944 s2 -90 "Vita faran!"
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Tux
- Carrera-Poster
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
Nu är den besiktigad och godkänd för ytterligare ett års vansinne. Dimljuset var bara att justera åt rätt håll så smet den igenom sbp på 2 minuters jobb och 4 minuter Porscheprat... Den timpengen får min tandläkare att framstå som billig.
Jag gillar den i vitt. Det råkar ju också vara bland de trendigaste färgerna i år.
Skall man förlita sig på en viss västsvensk traktortillverkare så är det diarrebrunmetallic och limespygrönmetallic som är på framfart och kommer starkt framöver. 70talsfärger typ...
/P

Jag gillar den i vitt. Det råkar ju också vara bland de trendigaste färgerna i år.
Skall man förlita sig på en viss västsvensk traktortillverkare så är det diarrebrunmetallic och limespygrönmetallic som är på framfart och kommer starkt framöver. 70talsfärger typ...

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
- mistnight
- S2-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Tux
- Carrera-Poster
Igår när det var kalasväder och torrt ute blaskades bilen av, in med en färsk torrboll, tankades full, gavs ett rejält däckstryck och därefter kördes den till sin vinterdvala för skönhetssömn i lokal med värme.
Den fick 2 nya kompisar att småprata med under vintern om de skulle vakna till, Det stod redan 2 äldre tüska farbröder som hette Sl350 cab och coupe.
I veckan fick bruksholken sig sin 2:a service och har på knappt ett år rullat 2800mil. Den kommer inom kort att bytas ut mot ett nytt svart spritfyllo.
Denna gången blir det en svart 93 2.0T biopower sportcombi.
Jag ser iallafall till att understödja den skakiga bilbranschen världsekonomisk svajighet till trots.
I april när snön och halkan har släppt är det dags att åter hämta den vite och återigen börja rådda i att få kalas-ordning på den. Nya däck, troligen lite nya lister för att åtgärda lite vatten och förhoppningsvis en ny ratt så att jag kan nå ratten och samtidigt få plats med hjälm på skallen.
Summa summarum blev det ca 700 mils körning, ett par små renoveringsjobb och ett på det hela taget mycket trevligt bilägande.
Deltagandet i pcs slalomcup slutade med att jag totalt sett nådde målet med att inte komma sist. För nästa år får jag nog höjja det en aning.
1 bankörning på kinnekulle hann jag med, och det kommer återupprepas efter att ratten är tillbakaflyttad ca 10cm.
Det är tur att detta forum finns så att man kan lindra den värsta abstinensen under vintern.
/P
Den fick 2 nya kompisar att småprata med under vintern om de skulle vakna till, Det stod redan 2 äldre tüska farbröder som hette Sl350 cab och coupe.
I veckan fick bruksholken sig sin 2:a service och har på knappt ett år rullat 2800mil. Den kommer inom kort att bytas ut mot ett nytt svart spritfyllo.
Denna gången blir det en svart 93 2.0T biopower sportcombi.
Jag ser iallafall till att understödja den skakiga bilbranschen världsekonomisk svajighet till trots.

I april när snön och halkan har släppt är det dags att åter hämta den vite och återigen börja rådda i att få kalas-ordning på den. Nya däck, troligen lite nya lister för att åtgärda lite vatten och förhoppningsvis en ny ratt så att jag kan nå ratten och samtidigt få plats med hjälm på skallen.
Summa summarum blev det ca 700 mils körning, ett par små renoveringsjobb och ett på det hela taget mycket trevligt bilägande.
Deltagandet i pcs slalomcup slutade med att jag totalt sett nådde målet med att inte komma sist. För nästa år får jag nog höjja det en aning.
1 bankörning på kinnekulle hann jag med, och det kommer återupprepas efter att ratten är tillbakaflyttad ca 10cm.
Det är tur att detta forum finns så att man kan lindra den värsta abstinensen under vintern.

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Tux
- Carrera-Poster
Härmed förklarar jag säsongen 2009 för påbörjad!
I det vackra vädret var det avfärd i ottan mot skarabörg för att väcka och hämta fram bilen ur dess vinterdvala.
Lite skakig av alla skräckhistorier och frågor om väckning efter vinterdvalan kunde jag mycket nöjt konstatera att den startade precis lika fint och snabbt som den alltid gör.
Inte ens däcken hade blivit speciellt platta och skakiga av att stå så många månader.
Nu tar de vanliga bestyren vid med vårtvätt och puts samt allmän översyn.
Nya däck är inplanerade då de som sitter på var lite hala och dana 2008.
Tanken är att kränga på bridgestone potenza re050a.
Ny ratt skall också införskaffas och monteras. gissningsvis 50-100mm närmare mig så jag kommer åt ordentligt även med hjälm på huvudet.

I det vackra vädret var det avfärd i ottan mot skarabörg för att väcka och hämta fram bilen ur dess vinterdvala.
Lite skakig av alla skräckhistorier och frågor om väckning efter vinterdvalan kunde jag mycket nöjt konstatera att den startade precis lika fint och snabbt som den alltid gör.
Inte ens däcken hade blivit speciellt platta och skakiga av att stå så många månader.

Nu tar de vanliga bestyren vid med vårtvätt och puts samt allmän översyn.
Nya däck är inplanerade då de som sitter på var lite hala och dana 2008.
Tanken är att kränga på bridgestone potenza re050a.
Ny ratt skall också införskaffas och monteras. gissningsvis 50-100mm närmare mig så jag kommer åt ordentligt även med hjälm på huvudet.

PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- MattiasA
- S2-Poster
- Bilmodell: 944Turbo -90
- Årsmodell: 1990
- Tux
- Carrera-Poster
Pysslandet fortgår...

För att ge alla dessa Gembella-fantaster sitt så är här lite sådan porr!
Och för er som gillar hemslöjd kan jag rekommendera syslöjd ala 944.

Hemmasydd växelspaksknopp i äkta Elmoläder i ackompanjemang av många väl valda svordomar och ond tumme...
Men för att vara hemfixat är det helt ok klass på det hela.
/Pontus

För att ge alla dessa Gembella-fantaster sitt så är här lite sådan porr!
Och för er som gillar hemslöjd kan jag rekommendera syslöjd ala 944.

Hemmasydd växelspaksknopp i äkta Elmoläder i ackompanjemang av många väl valda svordomar och ond tumme...
Men för att vara hemfixat är det helt ok klass på det hela.

/Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Bridgestone potenza re050a fanns inte i sverige i storlek 225/50 16.
Plan B således...
Igår var jag utanför Borås och hämtade 4st 16" 7+8" telefonfälgar med Bridgestone potenza s-02 däck.
När jag hämtade dem hade de en härlig race-patina som bestod i lagom dos av repor etc blandat med absurda mängder bromsdamm och smuts. Det var lääänge sen de fick någon kärlek.
Efter tvätt så bestämde jag mig för att inte bara tvätta och putsa utan att slipa lätt och sen gå på med ett nytt lager färg. Som tur är var hobbyrummet ledigt så de skall snart bäras ner och påbörjas.
planen för D90 fälgarna är att plocka av dem, befria dem från däck, låta någon som kan se över kanterna och sen låta pulverlacka dem och sen på med däck igen.
/P
Plan B således...
Igår var jag utanför Borås och hämtade 4st 16" 7+8" telefonfälgar med Bridgestone potenza s-02 däck.
När jag hämtade dem hade de en härlig race-patina som bestod i lagom dos av repor etc blandat med absurda mängder bromsdamm och smuts. Det var lääänge sen de fick någon kärlek.
Efter tvätt så bestämde jag mig för att inte bara tvätta och putsa utan att slipa lätt och sen gå på med ett nytt lager färg. Som tur är var hobbyrummet ledigt så de skall snart bäras ner och påbörjas.
planen för D90 fälgarna är att plocka av dem, befria dem från däck, låta någon som kan se över kanterna och sen låta pulverlacka dem och sen på med däck igen.
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster

Tobbe och Mats inspekterar. Tobbe kikade på sin far och tyckte att han nog ville ha en sådan när han blir stor...

Nya hjulen sitter på. Jag tycker att det vart helt ok.
/Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster

Fick bli en bild på "hela" bilen också.
Idag beställdes Ratt, rattnav och snap-lock från rallydelar i vretstorp.

Så innan helgen skall det kunna komma bilder på hur det blev med ny ratt i maskinen.

Banmöte mantorp är redan inplanerat med pcs och sen blir det ju vårträffen direkt efter det.

/Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Adolfsson
- S-Poster
- Bilmodell: Cayenne Turbo
- Tux
- Carrera-Poster
Tackar!Adolfsson wrote:Fin bil och fin ratt!
Ibland så överraskas man av posten.
Idag var en sådan dag.
24 timmar efter att jag beställde grejjerna så pep telefonen till och meddelade att det var klart att hämta hos lokala hemköp.
Då jag krånglade till det hela med snapoff-nav så blev det en hel del mätning och felsökning.
Efter en bra stunds ledande konstaderades att släpkontakten och ringen inte hade kontakt. Lite moddning och justering senare så fungerade det alldeles utmärkt.
Upplevelsen av bilen blev en helt annan och jag fick en MYCKET bättre sittställning när ratten kom lite närmare. Nu kommer dessutom hjälmen att rymmas.

Jag är väldigt nöjd!
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Idag tror jag att bilstackarn temporärt har bytt namn till Pongo.
Efter att ha slipat skärmkanter, ett par stenskott och andra dumheter på vänstersidan, gjort prep-work och slutligen målat med 2 lager Por15 i grått ser den vita skönheten numera ut som en liten dalmatin.
Dock har jag en burk vitt liggandes som skall användas att bättra på när jag hunnit fixa allt grundarbete.
/P
Efter att ha slipat skärmkanter, ett par stenskott och andra dumheter på vänstersidan, gjort prep-work och slutligen målat med 2 lager Por15 i grått ser den vita skönheten numera ut som en liten dalmatin.
Dock har jag en burk vitt liggandes som skall användas att bättra på när jag hunnit fixa allt grundarbete.

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06
- Tux
- Carrera-Poster
Numera är Vita faran just vit igen.
Efter en del målande blev det långstamt bättre i 2 steg, först till vanlig gråprimer och sen slutligen tillbaks till vitt.
Tack vare Adolfssons biltråd har jag också beställt en extra spacer för ratten på 30.5mm som är tänkt att användas på bana och kanske även slalom.
Kvar att göra är en ordentlig tvätt och en polering av de sista bitarna som lackades så att de skiner ikapp med resten av bilen.
/P

Efter en del målande blev det långstamt bättre i 2 steg, först till vanlig gråprimer och sen slutligen tillbaks till vitt.
Tack vare Adolfssons biltråd har jag också beställt en extra spacer för ratten på 30.5mm som är tänkt att användas på bana och kanske även slalom.
Kvar att göra är en ordentlig tvätt och en polering av de sista bitarna som lackades så att de skiner ikapp med resten av bilen.
/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Porsche Cayman (C)S -06