Jaha! Så det var den här bilen jag såg i lördags. Den såg ut att ligga fint på banan. Hur gick det i racet?
/ Markus
924 -76 | Räserbilen
- podium
- S-Poster
- Posts: 116
- Joined: 2010-10-04 20:15:05
- Bilmodell: 951-86, 924-79
- Contact:
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Lördagens race var uppdelat i 3 st 2-timmars delar, med track-day körning emellan. Så det var lite mer folk och bilar än vanligt. Kul! Och jag tror vi var totalt 22 bilar som körde race.
Vi hade, dagen till ära, fått en ny motorhuv (svart och med färdigt hål för bättre kylning) av joakim_adolfsson. Tusen tack för den. Tyvärr verkar det som att den jinxade bilen ordentligt, för så här mycket problem har vi aldrig haft förut...
I Race 1 så kokade bilen en gång, men innan och efter det så låg temperaturen lägre än vad den gjort i tidigare race. Så det blev ett långt depåstopp med avkylning och påfyllning av vatten. I övrigt funkade bilen bra, och vi tog målflagg iaf.
I Race 2 så kom helt plötsligt D inbogserad i depån. Det visade sig vara kopplingsvajern som lossnat. Snabbfixat, sen ut igen. Inga övriga problem i det racet, så vi tog en målflagg till.
I Race 3 hade mörkret lagt sig över Mantorp, och det är väldigt speciellt (men kul!) att köra i mörker. Bilen började koka igen, redan efter 20 minuters körning, men det räckte med ett varv i lugnt tempo för att få ner tempen igen. Sen kokade den lite till och från under racet, och de sista 15-20 minuterna fick vi puttra runt i långsamt tempo för att överhuvudtaget ta oss i mål. Vilket vi såklart gjorde.
Vi har ju ännu inte brutit ett enda lopp på två säsonger!
Och tack vare att vi kom i mål i alla tre racen så slutade vi på en total 10:e plats. Efter omständigheterna är vi mycket nöjda med det resultatet.
Inför nästa säsong tar vi upp ett par hål i vår gamla huv och monterar den igen. Jag är säker på att det är det som är problemet.
Bilder i mängder finns här: http://rallybilden.se/Rally_Bilder_2011 ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och även här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... c&start=21" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi hade, dagen till ära, fått en ny motorhuv (svart och med färdigt hål för bättre kylning) av joakim_adolfsson. Tusen tack för den. Tyvärr verkar det som att den jinxade bilen ordentligt, för så här mycket problem har vi aldrig haft förut...
I Race 1 så kokade bilen en gång, men innan och efter det så låg temperaturen lägre än vad den gjort i tidigare race. Så det blev ett långt depåstopp med avkylning och påfyllning av vatten. I övrigt funkade bilen bra, och vi tog målflagg iaf.
I Race 2 så kom helt plötsligt D inbogserad i depån. Det visade sig vara kopplingsvajern som lossnat. Snabbfixat, sen ut igen. Inga övriga problem i det racet, så vi tog en målflagg till.
I Race 3 hade mörkret lagt sig över Mantorp, och det är väldigt speciellt (men kul!) att köra i mörker. Bilen började koka igen, redan efter 20 minuters körning, men det räckte med ett varv i lugnt tempo för att få ner tempen igen. Sen kokade den lite till och från under racet, och de sista 15-20 minuterna fick vi puttra runt i långsamt tempo för att överhuvudtaget ta oss i mål. Vilket vi såklart gjorde.
Vi har ju ännu inte brutit ett enda lopp på två säsonger!
Och tack vare att vi kom i mål i alla tre racen så slutade vi på en total 10:e plats. Efter omständigheterna är vi mycket nöjda med det resultatet.
Inför nästa säsong tar vi upp ett par hål i vår gamla huv och monterar den igen. Jag är säker på att det är det som är problemet.

Bilder i mängder finns här: http://rallybilden.se/Rally_Bilder_2011 ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och även här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... c&start=21" onclick="window.open(this.href);return false;
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Tänkte lite på det där med kokningen och den nya motorhuven. Gör man hål på fel ställen i huven så kan man i värsta fall nästan helt förstöra kylningen. Generellt sett så ska hål i huven sitta väldigt långt fram.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Tjonken
- S2-Poster
- Posts: 294
- Joined: 2009-05-14 15:31:19
- Telefon: 0733821214
- Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
- Årsmodell: 1987
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Hålet är ganska lång fram, och tempen var mestadels lägre än i tidigare race. Sen helt plötsligt går tempen upp och den kokar. Luft i systemet? Vi har luftat flera gånger, men kanske inte tillräckligt noga.Mattias 924 wrote:Tänkte lite på det där med kokningen och den nya motorhuven. Gör man hål på fel ställen i huven så kan man i värsta fall nästan helt förstöra kylningen. Generellt sett så ska hål i huven sitta väldigt långt fram.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02
Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Det ser ut som om det där hålet skulle ligga ungefär vid punkt 13 på diagrammet och där så har man ett undertryck så det gör nog sannorlikt lite nytta. Efter punkt 17 ska man inte ha några hål.

"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -76 | Räserbilen
Kul att ni tuffar pa! Aven fast det blev lite trassligar den har gangen, foljde er pa livetimingen och det sag ratt skapligt ut, basta varvtid var riktigt bra !
Men problemet har inte med halet i huven eller nagat annat sant pahitt att gora, problemet ar att kylsystemet inte fungerar som det ska. Har ni koll pa luft i systemet, igensatt kylare, termostaten ar bytt osv? Ett fungerande system ska tala timme ut och timme in med stadig konstant temperatur, det har jag testat aven i +30 grader
Men problemet har inte med halet i huven eller nagat annat sant pahitt att gora, problemet ar att kylsystemet inte fungerar som det ska. Har ni koll pa luft i systemet, igensatt kylare, termostaten ar bytt osv? Ett fungerande system ska tala timme ut och timme in med stadig konstant temperatur, det har jag testat aven i +30 grader
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users