Det där ser ut att vara printat i en resin printer.
944 -84 | Grisen i säcken?
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Det är mycket riktigt en resin- skrivare, en Formlabs Form2. Där är det en laser som härdar, och bygger även upp den stödstruktur som skrivarens programvara räknar fram.
Detaljen formas hängande. Här är det en växelknoppsadapter till grabbens A-traktor.

Tidigare i tråden finns några högtalargaller jag gjorde till Porschen också. EDIT- Nähä, det hade jag nog inte?
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Bestämde mig för att byta ut de trötta originalhögtalarna, men de nya byggde mer på höjden och gallren tog i diskanten.

Först tänkte jag bara göra en distans, men det är ju så roligt att rita i CAD (vilket även är mitt nästan dagliga arbete).
Original.


Gör nya i princip likadana, men ca 10mm utflyttade, och med en liten personlig touch.


Kör ut de i skrivaren.


Provmonterar, och får fila lite på skruvtornen innan det passar ordentligt.

Lackar och maskerar för att få en konstrastfärg.


Blev helt ok i bilen, ingen bild på det...
Sen tog det bara några veckor innan jag lyckas sätta knät i det ena och spräcker det.

Först tänkte jag bara göra en distans, men det är ju så roligt att rita i CAD (vilket även är mitt nästan dagliga arbete).
Original.


Gör nya i princip likadana, men ca 10mm utflyttade, och med en liten personlig touch.



Kör ut de i skrivaren.


Provmonterar, och får fila lite på skruvtornen innan det passar ordentligt.

Lackar och maskerar för att få en konstrastfärg.


Blev helt ok i bilen, ingen bild på det...
Sen tog det bara några veckor innan jag lyckas sätta knät i det ena och spräcker det.

- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 496
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Snyggt! Imponerande stora saker som du kan skriva ut i den, jag trodde resin-skrivare mest var för småsaker.
m v h Henrik
m v h Henrik
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Kom ju lite snö till slut!
"Otur" att mina andra bilar är småtrasiga som vanligt...


Det enda man möjligen saknar är ABS.
/A
"Otur" att mina andra bilar är småtrasiga som vanligt...

Det enda man möjligen saknar är ABS.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Har kört bilen en hel del i vinter, men plötsligt en dag gick det inte att komma in i den...
Trodde något frusit ihop i förardörren, passagerardörren var låst (och nyckeln passar inte) och bakluckan var också fastfryst eller nåt.
Tog någon vecka innan det blev såpass varmt att jag till slut fick upp bakluckan och kunde krypa in den vägen.

Låste upp passagerardörren, men förardörren gick fortfarande inte att öppna utifrån...
Plockade isär dörren och skruvade loss handtaget, och då såg jag att ett öra i godset brutits av så att öppningsmekanismen ramlat bort.


Ser inte lagningsbart ut, så jag behöver ett nytt handtag.
Har ni något liggande får ni gärna höra av er!
KÖPES!

Sen tänkte jag det var dags att fixa tutan, som jag fick besiktningsanmärkning på. Av någon anledning funkar den inte när man trycker på ratten.
Börjar under huven:
Ordinarie signalhorn är urkopplade, och det går istället en kabel till ett relä som ska dra igång kompressorhornet, som även sitter kopplat till det gamla CarGuard- larmet.

Relät är kopplat så att det jordar kompressorn när det går ström till signalhornen.

Testar att jorda direkt, men kompressorn startar ej. Ström finns på anslutningen, så det är ok.
Plockar ur kompressorn, har den kärvat ihop?

Lossar locket till pumpdelen, och den ser ok ut och snurrar utan att kärva.
Plockar av bakstycket istället, där strömanslutningarna och kolen sitter.
Ah! Ena fjädern som trycker kolen mot själva motorn har rostat av.
Dålig bild, men man ser den trasiga fjädern.

Lyckas snurra ut lite av fjädern och får den att spänna kolet igen.
Monterar, och nu blir det fart på både kompressor och horn när jag jordar.
Men det fungerar fortfarande inte när jag trycker på ratten... Hmm, får leta vidare.
Fast jag provade förstås inte med motorn igång, bara med tändningen påslagen.
/A

Trodde något frusit ihop i förardörren, passagerardörren var låst (och nyckeln passar inte) och bakluckan var också fastfryst eller nåt.
Tog någon vecka innan det blev såpass varmt att jag till slut fick upp bakluckan och kunde krypa in den vägen.
Låste upp passagerardörren, men förardörren gick fortfarande inte att öppna utifrån...

Plockade isär dörren och skruvade loss handtaget, och då såg jag att ett öra i godset brutits av så att öppningsmekanismen ramlat bort.

Ser inte lagningsbart ut, så jag behöver ett nytt handtag.
Har ni något liggande får ni gärna höra av er!
KÖPES!
Sen tänkte jag det var dags att fixa tutan, som jag fick besiktningsanmärkning på. Av någon anledning funkar den inte när man trycker på ratten.
Börjar under huven:
Ordinarie signalhorn är urkopplade, och det går istället en kabel till ett relä som ska dra igång kompressorhornet, som även sitter kopplat till det gamla CarGuard- larmet.
Relät är kopplat så att det jordar kompressorn när det går ström till signalhornen.
Testar att jorda direkt, men kompressorn startar ej. Ström finns på anslutningen, så det är ok.
Plockar ur kompressorn, har den kärvat ihop?
Lossar locket till pumpdelen, och den ser ok ut och snurrar utan att kärva.
Plockar av bakstycket istället, där strömanslutningarna och kolen sitter.
Ah! Ena fjädern som trycker kolen mot själva motorn har rostat av.
Dålig bild, men man ser den trasiga fjädern.
Lyckas snurra ut lite av fjädern och får den att spänna kolet igen.
Monterar, och nu blir det fart på både kompressor och horn när jag jordar.
Men det fungerar fortfarande inte när jag trycker på ratten... Hmm, får leta vidare.
Fast jag provade förstås inte med motorn igång, bara med tändningen påslagen.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Snokar vidare för att få tutan att fungera...
Efter en del mätande kan jag notera att att de tre kontaktpunkterna på ratten, där man trycker för att tuta, har kontakt med jord.
Även släpblecket får kontakt med ringen på baksidan, och i sin tur med kabeln i mitten (som kopplas fast i rattens mittdel).
Hmm, borde funka tycker jag...

Men när jag trycker fast mitten igen, så går förstås snäppen sönder, och nu sitter inte mittdelen fast längre...

Fanken.
Någon som har en sån tutplatta/ mittdel/ rattcentrum (eller vad den nu ska heta) att sälja?

Går bra nu.
Efter en del mätande kan jag notera att att de tre kontaktpunkterna på ratten, där man trycker för att tuta, har kontakt med jord.
Även släpblecket får kontakt med ringen på baksidan, och i sin tur med kabeln i mitten (som kopplas fast i rattens mittdel).
Hmm, borde funka tycker jag...
Men när jag trycker fast mitten igen, så går förstås snäppen sönder, och nu sitter inte mittdelen fast längre...


Fanken.

Någon som har en sån tutplatta/ mittdel/ rattcentrum (eller vad den nu ska heta) att sälja?
Går bra nu.
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Tråkigt med rattcentrumet! Kanske det går att 3D-printa en lösning?
Annars kan du alltid plocka av den bakre delen också och bygga en sådan ratt som satt i 911 Carrera 3,0 RSR:
Annars kan du alltid plocka av den bakre delen också och bygga en sådan ratt som satt i 911 Carrera 3,0 RSR:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Jo, funderar på om det går att printa en bussning eller nåt så att man kan laga snäppena.
Eller kanske en större bit, liknande RSR'en... Mmmmh, ska se vad som kan göras, hehe.
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Verkar svårt att hitta nytt dörrhandtag, så jag gör en närmare undersökning. Kan det gå att laga ändå?
Vid örat som gått av finns ett likadant, som inte används... Eller, vänta nu, det är förstås symmetriskt för att kunna vändas och samma handtag sitter även på högersidan!

Så då kan jag ta det från höger och sätta på vänster, och tvärtom.
Får flytta runt delarna bara.
Passar på att fixa ett nytt länkstag som sitter mellan låset i handtaget och låsknappen på insidan. Mitt är utslitet och hoppar av "kulan" så det inte går att låsa bilen utifrån.
Cad:

Och 3D- print. 4,0 skrev jag på bara för att veta hur stort jag gjorde hålet för kulan. Misstänkte att det kunde behöva justeras.

De är inte särskilt dyra att köpa nya, 30kr ca, men det här är ju roligare.
Ungefär så här (fast det ska vändas så att den långa delen sitter på handtaget).

Plockar av högra handtaget, och får passa på att slipa bort det spackel som släppt, och lite rost. Har stört mig på det ett tag nu.


Själva öppningsarmen sitter nitad, så den får borras ur. Även öppningsstaget och hävarmen är olika på höger/ vänster, så den plockas också av. Det är alltså denna hävarm som sitter i örat som gick av.


Sen är det en skruv för att få ut låscylindern och lite andra brickor. Fotar för att komma ihåg hur det hänger ihop.

Låset i högra handtaget sitter fast/ går inte att vrida/ låsa/ låsa upp. Kräver lite styrka, och givetvis spricker brickan med kulan på.

Lite mer Cad, så får vi testa om en i plast kan funka.

Utskriven tillsammans med speglade omlänkstag.

"Montering i omvänd ordning", som det brukar heta.

Allt fungerar tom.
Går att öppna/ stänga/ låsa/ låsa upp.
Fantastiskt!
Får spackla och måla innan höger handtag sätts dit bara.
/Anders
Vid örat som gått av finns ett likadant, som inte används... Eller, vänta nu, det är förstås symmetriskt för att kunna vändas och samma handtag sitter även på högersidan!
Så då kan jag ta det från höger och sätta på vänster, och tvärtom.

Får flytta runt delarna bara.
Passar på att fixa ett nytt länkstag som sitter mellan låset i handtaget och låsknappen på insidan. Mitt är utslitet och hoppar av "kulan" så det inte går att låsa bilen utifrån.
Cad:
Och 3D- print. 4,0 skrev jag på bara för att veta hur stort jag gjorde hålet för kulan. Misstänkte att det kunde behöva justeras.
De är inte särskilt dyra att köpa nya, 30kr ca, men det här är ju roligare.
Ungefär så här (fast det ska vändas så att den långa delen sitter på handtaget).
Plockar av högra handtaget, och får passa på att slipa bort det spackel som släppt, och lite rost. Har stört mig på det ett tag nu.
Själva öppningsarmen sitter nitad, så den får borras ur. Även öppningsstaget och hävarmen är olika på höger/ vänster, så den plockas också av. Det är alltså denna hävarm som sitter i örat som gick av.
Sen är det en skruv för att få ut låscylindern och lite andra brickor. Fotar för att komma ihåg hur det hänger ihop.
Låset i högra handtaget sitter fast/ går inte att vrida/ låsa/ låsa upp. Kräver lite styrka, och givetvis spricker brickan med kulan på.

Lite mer Cad, så får vi testa om en i plast kan funka.
Utskriven tillsammans med speglade omlänkstag.
"Montering i omvänd ordning", som det brukar heta.
Allt fungerar tom.

Fantastiskt!
Får spackla och måla innan höger handtag sätts dit bara.
/Anders
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Någon kanske undrar hur det går med Jaguaren...?
Jo, vi har drabbats lite av Brexit kan man säga. Delar som inte skickats, delar som har skickats och kommit fram trasiga, delar som skickats och legat i tullen sen mitten av Januari... Djäkla otyg det här. Försöker handla från Tyskland nu istället.
Fick specialbeställa fälgar med rätt bultcirkel, 5/120,6 och offset. Blev 18x9 ET29.

En av dessa var skavd när den kom fram, och det dröjde ytterligare innan vi fick en ersättare.
215/35- däck med lite stretch monterades.

Blev trevligt på bilen, som nu står på luftkuddar.

I skuffen ligger ett par kompressorer, lufttank, reglersystem och en annan katt.

Nu behöver vi fixa tändningslås, avgas och lite annat.
/A

Jo, vi har drabbats lite av Brexit kan man säga. Delar som inte skickats, delar som har skickats och kommit fram trasiga, delar som skickats och legat i tullen sen mitten av Januari... Djäkla otyg det här. Försöker handla från Tyskland nu istället.
Fick specialbeställa fälgar med rätt bultcirkel, 5/120,6 och offset. Blev 18x9 ET29.
En av dessa var skavd när den kom fram, och det dröjde ytterligare innan vi fick en ersättare.
215/35- däck med lite stretch monterades.
Blev trevligt på bilen, som nu står på luftkuddar.

I skuffen ligger ett par kompressorer, lufttank, reglersystem och en annan katt.
Nu behöver vi fixa tändningslås, avgas och lite annat.
/A
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Snyggt jobbat! Det är alltid roligare att laga än att köpa nytt.
(Innebär detta att det är cat-backsystem på jaggan nu?
)
(Innebär detta att det är cat-backsystem på jaggan nu?

________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Får på spackel och färg på passagerardörren.


Sen får jag fixa en annan bricka till låsmekanismen som också spruckit.

Utskriven i 3d- printern och monteras ihop med övriga delar. (Skrev ut flera för att ha i reserv...)

Själva låscylindern vägrar fungera trots att jag dränkt in den i diverse låsoljor. Tar till slut fram gasbrännaren och värmer på lite lagom så att den gamla smörjan börjar bubbla och ryka.
Sen fungerar den finfint.
Smörjer in den på nytt och monterar.
Ganska pilligt att få in handtaget i dörren igen. Får även justera längden på öppningsstaget, men sen funkar det fint.

Får se hur färgmatchningen tar sig efter en tvätt och utomhus...
/A
Sen får jag fixa en annan bricka till låsmekanismen som också spruckit.
Utskriven i 3d- printern och monteras ihop med övriga delar. (Skrev ut flera för att ha i reserv...)
Själva låscylindern vägrar fungera trots att jag dränkt in den i diverse låsoljor. Tar till slut fram gasbrännaren och värmer på lite lagom så att den gamla smörjan börjar bubbla och ryka.

Sen fungerar den finfint.

Ganska pilligt att få in handtaget i dörren igen. Får även justera längden på öppningsstaget, men sen funkar det fint.
Får se hur färgmatchningen tar sig efter en tvätt och utomhus...
/A
Who is online
Users browsing this forum: No registered users