
968 CS - 95 Smurfen - mysdelar
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
Jag upplever inte vinkeln som direkt extrem ens vid max men jag är mer vad vid flygplansaerodynamik iofs. För ex slalom eller liknande så spelar inte motståndet så stor roll, däremot så lär det märkas ordentligt när det börjar gå undan (eller snarare när det inte gör det pga allt luftmotstånd
).

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
Fast aoa mäts mot rutans vinkel och vid max aoa ser det ut att vara minst 70 grader.
Tillägg: tåls att säga igen, den är jäkligt snygg.
Tillägg: tåls att säga igen, den är jäkligt snygg.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
Undrar om man verkligen kommer att märka av ökat drag så mycket på dom mindre kurviga banorna som Knutstorp och Kinnekulle? Anderstorp och Mantorp däremot.....
/Dea
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
Enligt vad vissa erfaret (inte specifikt 944/968) så kan en stor vinge med lågt drag minska sluthastigheten på mantorps raka med så mkt som 10 km/h.Dea wrote:Undrar om man verkligen kommer att märka av ökat drag så mycket på dom mindre kurviga banorna som Knutstorp och Kinnekulle? Anderstorp och Mantorp däremot.....
/Dea
Med D9s vinge i uppfällt läge så skulle jag gissa på att den är över stall-vinkeln och blir mer av en luftbroms än vinge. Så nog tror jag hastigheten på även Kinnekulle skulle gå ner. Sen är det möjligt att den ökade downforcen tjänar igen allt eller delar av det på ökad kurvhastighet men jag menar bara att man inte ska tro att det bara är att ställa upp vingen och enbart skörda positiva effekter av det.
Fördelen med en stor vinge är just att man kan få mycket downforce utan att draget behöver öka så extremt mycket. Det krävs inte mycket extra vinkel för att downforce i princip inte ökar men draget ökar något oerhört.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
AOA, per definition då alltså, är vinkeln mellan kordlinjen (oftast ett rakt streck draget från leading till trailing edge på en vinge) och luftströmmen. Utan att ha sett hur luften rör sig över våra bilar så gissar jag att ju högre du kommer från rutan, desto rakare går luftflödet i förhållande till markplanet (mindre benägen att följa bilens form). Följden blir alltså att man måste ha högre inklination vid en högt monterad vinge för att uppnå en specifik alpha jämfört med en lågt monterad variant.
Jag vet inte hur exakt kopia detta är på Porsches originalvariant men vi kan nog utgå ifrån att iaf originalet fick den design den fick av en anledning (läs: mix av reglemente och prestanda) och inte av en slump.
Jag valde den som sagt tack för utseendets skull och har nu vetenskapligt ställt bladet på det näst lägsta läget för att den ser snyggast ut då...
Jag vet inte hur exakt kopia detta är på Porsches originalvariant men vi kan nog utgå ifrån att iaf originalet fick den design den fick av en anledning (läs: mix av reglemente och prestanda) och inte av en slump.
Jag valde den som sagt tack för utseendets skull och har nu vetenskapligt ställt bladet på det näst lägsta läget för att den ser snyggast ut då...
Last edited by firefish on 2010-06-05 10:33:00, edited 1 time in total.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
Det sämsta med den vingen är att den hamnar högt upp på den redan fulla vill-ha-listan inför nästa år....
/Dea

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
Hehe, så känner jag hela tiden när jag tittar på era turbomaskinrumDea wrote:Det sämsta med den vingen är att den hamnar högt upp på den redan fulla vill-ha-listan inför nästa år....![]()
/Dea

Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
Jag och den blå tillbringade ett par timmar under gårdagskvällen med att handjaga lite lackrengöring för att sedan wax on wax off. Testade Turtles nano-tech lackrengöring och vax, har tidigare provat schampot som är kanon, och tycker att det verkar vara bra grejer - lättjobbade och med gott resultat.
Rivierablå är en väldigt bra färg har jag kommit på. Den är ju solblekt från fabrik så trots att det suttit dekaler på den i nästan fem år så syns inte ett spår av dem efter efter lackrengöring och vax vilket knappast hade varit fallet om den varit exempelvis röd. Nackdelen är att det är ett rent helvete att fotografera den, kameran får frispel, och den ser oftast ännu blekare ut på bild än vad den är.
Rivierablå är en väldigt bra färg har jag kommit på. Den är ju solblekt från fabrik så trots att det suttit dekaler på den i nästan fem år så syns inte ett spår av dem efter efter lackrengöring och vax vilket knappast hade varit fallet om den varit exempelvis röd. Nackdelen är att det är ett rent helvete att fotografera den, kameran får frispel, och den ser oftast ännu blekare ut på bild än vad den är.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - vingen på plats!
Himla snygg vinge.
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - nybesiktigad
Igår var det dags att passera det årliga nålsögat hos SBP. Att bilen är vid god vigör vad gäller chassi, bromsar och liknande vet jag ju men trots det är det lite nervöst - om inte annat så kan avgasvärdena vara lite tokiga och jag har inte besiktigat den tidigare med den mjukvara jag har i nu.
Både jag och bilen passerade luppen oskadda - bilen fick ett års villkorligt, jag fick en t-shirt (jag antar att SBP måste leverera lite extra nu med tanke på konkurrensen men en t-shirt?!?).
Väl hemma på uppfarten firade jag med att montera det nya avgassystemet (cat back).
Demonteringen av det gamla systemet gick som en dans. Framför allt de fyra bultar som bultar ihop katten mot resten av systemet lossnade direkt och var dessutom väldigt lätta att komma åt, särskilt de övre två.
Nej, så gick det nog inte till.........
De fyra bultarna var helt och hållet ihoprostade (i den mån de kunde anses fortfarande vara bultar) och att skruva isär dem var inte att tänka på. De undre kapades relativt lätt av med flexen, de övre utgjorde helt klart en utmaning och tog en bra stund att besegra.
Monteringen av det nya gick smidigt. En smärre korrigering av rörets form (läs: klappa till med hammare) vid krängningshämmaren gjordes för att undvika klapper och var nödvändig eftersom Tarret-krängaren är betydligt mycket grövre en originalets sugrörs/ståltrådsvariant och dessutom helt rak.
Ljudet är helt klart betydligt mysigare än innan. Däremot så blev jag lite ängslig vid första testrepan när bilen började bolma värre en den sunkigaste zigenarmersa. Jag antar att det var något i dämparen som övergick från fast from till gas men vad det än var så är det borta nu. Ljudet påverkades inte nämnvärt när det som orsakade röken försvann så det kan inte ha varit stoppningen som brann upp. Dämparen kändes lite oljigt kladdig att ta på vid monteringen, kan ju ha varit liknande klet på insidan som brann upp.
Både jag och bilen passerade luppen oskadda - bilen fick ett års villkorligt, jag fick en t-shirt (jag antar att SBP måste leverera lite extra nu med tanke på konkurrensen men en t-shirt?!?).
Väl hemma på uppfarten firade jag med att montera det nya avgassystemet (cat back).
Demonteringen av det gamla systemet gick som en dans. Framför allt de fyra bultar som bultar ihop katten mot resten av systemet lossnade direkt och var dessutom väldigt lätta att komma åt, särskilt de övre två.
Nej, så gick det nog inte till.........
De fyra bultarna var helt och hållet ihoprostade (i den mån de kunde anses fortfarande vara bultar) och att skruva isär dem var inte att tänka på. De undre kapades relativt lätt av med flexen, de övre utgjorde helt klart en utmaning och tog en bra stund att besegra.
Monteringen av det nya gick smidigt. En smärre korrigering av rörets form (läs: klappa till med hammare) vid krängningshämmaren gjordes för att undvika klapper och var nödvändig eftersom Tarret-krängaren är betydligt mycket grövre en originalets sugrörs/ståltrådsvariant och dessutom helt rak.
Ljudet är helt klart betydligt mysigare än innan. Däremot så blev jag lite ängslig vid första testrepan när bilen började bolma värre en den sunkigaste zigenarmersa. Jag antar att det var något i dämparen som övergick från fast from till gas men vad det än var så är det borta nu. Ljudet påverkades inte nämnvärt när det som orsakade röken försvann så det kan inte ha varit stoppningen som brann upp. Dämparen kändes lite oljigt kladdig att ta på vid monteringen, kan ju ha varit liknande klet på insidan som brann upp.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - nybesiktigad
Att min bil har gått igenom bilprovningen har väl hänt nån enstaka gång,men att få en t-skirt
Låter ju helt overklig måste vara bästa besiktningen någonsin
Jag har för mig att en del tillverkare av ljuddämpare låter plasten runt dämparullen sitta kvar av monteringsskäl,så det kan va den som kanske brann upp för dig.
mvh tommy

Låter ju helt overklig måste vara bästa besiktningen någonsin



Jag har för mig att en del tillverkare av ljuddämpare låter plasten runt dämparullen sitta kvar av monteringsskäl,så det kan va den som kanske brann upp för dig.
mvh tommy
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - nybesiktigad
Grattis!!
Min passerade utan anmärkning i fredags, alltid samma lättnad
//Sebbe
Min passerade utan anmärkning i fredags, alltid samma lättnad

//Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - nybesiktigad
Ja, lite läskigt är det allt...
Nu till helgen, ske guds vilja, ska bakvagnen göras klar. Sist vi skulle göra det lyckades kamraten få på käften av några trevliga gossar som inte uppskattade att någon påpekade att det är fult att sparka på någon som ligger - ibland undrar man vad det är för fel på folk!?!
Spricka i käken och lite allmänt mörbultad fick han som tack för visat intresse och polisen verkar vara tämligen ljumt intresserade trots att han uppgivit både förnamn och arbetsplats för en av ligisterna.
Nu till helgen, ske guds vilja, ska bakvagnen göras klar. Sist vi skulle göra det lyckades kamraten få på käften av några trevliga gossar som inte uppskattade att någon påpekade att det är fult att sparka på någon som ligger - ibland undrar man vad det är för fel på folk!?!
Spricka i käken och lite allmänt mörbultad fick han som tack för visat intresse och polisen verkar vara tämligen ljumt intresserade trots att han uppgivit både förnamn och arbetsplats för en av ligisterna.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 968 CS - 95 Smurfen - bakvagnen färdig!
Äntligen!
Idag, efter sju sorger och åtta bedrövelser, var det så äntligen dags att göra klart bakändan på 968:an.
Väl uppe på lyften var det en hel del som skulle lossas innan hela "bakaxeln" kunde placeras på golvet. Hela operationen gick ganska smidigt då någon varit där före mig och monterat tillbaka paketet med kopparfettsinsmorda bultar. Att mitt nyinstallerade avgassystem monterades ner på mindre än fem minuter bidrog också en aning till framfarten. Nu tog det bara en knapp timme innan allt var avmonterat.
Det som dagen till ära skulle fixas var länkarmsbussningar och torsionssvärdsbussningar samt upphängningarna till torsionsröret (bakaxeln). Utöver detta var tanken att när allt ändå var isär att pressa i nya långa hjulbultar bak för att på så sätt kunna få dit mina nya spejsers (12 mm medför ET 49).
Racers Edge fick stå för alla bussningar utom till torsionssvärdet som fick bli PolyBronze från Elephant Racing. Att få bort det gamla gummit gick ganska lätt (till skillnad från länkarmarna fram) och installationen av de nya bussningarna var rent ut sagt skitenkel. PolyBronze skall smörjas via medföljande fettnipplar som installerades utan problem och nu rör sig allt mjukt och fint vilket knappast kan sägas om originalgummits knarr och knorr (som var i väldigt gott skick).
Att få dit de långa hjulbultarna var inte så lätt. Eller snarare; det var inte så lätt att få bort navet. Enligt Clark så ska det bara vara att knacka ur navet lite geschwint när väl 500 Nm muttern är lossad och drivaxeltappen borta. Efter lite lagom övertalning (hammare) fick jag bort navet men lagerbanan satt kvar på navet och inte som den skulle tillsammans med resten av lagret i länkarmen. Samma problem hade jag på båda sidor och de numera inte längre inkapslade lagren fick lite nytt fett för att på så sätt kanske kunna övertalas till att överleva misshandeln. Skit också att jag inte hade köpt nya lager att byta till när jag ändå höll på!
Återmonteringen var smidig och det enda som var lite pyssligt var att få ihop handbromsdetaljerna igen. Totalt sett tog hela operationen sex timmar vilket får anses som helt ok. Jag kan tillägga att jag INTE hade velat byta dessa bussningar med torsionsröret på plats. Mitt tips till er som funderar på att göra detta - ta ner hela rasket, det blir enklare!
I morgon ska jag ringa till K3 och se till att få tid för hörnvägning och hjulinställning pronto - hoppas de har tid snart...
Idag, efter sju sorger och åtta bedrövelser, var det så äntligen dags att göra klart bakändan på 968:an.
Väl uppe på lyften var det en hel del som skulle lossas innan hela "bakaxeln" kunde placeras på golvet. Hela operationen gick ganska smidigt då någon varit där före mig och monterat tillbaka paketet med kopparfettsinsmorda bultar. Att mitt nyinstallerade avgassystem monterades ner på mindre än fem minuter bidrog också en aning till framfarten. Nu tog det bara en knapp timme innan allt var avmonterat.
Det som dagen till ära skulle fixas var länkarmsbussningar och torsionssvärdsbussningar samt upphängningarna till torsionsröret (bakaxeln). Utöver detta var tanken att när allt ändå var isär att pressa i nya långa hjulbultar bak för att på så sätt kunna få dit mina nya spejsers (12 mm medför ET 49).
Racers Edge fick stå för alla bussningar utom till torsionssvärdet som fick bli PolyBronze från Elephant Racing. Att få bort det gamla gummit gick ganska lätt (till skillnad från länkarmarna fram) och installationen av de nya bussningarna var rent ut sagt skitenkel. PolyBronze skall smörjas via medföljande fettnipplar som installerades utan problem och nu rör sig allt mjukt och fint vilket knappast kan sägas om originalgummits knarr och knorr (som var i väldigt gott skick).
Att få dit de långa hjulbultarna var inte så lätt. Eller snarare; det var inte så lätt att få bort navet. Enligt Clark så ska det bara vara att knacka ur navet lite geschwint när väl 500 Nm muttern är lossad och drivaxeltappen borta. Efter lite lagom övertalning (hammare) fick jag bort navet men lagerbanan satt kvar på navet och inte som den skulle tillsammans med resten av lagret i länkarmen. Samma problem hade jag på båda sidor och de numera inte längre inkapslade lagren fick lite nytt fett för att på så sätt kanske kunna övertalas till att överleva misshandeln. Skit också att jag inte hade köpt nya lager att byta till när jag ändå höll på!

Återmonteringen var smidig och det enda som var lite pyssligt var att få ihop handbromsdetaljerna igen. Totalt sett tog hela operationen sex timmar vilket får anses som helt ok. Jag kan tillägga att jag INTE hade velat byta dessa bussningar med torsionsröret på plats. Mitt tips till er som funderar på att göra detta - ta ner hela rasket, det blir enklare!
I morgon ska jag ringa till K3 och se till att få tid för hörnvägning och hjulinställning pronto - hoppas de har tid snart...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]