951 -86 | "Lär dig köra"
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Nu har man provat bilen i tort väglag. Otrolig skillnad mot förra året. Mycket stabilare bil i högfartskurvor. Körde på Gelleråsen, och tex snabba vänstern som går in till depåkurvan kunde man kötta på bra igenom! Även depåkurvan lyckades jag skapligt med ett par gånger, men spåret därigenom är tusan inte enkelt. Svår böj!
Fick för första gången beröm för "fina linjer" genom böjarna. Det kändes kul, men tror själv det finns en hel del att finslipa på i linjevalen.
Böjarna som var klart roligast är Esset. Bilen gick otroligt snabbt därigenom, och flera billängder knaprades in på nära på alla bilar (var någon sjukt snabb bmw från rejsa som åkte 1:13.7!!! som man inte lyckades kana ikapp där). Väldigt stabil, och lätt att pendla mellan över och understyrning med gaspedalen.
Bild på bilen
Fick för första gången beröm för "fina linjer" genom böjarna. Det kändes kul, men tror själv det finns en hel del att finslipa på i linjevalen.
Böjarna som var klart roligast är Esset. Bilen gick otroligt snabbt därigenom, och flera billängder knaprades in på nära på alla bilar (var någon sjukt snabb bmw från rejsa som åkte 1:13.7!!! som man inte lyckades kana ikapp där). Väldigt stabil, och lätt att pendla mellan över och understyrning med gaspedalen.
Bild på bilen
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jättekul Jon!
Känns det som att det är körningen som är fokus nu och inte bilen?
Körde du på slicks, eller hur var det? Kändes bilen tillräckligt hård för det?
Känns det som att det är körningen som är fokus nu och inte bilen?
Körde du på slicks, eller hur var det? Kändes bilen tillräckligt hård för det?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Finns mycket att göra på det som sitter mellan ratt och stolKarl Birgander wrote:Jättekul Jon!
Känns det som att det är körningen som är fokus nu och inte bilen?
Körde du på slicks, eller hur var det? Kändes bilen tillräckligt hård för det?

Ja, körde på slicks.. Nej bilen är inte tillräckligt hård, och har definitivt för lite camber för slicks, varför "slicks-fördelen" antagligen inte var speciellt stor. Otroligt lättkört med slicks dock.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
För att spara lite data för framtiden:
- Framfjädrarna på min bil, kapade MB fjädrar från biltema. Artikelnummer: 67-509
- http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=74662
- Kapade bort ca 115mm -> Fjäderkonstant på ca 90-95N/mm
- Egen fjäderhatt som följer kapningsytan + fjäderstigningen

- Framfjädrarna på min bil, kapade MB fjädrar från biltema. Artikelnummer: 67-509
- http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=74662
- Kapade bort ca 115mm -> Fjäderkonstant på ca 90-95N/mm
- Egen fjäderhatt som följer kapningsytan + fjäderstigningen

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Dags för en ordentlig genomgång av bilen!!
Hissade upp bilen för att byta bromsbelägg som var slut (och då menar jag slut-slut... över-slut). Fick mig en smärre chock över hur dåliga spindellederna var! De såg helt ok ut i våras vid besiktningen, men de måste ha varit på gränsen redan då. 5 banträffar senare är det ett fruktansvärt glapp i dem
Tänkte gå upp i kvalisort på bromsbelägg, och köra på Ferrodo 3000 (? kan de heta så?) och ett annat ferrodo belägg bak, vilket är samma som jag kört på fram hitintills. Jag börjar skönja problem med värme vid frambromsarna, och det blir antagligen att undersöka hur slangdragning ska ske för att få till en bättre bromskylning.
Sen hoppas jag få ordning på mappningen av bilen, den går magert som attans runt 1800 varv och går inte jämt. Lite oroligt laddtryck som inte är riktigt stabilt. Misstänker LMM är halvkass, och ämnar avhjälpa problemet med en installation av Civinco piggyback. Effekten borde ramla iväg en sväng då också *fniss*.
Har i år bara laddat bilen 0.8 bar, så jag saknar ju ett antal hästar. Ämnar ladda minst 1, men antaligen 1.1 med civico systemet (samma laddtryck jag åkte på förra året). Hoppas kunna kapa ner 1.17 tiden på Gelleråsen till en 1.16 tid då
(börjar jag bromsa i rätt tid, alltså senare, så kommer 1:15 av bara farten)
Hissade upp bilen för att byta bromsbelägg som var slut (och då menar jag slut-slut... över-slut). Fick mig en smärre chock över hur dåliga spindellederna var! De såg helt ok ut i våras vid besiktningen, men de måste ha varit på gränsen redan då. 5 banträffar senare är det ett fruktansvärt glapp i dem

Tänkte gå upp i kvalisort på bromsbelägg, och köra på Ferrodo 3000 (? kan de heta så?) och ett annat ferrodo belägg bak, vilket är samma som jag kört på fram hitintills. Jag börjar skönja problem med värme vid frambromsarna, och det blir antagligen att undersöka hur slangdragning ska ske för att få till en bättre bromskylning.
Sen hoppas jag få ordning på mappningen av bilen, den går magert som attans runt 1800 varv och går inte jämt. Lite oroligt laddtryck som inte är riktigt stabilt. Misstänker LMM är halvkass, och ämnar avhjälpa problemet med en installation av Civinco piggyback. Effekten borde ramla iväg en sväng då också *fniss*.
Har i år bara laddat bilen 0.8 bar, så jag saknar ju ett antal hästar. Ämnar ladda minst 1, men antaligen 1.1 med civico systemet (samma laddtryck jag åkte på förra året). Hoppas kunna kapa ner 1.17 tiden på Gelleråsen till en 1.16 tid då

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Då ska vi se, idag blev en produktiv dag. Plockade ner bärarmarna, och tog isär spindellederna:

På ena sidan var ledens glidlager helt söndertuggade. Ämnar tillverka nya i Al-Ni Bronz istället för orginalets plast. Smörjnippel i botten är nog inte fel det heller.
Sen påbörjades nerplockningen av bilen. Fronten åkte av, baken, innerskärmar, frontpanelen mellan lysena, lysenas täckplåtar, lamporna, fjäderbenen fram (nu ska det hårdas lite till, och sänkas ytterligare) mm. Snart ska bilen få en omgång lack. Här kommer två bilder:



På ena sidan var ledens glidlager helt söndertuggade. Ämnar tillverka nya i Al-Ni Bronz istället för orginalets plast. Smörjnippel i botten är nog inte fel det heller.
Sen påbörjades nerplockningen av bilen. Fronten åkte av, baken, innerskärmar, frontpanelen mellan lysena, lysenas täckplåtar, lamporna, fjäderbenen fram (nu ska det hårdas lite till, och sänkas ytterligare) mm. Snart ska bilen få en omgång lack. Här kommer två bilder:


Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Stackarn, alldeles naken nu ju!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Det känns allt lite skummt att plocka ner bilen, men det är ju för att den ska få finare kostym. Förvånansvärt bra i plåten ändå. Hade ett litet hål på kofångaren bak, annars fin även bakom innerskärmar osv.Karl Birgander wrote:Stackarn, alldeles naken nu ju!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2008-06-09 10:35:54
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Mycket enkeltBx 16valve wrote:Varför plocka ned bilen mitt i sesongen?

Jag får inte köra någon mer banträff förens barnafödandet är avklarat (planerat 17/7). Om jag ändå inte får köra, så var det ett utmärkt läge att fräsha upp, och det märks att det går hårt åt grejorna. Topplagringarna är slut även de, så nya lager behövs även där

Otroligt nöjd med bilen ändå, helt fantastiskt att en 22årig bil kan vara så driftsäker. Förra året kördes 8 banträffar + såtenäs, och i år 5 banträffar + såtenäs, och nu är egentligen första gången bilen får en genomgång av alla leder osv.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Du hörde felWELiN wrote:Jag hörde att du ville sälja dina fjäderben och det fram till mig

Men vad har du för fjäderben idag? Fräsha dämpare?
Jag kan ju kitta upp dina fjäderben om du vill ha hjälp med det? Mina är ju regält budget, med kapade biltemafjädrar

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
Jag har troligen orginalgrejor då det är typ ångbåt över chassit som det är nu, vet inte om jag har så att jag bara kan byta ut insatsen, vilket jag då kommer att bygga om själv om jag bara har det, vet inte hur jag ska göra annars, möjligen köpa någon billigare modell av coilover och sen bygga om dessa.. vet inte hur pass svårt det kan vara? Undra vilka som isf är lik 944ans....
Saab 9-3 2.0T Cab
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
När jag bytte dämpare på mina fjäderben fick jag borra ett hål för skruv i botten på fjäderbenet. Annars var det inga problem alls
Budget funkar bevisligen skapligt.
Själva gängan köpte jag av Utzon.
Mvh Jon

Själva gängan köpte jag av Utzon.
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Nu har det hänt lite igen:
* Vinkelslipat ur huven för gälar
* Stötfångaren bak igenlagda hål och redo för lack
* Fronten igenlagda hål för lyktspolare och regskylt
Klicka här för bilder
* Vinkelslipat ur huven för gälar
* Stötfångaren bak igenlagda hål och redo för lack
* Fronten igenlagda hål för lyktspolare och regskylt
Klicka här för bilder
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users