Den nya fronten är på, skönt att bilen inte ser ut som en rallycrossbil mer. Har fått min koppling och det lättade svänghjulet, nu ska jag bara bestämma mig om jag ska göra bytet själv eller lämna in
Har bokat tid hos Auto Vincent i Vellinge den 25/7 så jag har några dagar att fundera på det.
Porsche 110714 002 web.JPG
/Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Den ser ut till att vara lika förbannad som den är i motorn!
Autovincent är duktig, han kommer göra detta bra, om du vill kan du ju komma hit till mig och titta hur kul det är för motivationen att se ett tomt motorutrymme och en helvetes massa kartonger med delar ser ut... =/
Jahopp, nu är besiktningen gjord och det gick inte så bra. Åkte dit på för högt CO (0,9) där det max får vara 0,3. Lambda ligger nu runt 0,96 på 2500varv och det vet jag att den inte gjorde när jag fick den från Mats.
En sak som kan ligga till grund för detta är ställskruven som sitter uppe på spjällhuset. När jag körde hem från bankörningen för ett tagt sedan så hörde jag ett visslande ljud från motorrummet och det visade sig att ställskruven nu saknades Jag tänkte inte mer på det och satte dit en bult ist. Efter detta så har lambda ändrat sig mot det feta hållet. Vad har denna lilla ställskruv för mening? Kan den vara boven i dramat?
Å vem kan ha en sådan extra ställskruv? Eller kanske ett komplett spjällhus till en turbo-90:a?
Utöver detta så hittade killen på Ystad Bilbesiktning (riktigt bra grabbar och mycket bra kundvård!) ett "bra" fel, mitt växellådsfäste har gett upp. Tyckte bilen var lite konstig vid gasuppsläpp....nu vet jag varför.
Ska man byta eller bara fylla det med "lim"?
ställskruven borde finnas att beställa på porsche eller på utzon
enligt pet ska den heta 951 110 919 00 throttle screw men söker man på pet nr på utzon kallas den drossel skrev tydligen http://utzon.se/include/productDetail.p ... &i_id=4197" onclick="window.open(this.href);return false;
är växellådsfästet helt ihjäl är det bättre att köpa ett nytt o sen fylla det med lim för att styva upp det.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
njae hög co är ju för att du kör lite för fet lambda, justera lambdan så den blir närmare 1 så borde co gå ner.
o med ställskruven så ställer du ju hur mycke luft som ska komma in på tomgång med stängt spjäll.
här har du hur du justerar ställskruven http://www.clarks-garage.com/pdf-manual/fuel-08.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Hittade precis detta http://www.the944.com/idle86.htm" onclick="window.open(this.href);return false;, verkar som att ställskruven påverkar iaf. Beställer ny hos Utzon och sen skruvar jag till lambdan ser bättre ut
Vad tycker du ang växellådsfästen? Orginal eller det som "9Products" har tagit fram?
Provade ett solitt vxl fäste från Lindsey en gång... trodde lådan rasat eller att någon hällt grus i den. Fick direkt byta tillbaka. Grejerna måste kunna röra sig lite annars går det sönder saker och låter enormt.
Original fäste av god vigör som du först klämmer ihop bara lite och sen fyller med gummi på tub är att rekommendera.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Med så stora spridare kan lambda variera en del på lättlast. Finns några alternativ.
Aktivera lambdareglering
Sänk bränslet där den ligger i denna punkten
Ändra från boost control till fuel trim på ratten, koppla ur sladden till tcv så har du grundladd och kan justera allt bränsle upp eller ner med ratten.
Ställskruven skall ej påverka lambda, du har ingen maf
Mats