Porvette 931 | Hjärtat. CBB

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#286 Post by johan944 »

Ghaaaaaaaaaaaaa varför måste jag pilla på saker jag inte kan något om :cry: :cry: :cry: :cry:















































:D:D:D För att lära mig såklart :D:D
Så här såg det ut för ca 30 minuter xen:
Image
Nu ser det ut såhär :D
Image
Ombussad vevstake :D
Image
Image
Kolven som har spikat/smält sönder :(
Image
Fräsch kolv:
Image
Höjd jämförelse på kass kolv (till vänster) och fräsch kolv (till höger)
Image

Nu måste jag verkligen beställa kolvarna så att jag har något att pilla med igen :D:D

Någon som har koll på vad det är för 87mm kolvar som Utzon säljer???

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#287 Post by johan944 »

Jaha hade inget bätre för mig så jag gjorde iordning felet på WURren.

Så nu har jag inte så mycket kvar att göra :):(:):(:):(:):(:):(:):(

Hur svårt är det att montera ihop en topp föresten??? behöver man några direkta specialverktyg förutom den där presarmen??? och en mikrometer??

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#288 Post by Cédric »

Tålamod, knasterna som håller ventilen och fjädern ihop kan vara aningens bråkiga :)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#289 Post by johan944 »

Okej så annars är det bara att köra hårt och se glad ut ??? :D:D

Verkstadsmanualen är ganska så bra att ha brevid sig medans man håller på va??

Skit att jag inte har ett varmgarage runt knuten, då hade bilen varit halvfärdig redan :( :lol:

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#290 Post by johan944 »

Efter ett tipps ifrån R924T på rejsa så kontaktade jag en av dem svenska återförsäljarna för JE Pistons. Vad jag kollade med dem var om det fanns möjlighet till att costum tillverka 1 likadan kolv men fik svaret att det bara gick att beställa i 4 pack :( , dock så frågade jag omdet fanns möjlighet till att kanske köpa 2 stycken men utsikten är väldigt negativ :( :(.

Så frågan är nu om man kan köpa dalhems kolvarna och svarva ur lite material för att få ner kompet lite granna??????

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#291 Post by Cédric »

Strunta i JE-kolvarna. Det verkar vara ett vanligt problem att kronan lossnar. Iaf om man hör sig runt lite på andrasidan atlanten.

Kolla på www.924board.org , där finns det rätt mycket snack om kolvar om man sorterar ut all dynga.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#292 Post by johan944 »

Då har man haft lite hjulafton då :D:D

var igår och köpte momentnyckel, kolvringskompresor, kolvar och bladmåt, Samt så fick jag ham mina cupspeglar och van lampor.

Bilder kommer.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#293 Post by johan944 »

Jaha då har hjärtat tagit några steg till i riktning mot att köras till besiktningen :D

Fick hem dem nya kolvarna :D:D
Image

Viss skilnad på dem
Image

Inte så mycket höjdskilnad :(
Image

Monterade på vevstakarna, bara inviktning kvar.
Image

Spårfräsning av cylindrarna alá old home school :D:D Tack Berand.
Image
Image
Image
Image

Lite suddigt men syns ändå
Image

Alla 4 gjorda
Image

Köpte huvlås på bilsportmässan :D:D
Image
Image

Har även fått hem speglar, momentnyckel och kolvringskompresor :D
Image
Image
Image
Image

Sen så har det kommit hem nya ben till hjärtat också :D:D Kybala dämpare som enligt Melander nästan känns som M030 paketet på hans S2a
Image
Image

Samt två par bakdämpare, ett par 951 (längre) och ett par 931 (kortare)
Image

Ständigt denna katt :D:D:D:D
Image
Image


Sen så pratade jag lite med killarna på K3 och dem var lite avigt instälda till att plocka 250 driftsäkra hästar ur en 931 motor på grund av den korta tändtiden.

Har även ordnat med dörrar, nedre frontplåten, handbromshandtag och lite annat smått och gott.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#294 Post by Cédric »

Får du inte betydligt högre komp nu ? blir väl kanske inte så bra om du ska ha ut mer effekt.

250 hästar tror jag skulle gå. Om det byggs seriöst. Det som behövs tror jag är en vettigt motorstyrning. Det gör nog stooor skillnad när det ska börja jagas effekt. Både för tändning och sprut.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#295 Post by johan944 »

Joo kompet blir högre men jag vet inte hur det ska motverkas :(:(:(

har inte riktigt råd att lägga 12 K på att köpa "original" kolvar.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#296 Post by Jon80 »

Modernt sprut och sen en intercooler så borde väl 250 hk gå att kräma ut en i övrigt orginal 931a? En billig försäkring är att införskaffa en knacksensor, och med ett vettigt sprut, kopplar man den till motorstyrningen, så sköter den det hela (tex varma sommardagar kan vara onyttigt om man ligger nära gränsen)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#297 Post by johan944 »

Det låter ju så enkelt jon ;(

Men sen handlar det om pengarna till det också :( Dem finns helt enkelt inte. Var tvungen att tacka nej till garaget eftersom jag knapt får några arbetstider :(:(

Föresten har du skickat växelspaken???

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#298 Post by Pehr Johnsson »

Johan: Är det inte bättre att bygga långsamt och göra det rätt, än att göra ett snikbygge som inte håller?? Skit i att få bilen på hjul till våren. Sätt 2009 som mål istället.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#299 Post by johan944 »

Kommer inte att ha pengar till dess heller eftersom jag med största sanolikhet kommer att börja plugga till antingen våren eller nästa höst.

Är så jäcla less på att ha chefer som lovar och lovar och inte håller någonting :(:(

Har dock läst att det är många i USA som kör med dessa kolvar utan problem så det är iallafall värt att prova även om jag får skruva ner laddet till original och köra den lugnt och fint :)

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

#300 Post by een »

Jag är i liknande sits som dig men precis som sagts tidigare så låter jag det ta lite tid då jag inte annser att en hobby skall sänka ekonomin.

Även mitt recept är:
931 med smiddakolvar, i mitt fall Mahle.
IC.
VEMS sprut, tror jag att jag väljer.
Troligtvis ny turbo, vet inte om vill slänga på en gammal turbo när motorn i övrigt är renoverad.

Jag tycker det är himla roligt att läsa denna tråd och önskar dig lyckatill.
Daniel Eén

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users