944 -87 The Shadow.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Johnny
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986

Re: 944 -87 The Shadow.

#31 Post by Johnny »

Så, nu har jag stallat in The Shadow för vinterns mekande. Det som skall prioriteras är kopplingsbyte, byta växelkorset och så finns det oljelekage lite här och där som kommer att fixas. Sen så dyker det upp nya saker som bör fixas medan man håller på med Porschen.
Platsen där Porsen nu står har varit hobbyrum "spelrum", innan dess var det garage för MC, moped, gräsklippare mm och innan dess var det ett hönshus, "man tager vad man haver" :lol:
garage1.jpg
Börjar få verktyg och Porsche-känsla på plats nu. Fixat lite bättre belysning. Sen så måste nog heltäckningsmattan bort :cry:
garage2.jpg
Nu är avgasrör och startmotor borta från bilen, skadar nog inte göra en översyn på startmotorn när den ändå är demonterad.
mek1.jpg
Fick också bort växellådan, betydligare enklare än vad jag trodde det skulle vara.
gearbox1.jpg

Lite tvättad och tömd på oljan,eventuellt lite metallspån kunde man skönja i oljan men det skall vara normalt för 15000 mil. Skall bytas växelkorset och målas till lite men förövrigt är den riktig tät och fin Men skall växellådsolja lukta så jäkla illa ? :shock:
gearbox2.jpg
Blir nog att snygga till här också, tvätta och lite färg skulle nog inte skada.
gearbox3.jpg

Tänkte först bara byta den bakre packningen vid kamhuset men jag tycker det finns lite läckage här och där så jag håller på tills det blir tätt överallt :D
mek2.jpg

Johnny
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986

Re: 944 -87 The Shadow.

#32 Post by Johnny »

Nu är Kopplingen nerplockad. Det var som jag befarade, gummipucken på lamellen var rätt så söndertrasad.
gummipuck1.jpg
gummipuck2.jpg

Post Reply