924 -78 banbil projekt

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 banbil projekt

#196 Post by johan944 »

Jag göt egna, dock inte provkört ännu.

Image
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Richardj0
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 banbil projekt

#197 Post by Richardj0 »

johan944 wrote: 2025-01-22 22:13:34 Jag göt egna, dock inte provkört ännu.

Image
nice :) ja jag får kolla på någon egen lösning också känns det som :)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#198 Post by johan944 »

Spanjoren gör fina delar, men dom kostar därefter.

Jag köpte 2-komponents gjutmassa. Finns bild på vad jag köpte på den här sidan på rejsa.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... &start=294
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#199 Post by Cédric »

Gjuta är definitivt ett bra alternativ, är man orolig för hållfastheten och att den kan glida ur sidledes går det sätta dit en metallbit som kläms fast med skruven. Innan jag fyllde mina med PU lim så satte jag metallplåtar utanpå fästet(klömda med skruven) så att växellådan inte kunde röra sig i sidled.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#200 Post by gtBen »

Jag satte dit ett motorfäste från en Volvo 140 istället, ett kul litet projekt som kostade hela 188:-

Image
Kolla min biltråd inlägg #501 + #502 - https://www.944sverige.com/forum/viewto ... &start=500
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Richardj0
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#201 Post by Richardj0 »

gtBen wrote: 2025-01-24 09:59:36 Jag satte dit ett motorfäste från en Volvo 140 istället, ett kul litet projekt som kostade hela 188:-

Image
Kolla min biltråd inlägg #501 + #502 - https://www.944sverige.com/forum/viewto ... &start=500
Perfekt tack så mycket för tips någon liknande lösning jag tänkte också :)

Richardj0
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#202 Post by Richardj0 »

Tanken också nere för rengöring (eller fuel cell lösning då jag ska byta till 924ans 5 växlad låda som är längre) reservhjulsbaljan skall kapas bort och läggas igen :D så nu är det endast en tom kaross kvar hehe :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#203 Post by Cédric »

Se till att göra något åt tankavluftningen, det brukar mata ut bensin där vid höga g och varmt ute. Finns flera sätt, jag satte dit en ventil med flytkula, vet att Erik satte dit en längre avluftningsslang som gick längre upp mot taket innanför stolpen (den där loopen du ser vid påfyllningen). Tanken behövdes inte modifieras för att sätta 5vxl på hans bil, en lätt touch med släggan för att justera reservhjulsbaljan räckte :)

Richardj0
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#204 Post by Richardj0 »

Cédric wrote: 2025-01-28 07:47:56 Se till att göra något åt tankavluftningen, det brukar mata ut bensin där vid höga g och varmt ute. Finns flera sätt, jag satte dit en ventil med flytkula, vet att Erik satte dit en längre avluftningsslang som gick längre upp mot taket innanför stolpen (den där loopen du ser vid påfyllningen). Tanken behövdes inte modifieras för att sätta 5vxl på hans bil, en lätt touch med släggan för att justera reservhjulsbaljan räckte :)
Okej ja det tack för tips där med avluftningen det får jag kolla på :) jasså är det baljan som tar i inte tanken? ser ut som det borde vara tanken som tar i först för den går ju ner lite bakom växellådan ? ser ut att vara olika tankar på den 4 växlade och senare 5 växlade men baljan ska ju bort i vilket fall så blir ju inget problem :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#205 Post by safe »

Cédric wrote: 2025-01-28 07:47:56 Se till att göra något åt tankavluftningen, det brukar mata ut bensin där vid höga g och varmt ute. Finns flera sätt, jag satte dit en ventil med flytkula, vet att Erik satte dit en längre avluftningsslang som gick längre upp mot taket innanför stolpen (den där loopen du ser vid påfyllningen).
Ska montera tillbaka min tank snart (i 931an), vart tar den loopen vägen? Hänger den bara ner bredvid/under tanken där?
Det sitter nån slags ventil på den också va? Hittar inte min, slangen gick att bryta av så jag kanske kastat det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#206 Post by Cédric »

safe wrote: 2025-01-28 08:34:17
Cédric wrote: 2025-01-28 07:47:56 Se till att göra något åt tankavluftningen, det brukar mata ut bensin där vid höga g och varmt ute. Finns flera sätt, jag satte dit en ventil med flytkula, vet att Erik satte dit en längre avluftningsslang som gick längre upp mot taket innanför stolpen (den där loopen du ser vid påfyllningen).
Ska montera tillbaka min tank snart (i 931an), vart tar den loopen vägen? Hänger den bara ner bredvid/under tanken där?
Det sitter nån slags ventil på den också va? Hittar inte min, slangen gick att bryta av så jag kanske kastat det.
Den går ner bakom tanken med en liten gummitratt på slangänden, sänkte min förbrukning på bana med 1l/mil när jag gjorde om avluftningen :oops: :roll: :D

Den befintliga ventilen är med stålkula i, som ska stänga avluftningen när man slår runt. Jag tog bort den och satte dit en ventil med stålkula och flytkula i, från merlin motorsport har jag för mig.

Såg ut ungefär som den här har jag för mig, men allt var mycket billigare på den tiden :)
https://www.merlinmotorsport.co.uk/p/ro ... ils-m-trl7

User avatar
safe
Addict
Posts: 1503
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#207 Post by safe »

Richardj0 wrote: 2025-01-28 06:12:04 Tanken också nere för rengöring (eller fuel cell lösning
Speeding har 25% rabatt på sina Fuelcells just nu. Inbyggd catch tank, multippla interna pumpar, bra när du vill över 7-800 hästar. :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Richardj0
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#208 Post by Richardj0 »

safe wrote: 2025-01-28 13:38:13
Richardj0 wrote: 2025-01-28 06:12:04 Tanken också nere för rengöring (eller fuel cell lösning
Speeding har 25% rabatt på sina Fuelcells just nu. Inbyggd catch tank, multippla interna pumpar, bra när du vill över 7-800 hästar. :)
Tack Såg detta men då jag bara kommer behöva 0,2 bar tryck till mc förgasarna blir det nog overkill haha :D

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#209 Post by johan944 »

Absolut enklast, med tanke på hur tanken sitter runt växellådan och det lilla utrymmet som är runt om är att behålla originaltanken.

Dom flesta klasserna godkänner otiginaltank, den är ordentligt infäst, den är bra skyddad i krocksynpunkt.

Jag har en edelbrock förgasarpump kopplad på original utgång och det funkar bra.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Richardj0
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -78 banbil projekt

#210 Post by Richardj0 »

johan944 wrote: 2025-01-28 18:41:09 Absolut enklast, med tanke på hur tanken sitter runt växellådan och det lilla utrymmet som är runt om är att behålla originaltanken.

Dom flesta klasserna godkänner otiginaltank, den är ordentligt infäst, den är bra skyddad i krocksynpunkt.

Jag har en edelbrock förgasarpump kopplad på original utgång och det funkar bra.
Kollat i tanken nu och ser bra ut ska spola den några gånger med medel m.m :) kommer köra en lågtryck pump och en regulator :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users