Efter 3 år av vila var det äntligen dags att köra bilen igen på slingriga vägar! Fick bli en tur till Skanssundet söder om Stockholm tillsammans med Cedric och hans 931:a. Det var troligtvis både premiär och avslutning för denna säsong. Ser redan fram emot nästa vår/sommar.
1537119946965.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik D wrote: ↑2021-03-31 20:46:51
Har aldrig kört Citra fälgarna (6x15 et18) tillsammans med mina spacers men det bör funka. Får väl prova nån gång i sommar.
Halvburen är från Wiechers Sport om jag minns rätt. Vi var några stycken som gjorde ett gruppköp några år tillbaka.
Erik D wrote: ↑2021-04-01 09:44:33
Fram har jag höjdjusterbara coilovers(egenbyggda) med 230lbs/in fjädrar och justerbara dämpare från GAZ.
Bak sitter det 25.5mm torsionsstavar från 951 M030 och justerbara dämpare från GAZ.
Sedan på det har jag monterat justerbara krängningshämnare från Weltmeister både fram och bak.
Funkar bra för slalom och bankörning tycker jag. Trevligt att enkelt kunna finjustera balansen med krängarna.
Då är det ungefär samma som setup som jag har tänkt mig.
Har 23 mm krängare fram som standard och polyuretanbussningarna till hela framvagnen ligger i garaget.
Vill minnas att det är 250 fjädrar fram? Eller blev det 230?
Oscar, bussningar är helt klart bra att fixa. Har du ingen krängare bak? Isåfall kan erik visa bilder på hur man löser det, om det inte finns i tråden redan
Cédric wrote: ↑2021-04-01 14:54:36
Vill minnas att det är 250 fjädrar fram? Eller blev det 230?
Oscar, bussningar är helt klart bra att fixa. Har du ingen krängare bak? Isåfall kan erik visa bilder på hur man löser det, om det inte finns i tråden redan
Sitter krängare bak också runt 19-20 mm ögonmåttat.
Cédric wrote: ↑2021-04-01 14:54:36
Vill minnas att det är 250 fjädrar fram? Eller blev det 230?
Oscar, bussningar är helt klart bra att fixa. Har du ingen krängare bak? Isåfall kan erik visa bilder på hur man löser det, om det inte finns i tråden redan
Blev tvungen att dubbelkolla fjäderhårdheten, vi hade båda fel Cédric 240 lbs/in var det visst. Inte lätt att komma ihåg en alla detaljer, det var trots allt 12 år sedan jag beställde prylarna
Screenshot_20210401-205738.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Eftersom min bil är en tidig 924:a så saknar den bakre krängningshämnaren infästning mot karossen, en ganska udda lösning som åtgärdades på senare bilar.
Hursomhelst så var jag tvungen att snickra ihop en infästning på röret för torsionsstavarna för att efterlikna infästningen på senare 924:or. Jag använde rörklammer diverse brickor och muttrar samt original plåtöverfall till gummibussningen. Bilderna nedanför förklarar nog det hela bättre.
20131226_161845.jpg
20131226_161928.jpg
20131227_150843.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.