924 -78 banbil projekt
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Spanjoren gör fina delar, men dom kostar därefter.
Jag köpte 2-komponents gjutmassa. Finns bild på vad jag köpte på den här sidan på rejsa.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... &start=294
Jag köpte 2-komponents gjutmassa. Finns bild på vad jag köpte på den här sidan på rejsa.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... &start=294
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Gjuta är definitivt ett bra alternativ, är man orolig för hållfastheten och att den kan glida ur sidledes går det sätta dit en metallbit som kläms fast med skruven. Innan jag fyllde mina med PU lim så satte jag metallplåtar utanpå fästet(klömda med skruven) så att växellådan inte kunde röra sig i sidled.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Jag satte dit ett motorfäste från en Volvo 140 istället, ett kul litet projekt som kostade hela 188:-

Kolla min biltråd inlägg #501 + #502 - https://www.944sverige.com/forum/viewto ... &start=500

Kolla min biltråd inlägg #501 + #502 - https://www.944sverige.com/forum/viewto ... &start=500
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Perfekt tack så mycket för tips någon liknande lösning jag tänkte ocksågtBen wrote: ↑2025-01-24 09:59:36 Jag satte dit ett motorfäste från en Volvo 140 istället, ett kul litet projekt som kostade hela 188:-
Kolla min biltråd inlägg #501 + #502 - https://www.944sverige.com/forum/viewto ... &start=500

-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Tanken också nere för rengöring (eller fuel cell lösning då jag ska byta till 924ans 5 växlad låda som är längre) reservhjulsbaljan skall kapas bort och läggas igen
så nu är det endast en tom kaross kvar hehe 


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Se till att göra något åt tankavluftningen, det brukar mata ut bensin där vid höga g och varmt ute. Finns flera sätt, jag satte dit en ventil med flytkula, vet att Erik satte dit en längre avluftningsslang som gick längre upp mot taket innanför stolpen (den där loopen du ser vid påfyllningen). Tanken behövdes inte modifieras för att sätta 5vxl på hans bil, en lätt touch med släggan för att justera reservhjulsbaljan räckte 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Okej ja det tack för tips där med avluftningen det får jag kolla påCédric wrote: ↑2025-01-28 07:47:56 Se till att göra något åt tankavluftningen, det brukar mata ut bensin där vid höga g och varmt ute. Finns flera sätt, jag satte dit en ventil med flytkula, vet att Erik satte dit en längre avluftningsslang som gick längre upp mot taket innanför stolpen (den där loopen du ser vid påfyllningen). Tanken behövdes inte modifieras för att sätta 5vxl på hans bil, en lätt touch med släggan för att justera reservhjulsbaljan räckte![]()


- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Ska montera tillbaka min tank snart (i 931an), vart tar den loopen vägen? Hänger den bara ner bredvid/under tanken där?Cédric wrote: ↑2025-01-28 07:47:56 Se till att göra något åt tankavluftningen, det brukar mata ut bensin där vid höga g och varmt ute. Finns flera sätt, jag satte dit en ventil med flytkula, vet att Erik satte dit en längre avluftningsslang som gick längre upp mot taket innanför stolpen (den där loopen du ser vid påfyllningen).
Det sitter nån slags ventil på den också va? Hittar inte min, slangen gick att bryta av så jag kanske kastat det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Den går ner bakom tanken med en liten gummitratt på slangänden, sänkte min förbrukning på bana med 1l/mil när jag gjorde om avluftningensafe wrote: ↑2025-01-28 08:34:17Ska montera tillbaka min tank snart (i 931an), vart tar den loopen vägen? Hänger den bara ner bredvid/under tanken där?Cédric wrote: ↑2025-01-28 07:47:56 Se till att göra något åt tankavluftningen, det brukar mata ut bensin där vid höga g och varmt ute. Finns flera sätt, jag satte dit en ventil med flytkula, vet att Erik satte dit en längre avluftningsslang som gick längre upp mot taket innanför stolpen (den där loopen du ser vid påfyllningen).
Det sitter nån slags ventil på den också va? Hittar inte min, slangen gick att bryta av så jag kanske kastat det.



Den befintliga ventilen är med stålkula i, som ska stänga avluftningen när man slår runt. Jag tog bort den och satte dit en ventil med stålkula och flytkula i, från merlin motorsport har jag för mig.
Såg ut ungefär som den här har jag för mig, men allt var mycket billigare på den tiden

https://www.merlinmotorsport.co.uk/p/ro ... ils-m-trl7
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Speeding har 25% rabatt på sina Fuelcells just nu. Inbyggd catch tank, multippla interna pumpar, bra när du vill över 7-800 hästar.

/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Tack Såg detta men då jag bara kommer behöva 0,2 bar tryck till mc förgasarna blir det nog overkill haha

- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Absolut enklast, med tanke på hur tanken sitter runt växellådan och det lilla utrymmet som är runt om är att behålla originaltanken.
Dom flesta klasserna godkänner otiginaltank, den är ordentligt infäst, den är bra skyddad i krocksynpunkt.
Jag har en edelbrock förgasarpump kopplad på original utgång och det funkar bra.
Dom flesta klasserna godkänner otiginaltank, den är ordentligt infäst, den är bra skyddad i krocksynpunkt.
Jag har en edelbrock förgasarpump kopplad på original utgång och det funkar bra.
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -78 banbil projekt
Kollat i tanken nu och ser bra ut ska spola den några gånger med medel m.mjohan944 wrote: ↑2025-01-28 18:41:09 Absolut enklast, med tanke på hur tanken sitter runt växellådan och det lilla utrymmet som är runt om är att behålla originaltanken.
Dom flesta klasserna godkänner otiginaltank, den är ordentligt infäst, den är bra skyddad i krocksynpunkt.
Jag har en edelbrock förgasarpump kopplad på original utgång och det funkar bra.


Who is online
Users browsing this forum: No registered users