924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 369
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#271 Post by Ingemansson »

Jahaja! Testet inför vinterns fix är nu avklarat och det gick långt över förväntan.
Lätt tendens till spikningar men en justering av tändningen gjorde saken bättre.
Oljestickan vill inte stanna på sin plats och diverse jordfel i mätarhuset och hastighetsmätaren gav upp. Helt ok missöden.
Bilen kändes bra och var lätt att pressa till min gräns åtminstone.
Behöver lite pengar för att utveckla den så har lagt ut min dogleg låda till försäljning om någon är sugen.
Film från dagen: https://youtu.be/OZ3bL64N_IY?si=KBH8R3j0JGo1QGnL
68DEECDC-B32D-4499-93B9-B0E2D051ED92.jpeg
029CC6AB-9CA9-4A15-9DE2-EBA74218B5AA.jpeg
BCA0CB50-76C6-409F-87DC-812CDB7F89DA.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Ingemansson on 2023-10-16 13:55:02, edited 1 time in total.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#272 Post by safe »

Ser ut att gå fint! 1.15 är inte så illa med den lilla effekten.
Men växlar du inte lite tidigt redan vid 5000?

Kan vara intresserad av din dogleg låda, min kan ju gå sönder när som helst.... (Ja, inte just nu på pga pallbockar men annars.)
Vart finns du?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 369
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport C

#273 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-10-16 10:18:54 Ser ut att gå fint! 1.15 är inte så illa med den lilla effekten.
Men växlar du inte lite tidigt redan vid 5000?

Kan vara intresserad av din dogleg låda, min kan ju gå sönder när som helst.... (Ja, inte just nu på pga pallbockar men annars.)
Vart finns du?
Tack Magnus! 1:15 är långt bättre än vad jag vågade hoppas på med tanke på rattrost, dålig kännedom om bilen och kall bana.
Växlade alldeles för tidigt ja men fegade och ville spara på materialet. :-P Där är utan problem en sekund till att hämta på olika ställen till nästa år.

Klart att du ska slå till på lådan, hur ofta blir de till salu liksom? ;-)
Jag finns i Skåne men ska ändå upp till Rolfstorp (Varberg) vid tillfälle och lämna delar. Hade kunnat mötas upp någonstans då i så fall.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#274 Post by Cédric »

Jättekul verkligen! Jag brukade dra min n/a till 6k rpm, din hade väl annan kam också, borde ju gå att dra lite till om allt står rätt till. Det handlar ju lite om var i RPM man hamnar efter växlingen, även om det inte händer så fasligt mycket sista biten av varvtalet.

Det råkar inte finnas en logg man kan låna, typ exporterad i VBO format? Skulle vara kul att jämföra lite, och jämföra lite med Eriks 924 för att se hur den går på rakan tex :)

Jag minns inte riktigt, men vad är det för fjädringssetup, bussningar osv på den där? Såg ju helt klart ut som den betedde sig bra, och borde gå att pressa ännu längre när du blir mer varm i kläderna, det är ju en bra tid för att vara första vändan.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 369
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#275 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-10-16 14:46:55 Jättekul verkligen! Jag brukade dra min n/a till 6k rpm, din hade väl annan kam också, borde ju gå att dra lite till om allt står rätt till. Det handlar ju lite om var i RPM man hamnar efter växlingen, även om det inte händer så fasligt mycket sista biten av varvtalet.

Det råkar inte finnas en logg man kan låna, typ exporterad i VBO format? Skulle vara kul att jämföra lite, och jämföra lite med Eriks 924 för att se hur den går på rakan tex :)

Jag minns inte riktigt, men vad är det för fjädringssetup, bussningar osv på den där? Såg ju helt klart ut som den betedde sig bra, och borde gå att pressa ännu längre när du blir mer varm i kläderna, det är ju en bra tid för att vara första vändan.
Tack :) där är minst en sekund att hämta i förarutveckling tror jag.
Setupen finns här, inget ändrat: https://www.944sverige.com/forum/viewto ... =17&t=8357

Loggade tiderna med en racebox mini, den visar ju topphastighet på rakan men det påverkas ju av många faktorer.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#276 Post by safe »

Det var stöddiga fjäderkonstanter, förklarar ju lite varför den gick så fint i kurvorna! :) Min 911a har "bara" 400/600 lb/in fjädrar.

Motorn lät ju riktigt fint, med grenrör och vassare kam bör den ju dra fint en bra bit över 6000 om det behövs.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 369
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#277 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-10-16 15:20:29 Det var stöddiga fjäderkonstanter, förklarar ju lite varför den gick så fint i kurvorna! :) Min 911a har "bara" 400/600 lb/in fjädrar.

Motorn lät ju riktigt fint, med grenrör och vassare kam bör den ju dra fint en bra bit över 6000 om det behövs.
Jag tyckte inte att det hända något efter 5k. Min mek/vän fick köra sista passet och tyckte att ALLT hände efter 5k. :lol:
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#278 Post by Cédric »

Ingemansson wrote: 2023-10-16 15:07:05
Cédric wrote: 2023-10-16 14:46:55 Jättekul verkligen! Jag brukade dra min n/a till 6k rpm, din hade väl annan kam också, borde ju gå att dra lite till om allt står rätt till. Det handlar ju lite om var i RPM man hamnar efter växlingen, även om det inte händer så fasligt mycket sista biten av varvtalet.

Det råkar inte finnas en logg man kan låna, typ exporterad i VBO format? Skulle vara kul att jämföra lite, och jämföra lite med Eriks 924 för att se hur den går på rakan tex :)

Jag minns inte riktigt, men vad är det för fjädringssetup, bussningar osv på den där? Såg ju helt klart ut som den betedde sig bra, och borde gå att pressa ännu längre när du blir mer varm i kläderna, det är ju en bra tid för att vara första vändan.
Tack :) där är minst en sekund att hämta i förarutveckling tror jag.
Setupen finns här, inget ändrat: https://www.944sverige.com/forum/viewto ... =17&t=8357

Loggade tiderna med en racebox mini, den visar ju topphastighet på rakan men det påverkas ju av många faktorer.
Tycker fjäderstyvheten verkar ganska rimlig för en lätt räser924, sen om dämparna är gjorda för att hantera det kan man ju fundera på, men det märker du med tiden. Din fjäderbalans känns som den borde vara rätt understyrd, men funkar det så är det ju kanon :)

Jag kör också med racebox, fast med standaloneenheten. Om du loggar in på websidan så kan du båda analysera kurvorna, och välja att ladda ner dom i lite olika format. .VBO tex funkar bra om man vill använda gratisprogrammet circuit tools för att analysera och jämföra körningar, då kan man även jämföra med andra som loggar med racechrono tex och också kan exportera till .vbo. Testa och se om det funkar :)

Har du koll på bilens historia fören Goran? Vem byggde den egentligen från första början, och har den tävlats med innan dess?

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#279 Post by Goran »

Hej Cedric
Den som byggde bilen från första början heter Patrik Norrman och är en kollega till mig.
Vet inte vad han har gjort för tider, men tror inte han kört speciellt mycket heller.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 369
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#280 Post by Ingemansson »

Den var absolut lite understyrd när det var blött men det säger ju sig såklart själv.
I torrt så kändes bilen lika bra som det ser ut på filmen, haha.

Jag lånade bara en RaceBox men vill absolut ha en egen.
Har ju eget inlogg så ska analysera lite data vid tillfälle.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#281 Post by Cédric »

När man går in på en session så är det bara klicka på molnet så får man upp alternativa filformat och kan välja det man vill. Väldigt enkelt och smidigt, tycker generellt att racebox lyckats väldigt bra med appen och sidan, allt är enkelt och fungerande, supporten är också bra att ha å göra med.
Screenshot_2023-10-16-19-03-26-49_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 369
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#282 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2023-10-17 07:05:34 När man går in på en session så är det bara klicka på molnet så får man upp alternativa filformat och kan välja det man vill. Väldigt enkelt och smidigt, tycker generellt att racebox lyckats väldigt bra med appen och sidan, allt är enkelt och fungerande, supporten är också bra att ha å göra med.
Tack! har skickat dig ett pm. :-)
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#283 Post by safe »

Jag kör med en Racebox Mini i min 911a. Den "syns inte" om man kör nånstans där tidtagning inte uppskattas. Så kan man kolla på loggen när man kommer hem. Vet inte riktigt vad jag ska göra med loggen för att bli bättre, jag ser att jag bromsar för tidigt, men det visste jag redan.
Men den fungerar riktigt bra! En Mini S är nog värd skillnaden så man slipper telefonen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#284 Post by bockastyre »

Ah, man blir ju sugen på att modda den egna så man kan köra bana! Verkar sjukt kul! :D

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#285 Post by safe »

bockastyre wrote: 2023-10-17 09:31:52 Ah, man blir ju sugen på att modda den egna så man kan köra bana! Verkar sjukt kul! :D
Ja, det är väl klart du ska! :)
Man behöver inte gå "all in" som denna bilen. Går ju att bara styva upp den och extra uppsättning fälg/däck så man kan använda den på båda gata och bana.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users