga på. Det något eller några varv innan jag kan köra om honom och få en betryggande ledning över resten i min klass. Pelle är något långsammare och en rackare på att inte släppa förbi någon, vilket gör att jag kan sega ifrån några hundra meter från resten av fältet. Dessutom har jag ingen som ligger framför och hindrar, vilket gör att jag kan sätta några bra var med det bästa på 1.32.1 under race.
På mitt fjärde varv så har dock en 8B bil kört av och Rescue bilen har åkt ut för att undsätta. Hur var det nu man skulle göra när Rescue bil är ute. Bromsa? Köra? Visa hänsyn men behålla fart? Jag valde att slå av på takten rejält, vilket jag var ensam med så mitt försprång försvann snabbt. Det var misstag nummer ett. I depå kurvan på nästa varv gör jag nästa misstag och vips så har jag Pelle Brusebäck framför mig igen och Franck Årahage och Mattias i 8B direkt bakom. Nu började det bli rejält stressigt och min orutin gör sig snart gällande och helt plötsligt ligger jag istället 3:a och inser snabbt att jag inte kommer att komma förbi dem igen den här dagen. Jag börjar istället titta lite i backspegeln och ser att ingen annan i klassen är i närheten och slår då av på takten för att komma i mål helskinnad. Vilket som kändes och fortfarande känns som ett rätt beslut med hänsyn till att det var första tävlingen.
Mattias Åkerberg vann efter en rafflande strid med Frank Århage och jag kom 3:a med snabbast tid för dagen, vilket skulle innebära att jag startade i första pole även dag nummer 2.
Dag 2 blev ett långt antiklimax då starten gick och i numera god vana så startade jag på växel 2 slängde sedan i växel 3 och när jag sedan skulle lägga i växel 4 så fanns den inte där utan det blev en rejält varvad motor istället. I med 3:an istället igen och helt plötsligt så åkte halva fältet med konkurrenter om mig redan innan chikanen. När vi sedan kom till långa flygrakan där man kan ta en kaffepaus så provade jag om 4:an hade hittat tillbaks. Det hade den inte. Istället fick jag varva 3:an till 7000 rpm och sedan slänga i 5:an. Var lite spännande då jag faktiskt lyckades hänga på några bilar i klassen ändå fast med 2 växlar. Tänkte se hur länge det skulle gå men efter ytterligare något varv så ville inte heller växel 3 vara med vilket gjorde att jag retirerade.
Konstigt nog så var jag trots detta jäkligt nöjd med helgen. Jag har en något orolig bil förnärvarande men med en motor som känns toppen och som inte drog någon olja alls (förra säsongen när jag körde funkiskörning med PCSR kunde den slicka i sig 1 till 1.5 liter olja per dag).
Nu följer en period med modifieringar av chassi och ytterligare lättning samt träning. Målet är att under finalen på Mantorp kunna krypa ned mot 1:30. Med lite fine tuning och varmare väder så skall det inte vara omöjligt.
Hade en rejält trevlig helg på Mantorp med många långa och korta givande samtal med likasinnade totalförstörda människor
Blir ytterligare 3 tävlingshelger för mig i år innan nästa år då det blir på allvar
Bilen har under våren fått en nyrenoverad motor av herr Sandén och en rejäl lättning med utriven inredning, plast och makrolon på de ställen där det finns utrymme för förbättringar.
Reglementet säger 5 kg/hk och jag har varit lite optimistisk och uppgivit en effekt på 220 hk, vilket skall innebära en vikt på 1100 kg med mig i efter målgång.
Anlände till Mantorp i god tid för att lasta av bilen från släpet och lyfta ut alla nödvändiga och onödiga verktyg
Har inte kört bilen mer än 2 km i år och har ingen aning om hur den nya motorn skall kännas. Spännande! Fler ekipage anländer och nervositeten kryper på. Temperaturen i luften är kring 4 grader och asfalten håller samma temperatur. Optimala förhållanden för R-däck mao.

Efter förarmöte så är det då dags att åka utt på årets första träningspass. Hela förmiddagen blir dock ett antiklimax då avåkningarna avlöser varandra. Liknelsen med kalvar på grönbete är nog inte så långsökt.

Fick inga vettiga tider under förmiddagen utan låg på en bästa tid kring 1:38 och funderade på om bridge eller boule kanske kunde vara något för mig istället.

Efter lunchuppehållet så var det då dags för sista passet innan kval och jag fick äntligen några varv utan avbrott i form av utsläpp av olja eller avåkningar. Tiden kröp ned till 1:35 och det började finnas hopp igen om livet. Bilen var dock hela tiden nervös i bakändan och kändes allt för styv, vilket förklaras av en rejäl viktminskning mot förra året i kombination av för hårda fjädrar och en löjligt kraftig krängningshämmare.
Kval och det var nu det gällde. Tog nu i för kung och fosterland och lyckades få en tid på 1:32.76 efter en del nötande. Dags för viktkontroll och vågen stannade på 1214 kg med 95 kg tung förare och cirka halv tank. Dvs 114 kg för mycket, vilket jag var ganska nöjd med då jag avser att köra med mindre bensin under tävling och bilen har potential att viktminskas ytterligare cirka 30-40 kg med lite ansträngning exklusive förare Kvaltiden var såpass OK att jag hamnade på första startplats i min grupp, vilket var minst sagt överraskande. Nio bilar startade i grupp 8B under helgen. Kvalet var dock tufft och 0,4 sekunder var skillnaden i kvalet mellan de första 4 i grupp 8B. Galet tufft!
Open pit och här var jag för en gångs enligt mig själv ganska smart. Körde 13 varv under open pit för att få upp tempen i däcken och få lite förtroende för bilen som fortfarande kändes rejält lurig i bakänden. Hade hela dagen problem med att bakdelen ville vifta på de mest onödiga vis.
Start Race 1. Var extremt nervös då det var 31 startande och jag stod någonstans i mitten med snabba och mycket rutinerade förare både framför och bakom mig. Flaggan lyfts och jag startar på 2:ans växel och gasar så mycket jag kan utan att köra in i framförvarande bil. Det är bilar ÖVERALLT och helt plötsligt är jag i Pariser kurvan utan att förstå hur jag kom dit mitt i ett gytter av bilar. Helt plötsligt åker en 8A bil om mig med Pelle Brusebäck och jag får en rutinerad rygg att hänga på. Det något eller några varv innan jag kan köra om honom och få en betryggande ledning över resten i min klass. Pelle är något långsammare och en rackare på att inte släppa förbi någon, vilket gör att jag kan sega ifrån några hundra meter från resten av fältet. Dessutom har jag ingen som ligger framför och hindrar, vilket gör att jag kan sätta några bra var med det bästa på 1.32.1 under race.
På mitt fjärde varv så har dock en 8B bil kört av och Rescue bilen har åkt ut för att undsätta. Hur var det nu man skulle göra när Rescue bil är ute. Bromsa? Köra? Visa hänsyn men behålla fart? Jag valde att slå av på takten rejält, vilket jag var ensam med så mitt försprång försvann snabbt. Det var misstag nummer ett. I depå kurvan på nästa varv gör jag nästa misstag och vips så har jag Pelle Brusebäck framför mig igen och Franck Årahage och Mattias i 8B direkt bakom. Nu började det bli rejält stressigt och min orutin gör sig snart gällande och helt plötsligt ligger jag istället 3:a och inser snabbt att jag inte kommer att komma förbi dem igen den här dagen. Jag börjar istället titta lite i backspegeln och ser att ingen annan i klassen är i närheten och slår då av på takten för att komma i mål helskinnad. Vilket som kändes och fortfarande känns som ett rätt beslut med hänsyn till att det var första tävlingen.
Mattias Åkerberg vann efter en rafflande strid med Frank Århage och jag kom 3:a med snabbast tid för dagen, vilket skulle innebära att jag startade i första pole även dag nummer 2.
Dag 2 blev ett långt antiklimax då starten gick och i numera god vana så startade jag på växel 2 slängde sedan i växel 3 och när jag sedan skulle lägga i växel 4 så fanns den inte där utan det blev en rejält varvad motor istället. I med 3:an istället igen och helt plötsligt så åkte halva fältet med konkurrenter om mig redan innan chikanen. När vi sedan kom till långa flygrakan där man kan ta en kaffepaus så provade jag om 4:an hade hittat tillbaks. Det hade den inte. Istället fick jag varva 3:an till 7000 rpm och sedan slänga i 5:an. Var lite spännande då jag faktiskt lyckades hänga på några bilar i klassen ändå fast med 2 växlar. Tänkte se hur länge det skulle gå men efter ytterligare något varv så ville inte heller växel 3 vara med vilket gjorde att jag retirerade.
Konstigt nog så var jag trots detta jäkligt nöjd med helgen. Jag har en något orolig bil förnärvarande men med en motor som känns toppen och som inte drog någon olja alls (förra säsongen när jag körde funkiskörning med PCSR kunde den slicka i sig 1 till 1.5 liter olja per dag).
Nu följer en period med modifieringar av chassi och ytterligare lättning samt träning. Målet är att under finalen på Mantorp kunna krypa ned mot 1:30. Med lite fine tuning och varmare väder så skall det inte vara omöjligt.
Hade en rejält trevlig helg på Mantorp med många långa och korta givande samtal med likasinnade totalförstörda människor

Blir ytterligare 3 tävlingshelger för mig i år innan nästa år då det blir på allvar

Last edited by JohnC on 2012-04-24 10:28:55, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 102
- Joined: 2009-09-27 21:47:45
- Bilmodell: Sportbilslös f.n.
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Täby-trakten
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Kul skriven och bra rapport! Och riktigt bra kört för att vara tävlingsdebut måste jag säga.
Med alla växlar på plats, lite mjukare dämpare och lite racerutin så kommer det gå ännu fortare framöver!
Med alla växlar på plats, lite mjukare dämpare och lite racerutin så kommer det gå ännu fortare framöver!
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Bilen är kvar för ytterligare en förarträning på Knutstorp nästa vecka. Skall bli intressant att se förändringen i känsla efter att jag har mjukat upp bilen rejält efter Mantorp. Nya fjäderkonstanter som bättre matchar dämparna och ytterligare 10 - 15 kg mindre vikt sedan jag har skippat värmepaktet och fläkten samt även delar av instrumentpanelen. Nu väntar ett inköp av lättare front och bakdel. Målet är att ligga kring 1150 kg vid målgång i PCSR 8B.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Ahvenisto avklarat blev 2 st andraplatser efter lite strul med en bäst tid på 1.32.57 (under träning), vilket jag är nöjd med. Blev några riktigt hårda fajter med både Frank Århage och Tommy Andersson. Känns som att den här säsongen kommer att ge flera riktiga fajter. Ångrar bittert att jag inte filmade det hela för så nära som vi låg varandra varv efter varv var helt galet
Tuff bana som var extremt krävande men också enormt rolig. Rekommenderas!

Tuff bana som var extremt krävande men också enormt rolig. Rekommenderas!
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Några bilder från helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Kamp mellan klassvinnaren Franck Århage och mig själv.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Lite fler kampbilder från Ahvenisto äventyret!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
mer kamp
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: 944 S2 - 1990 PCSR 8B (2012)
Kamp om andra plats i totalen...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users