Så där ja, en liten uppdatering är äntligen på plats. Har ju avvaktat med körning och annat kul innan byte av kamrem, balansrem och kamkedja blivit utfört. När jag nu äntligen fått tag på alla delar för detta så var det dags att börja riva i motorn. Fick ju beskedet från säljaren när jag köpte bilen att alla remmar osv skulle vara bytta men eftersom detta var uppgifter han i sin tur hade fått när han köpte bilen och inga kvitton kunde uppvisas så ville jag vara säker, därför har bilen brukats mycket sparsamt. Igår tänkte jag så till sist byta rubbet men det visade sig att allt var riktigt fräscht så beslutet togs att köra säsongen ut på de gamla delarna och istället avvakta till vintern med att byta remmar och kedja.
Bakslag blev det också. Det brukar av någon outgrundlig anledning alltid bli det när jag mekar. När jag lossade kamkedjespännaren (bytte glidplasten när jag ändå var under ventilkåpan) var en av skruvarna dåligt åtdragen, varför förstod jag när jag återmonterade den igen. Gängorna i toppen var paj!

Fick lägga ett antal timmar på att hitta Helicoil så jag kunde montera kamkedjespännaren igen. Stort tack till Volvo i Vara som skänkte en insats och lånade ut monteringsverktyg. Ovärderligt!
Kunde till sist avsluta kvällen med en liten åktur i Porschen. Det var ju ett tag sedan så det var rena himmelriket att köra henne igen. En sådan underbar bil detta är...
Nästa åtgärd på programmet får nog bli det slappa växellänkaget. Man vill ju inte bli stående utan växlar...