968 CS - 93 Brandgul ... :-(
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Fartgul
Lindsey Racing har ett av samma typ och enligt deras info behöver hålen i balken borras upp till M10.
Maila Antti på 9x, han brukar svara snabbt (jag köpte mina casterblock därifrån).
/Dea
Maila Antti på 9x, han brukar svara snabbt (jag köpte mina casterblock därifrån).
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Fartgul
Fick tag på ett Porsche orginal "cone type" lätt svänghjul samt Porsche race koppling. Enligt Porsche kan det konventionella svänghjulet göra att balansaxelremmen havererar, vilket den gjorde för mig på Gotland. RS Barn har för övrigt REA på sitt lätta svänghjul om någon känner att det är dags att byta.
Redigerat med lite mer info från Tomasz som jag köpte grejorna av:
The part numbers are correct except the clutch plate. It is impossible to buy a new plate, so I adopted the plate from 996 GT3.
In all motorsports applications : 968 TS, 993 CS/RS and 996 GT3 CS/RS the clutch was the same design (differences only in pressure plate ratio).
You dont need a new ballance belt. Earlier, in standard applications, the ballance belt was narrower. Now, narrow belts are discontinued. You can buy only a wide one.
So, if You replaced it recently, You have a correct one.
The other thing, You may consider, is alternator belt pulley, as described in article. In this particular application (sport clutch), Porsche recommends 944S / 944S2 pulley which is equipped in vibration damper(part no in article). It is much havier than the 968's dtandard one, so I decided not to use it.
Redigerat med lite mer info från Tomasz som jag köpte grejorna av:
The part numbers are correct except the clutch plate. It is impossible to buy a new plate, so I adopted the plate from 996 GT3.
In all motorsports applications : 968 TS, 993 CS/RS and 996 GT3 CS/RS the clutch was the same design (differences only in pressure plate ratio).
You dont need a new ballance belt. Earlier, in standard applications, the ballance belt was narrower. Now, narrow belts are discontinued. You can buy only a wide one.
So, if You replaced it recently, You have a correct one.
The other thing, You may consider, is alternator belt pulley, as described in article. In this particular application (sport clutch), Porsche recommends 944S / 944S2 pulley which is equipped in vibration damper(part no in article). It is much havier than the 968's dtandard one, so I decided not to use it.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Fartgul
Fint! Har du någon spec på svänghjulet? Och varför just detta, pris, spec, tillgänglighet eller nöjet köra original?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Fartgul
Vet inte annat än att det är ett modifierat GT 3 svänghjul. Säljaren verkar seriös och priset rimligt. Med koppling betalade jag 450 EUR ink frakt. Lite kul att det är orginal förståss. Hittade den på 968forums.com
P.S RS Barn tar just 550 dollar för sitt svänghjul om jag kommer ihåg saken rätt.
//TL
P.S RS Barn tar just 550 dollar för sitt svänghjul om jag kommer ihåg saken rätt.
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Fartgul
Är lite sugen på det men jag väntar tills jag tvingas byta koppling.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Fartgul
Skall se till att få min koppling fotad (är på Gotland så tar ett tag innan jag ser den!) när den åker ur, har 5000 mil på sig med kanske 800 mil bankörning efter fyra år. Nyfiken på hur mycket som är kvar!
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Fartgul
Kopplingen såg fortfarande bra ut, kul att veta efter hård körning. Däremot var urtrampningslagret slut. Den nya lamellen som åker i är från 996 GT 3, så jag har svanskoppling fram!
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Brandgul ... :-(
Så går det när man provkör vid verkstaden... (ingen skugga från ett brandmoln skall dock falla på dem
, skämt å sido, inget som hade med deras arbeta att göra ifall någon såg det hela )

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Torbjorn968 on 2011-06-07 12:06:25, edited 1 time in total.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Brandgul ... :-(


Oj, oj, oj, vad tråkigt!
Vad hände, vet du det?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Brandgul ... :-(
Ingen aning, och bevisen har väl liksom brunnit upp. Verkstaden har i huvudsak arbetat med tändrelaterade problem efter en mappning och just som det kändes som att de fått ordning på den vid en provrepa så började det blåröka ordentligt. Han tänka, suck, nu är det ännu mer krångel med motorn. Då visade det sig att blåröken, det var en brand. Bara hoppa ur, konstatera att bransläckaren inte funkade och vänta på brandkåren.


Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Brandgul ... :-(
Helsike vad trist!! Hade du brandsläckare i bilen som inte löste ut?
Om det börjar med blårök så kan man ju misstänka ett radikalt oljeläckage ut på grenrör som sedan fattar eld. Inget mekaniskt missljud före branden?
Annars är en trasig bränsleslang eller fuel rail alt. lossnande fuel rail det troligaste. Skadade el-kablar är också ett alternativ.
Om det börjar med blårök så kan man ju misstänka ett radikalt oljeläckage ut på grenrör som sedan fattar eld. Inget mekaniskt missljud före branden?
Annars är en trasig bränsleslang eller fuel rail alt. lossnande fuel rail det troligaste. Skadade el-kablar är också ett alternativ.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Brandgul ... :-(
Sprinten på bransläckaren släppte förra året, lite pös ut, har suttit utan sprint och kan tänka att resten av gasen i tubel läckt ut. Ha en fräsch brandsläckare m a o...
Bevisen lär väl som sagt ha brunnit upp. Verkstaden har bytt tänddelar samt lyft på ventilkåpan och kollat ventilfjädrar. Fuel rail hypotesen låter vettig men vem vet.
Om någon känner till lämplig ersättningsbil....
//TL
Bevisen lär väl som sagt ha brunnit upp. Verkstaden har bytt tänddelar samt lyft på ventilkåpan och kollat ventilfjädrar. Fuel rail hypotesen låter vettig men vem vet.
Om någon känner till lämplig ersättningsbil....
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Brandgul ... :-(
Och om någon har en motronic box, hade lånat en och även den uppbrunnen...
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 968 CS - 93 Brandgul ... :-(
Tråkigt, beklagar verkligen.
Finns ju en del fina 968:or ute till försäljning, eller är det något annat du siktar på?
Finns ju en del fina 968:or ute till försäljning, eller är det något annat du siktar på?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users