944 Turbo 1989 Rogue M-tune
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Hallgivare brukar man inte använda för vevaxeln då de vanliga hallgivarna är för långsamma för att hantera så många kuggar.
Skaffa en vanlig VR givare från tex Ford.
Skaffa en vanlig VR givare från tex Ford.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Så..
Jag hade två civilingenjörer i elektronik med bra skruvvana och med diverse mätinstrument på besök förra veckan. Det hela slutade komiskt nog med att vi hittade ett mekaniskt fel. Rotorn. Som nyligen bytts hade tappat sin skruv.
Nu startade bilen men gick fortfarande som en häck. Det kan i och för sig ha att göra med mängden startförsök vi gjorde innan vi hittade felet. Surade nog ner motorn ordentligt. Nu har jag har i alla fall beställt de slutgiltiga delarna av kabelhärven från lindsey.
Nästa problem. Det som låter som en summer när jag vrider på nyckeln (startspärren) visar sig inte vara en summer. Det är är DME-relät som ligger och slår fram och tillbaka i en väldans fart. Någon som upplevt detta och kan peka på vad som kan vara fel (Även teorier mottages gärna)?
Jag hade två civilingenjörer i elektronik med bra skruvvana och med diverse mätinstrument på besök förra veckan. Det hela slutade komiskt nog med att vi hittade ett mekaniskt fel. Rotorn. Som nyligen bytts hade tappat sin skruv.
Nu startade bilen men gick fortfarande som en häck. Det kan i och för sig ha att göra med mängden startförsök vi gjorde innan vi hittade felet. Surade nog ner motorn ordentligt. Nu har jag har i alla fall beställt de slutgiltiga delarna av kabelhärven från lindsey.
Nästa problem. Det som låter som en summer när jag vrider på nyckeln (startspärren) visar sig inte vara en summer. Det är är DME-relät som ligger och slår fram och tillbaka i en väldans fart. Någon som upplevt detta och kan peka på vad som kan vara fel (Även teorier mottages gärna)?
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Om reläet ligger och slår så antingen är reläet dåligt eller så får det inte tillräckligt med ström på spolsidan. Så alternativen är isåfall skavd kabel/dålig kontakt i något kontaktstycke eller så är reläet dåligt som sagt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Hittade en trasig kabel och prova att kasta om triggergivarna.. Nu startar bilen klockrent.. Däremot vill den inte fortsätta gå mer än 3 sekunder.. Ingen respons på gasen..
Byglar jag om till e85 går bilen under hela kallstartscykeln och dör sen. Trycker jag på gasen i detta läge dör bilen. Trycker jag jättesakta går den ner i varv... Weird.. Några tankar? Ska till Skottland imorgon så det hade vart nice att få igång den innan!
Byglar jag om till e85 går bilen under hela kallstartscykeln och dör sen. Trycker jag på gasen i detta läge dör bilen. Trycker jag jättesakta går den ner i varv... Weird.. Några tankar? Ska till Skottland imorgon så det hade vart nice att få igång den innan!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Min motor startade också lätt och sen dog den oberoende om jag gav gas eller inte efter ca 3-4sek. Jag tog bort DME:t och byglade. Sen gick den direkt
Men jag förmodar att du har byglat DME:t innan efter allt dit strul. Lycka till!
/Björn

Men jag förmodar att du har byglat DME:t innan efter allt dit strul. Lycka till!
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Jo det är provatBjörn Nilsson wrote:Min motor startade också lätt och sen dog den oberoende om jag gav gas eller inte efter ca 3-4sek. Jag tog bort DME:t och byglade. Sen gick den direkt![]()
Men jag förmodar att du har byglat DME:t innan efter allt dit strul. Lycka till!
/Björn

-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Då går bilen igen.. Körde ner den i mitt andra garage då jag sagt upp det förra. Det är högst troligt att MAF-mätaren är trasig. Fungerar bra med originalmätaren.
Mvh // Patrik T
Mvh // Patrik T
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
vad skönt 
Men testade du aldig nån annan maf?
Vet att du ville att jag skulle testa din men att jag inte hade tid förra året
Men nu är det ju bara o skaffa en ny maf o sen ut o gasa för den lär ju gå rätt bra din

Men testade du aldig nån annan maf?
Vet att du ville att jag skulle testa din men att jag inte hade tid förra året

Men nu är det ju bara o skaffa en ny maf o sen ut o gasa för den lär ju gå rätt bra din

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Jo det vore kul. Men jag har helt enkelt helt tappat intresset. Även om en ny MAF får bilen att gå är jag inte intresserad att lägga ner pengar och jobb på det längreDLS wrote:vad skönt
Men testade du aldig nån annan maf?
Vet att du ville att jag skulle testa din men att jag inte hade tid förra året
Men nu är det ju bara o skaffa en ny maf o sen ut o gasa för den lär ju gå rätt bra din

-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Köpte ett nytt DME-relä. Vet att det är en long shot. Men relät som sitter där verkar betydligt känsligare än det nya jag köpt. Det drar som det ska. Med det räcker att man drar sladden mot stiftet utan att tappa kontakten. Så flippar relät ur..
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Blir att ta ut bilen idag. Nytt DME-relä. Vill du lyssna till det gamla?
http://youtu.be/fFzg_XN6orY" onclick="window.open(this.href);return false;
Rätt underhållande...
http://youtu.be/fFzg_XN6orY" onclick="window.open(this.href);return false;
Rätt underhållande...
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Hoppas du får fart på den 
Synd du har så långt ner annars tycker jag du skulle haka på till såtenäs träffen

Synd du har så långt ner annars tycker jag du skulle haka på till såtenäs träffen

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Efter byte av relä verkar bränslet ligga helt OK, pendlar mellan 13.5 och strax över 15 (98 okt). Dock fortfarande lite rullande tomgång. Men tillräckligt bra för att köras medan man skruvar. Bilen känns kvick trotts att jag inte ställt laddtryck.. Dvs bara fjädern håller emot.. Blir fortfarande lika förvånad varje gång jag kör den hur snabb den är redan innan laddtrycket kommer.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Trodde jag började se slutet på detta. Var lite sen på jobbet idag och tog därför Porshen, halvvägs upptäcker jag att ratten sitter snett när jag kör rakt fram.. Vänder fort som F-n och åker hem igen. Klarar mig med nöd ner i garaget. Där börjar den trycka ur sig servo-olja... Hjulen pekar inte rätt osv... Yay!
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Händer det nått här då? 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]