924 -77 CSish...
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Blir inte direkt så mycket mer avancerat än det ser ut.
Ska svetsa fästen i framvagns balken som splittern skjuts in i och sen blir det fästen i framstamen på bilen innanför kofångaren. Sen kanske ett par diffusors innanför fronten.
Är inte helt klar med formen på den dock samt att den blir väldigt anpassad till min DP front.
Ska svetsa fästen i framvagns balken som splittern skjuts in i och sen blir det fästen i framstamen på bilen innanför kofångaren. Sen kanske ett par diffusors innanför fronten.
Är inte helt klar med formen på den dock samt att den blir väldigt anpassad till min DP front.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Har funderat på just infästningen, för att göra det smidigt att ta bort splittern på ett enkelt sätt. Är ju lite klurigt i fronten att hitta bra infästningar, funderar på att sätta stag upp mot rambenen och sen sätta nån tvärbalk i alu ovanpå splittern, samt förstås 3D printade tunnlar såsom jag gjorde på Andreas Millbros renå femma. Hade vart najs med snabbkopplingar såsom professional awesome säljer, men dom kostar ju flis. Är kanske enklare med DP fronten då det finns lite mer plats bakom fronten, på orginalfronten finnr ju ingen plats alls.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Finns det något bra sätt att mäta effekten av splitters och annan aerodynamik?
Man skulle ju vilja mäta lasten på splitern.
Kanske hur mycket stötdämparna rör sig, avståndsmätare mot marken? Får bara för mig att det skulle bli en väldigt brusig signal....
Man skulle ju vilja mäta lasten på splitern.
Kanske hur mycket stötdämparna rör sig, avståndsmätare mot marken? Får bara för mig att det skulle bli en väldigt brusig signal....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Absolut, det kommer givetvis ingå i projektet för min del. Jag har en känslig difftrycksgivare som jag kommer använda för att mätta upp trycken på undersidan av splittern, då kan man mha arean på splittern ganska enkelt räkna ut hur mycket kraft den genererar. Avsevärt enklare än potetntiometrar, speciellt om man vill mäta tex effekten av splittertunnlar och annat kul. Blir det inget på min bil nästa säsong så hoppas jag åtminstone testa lite mätningar på tidigare nämnda renå femma för få lite referensdata

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
För min del så handlar det delvis om att väga upp det jag lägger till aerodynamiskt i bakändan av bilen. Sätter dit en beprövad vingprofil och en diffusor under bilen.
Även om dom tillsammans inte gör några mirakel så känns det iallafall bättre att hänga på en splitter fram.
Även om dom tillsammans inte gör några mirakel så känns det iallafall bättre att hänga på en splitter fram.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Det händer i alla fall en del i bakgrunden.
-Allt runt motorn är återmonterat, men behöver se över alla vattenslangar eftersom det inte håller vakum ordentligt. Gissar på att det bara är någon slangklämma som är missad.
-Håller på och gör mallar för dom ställena där rost ska svetsas igen.
-Dörrarna ska kapas ur ordentligt. Passagerarsidan är klar utöver att rutan ska monteras och få en skjutlucka ditsatt, samt att ett inre dörrhandtag ska monteras.
Dörrarna kommer inte att bli lika lätta som plastdörrarna, men betydligt mycket lättare än ett par plåtdörrar som inte har kapats ur.
-Allt runt motorn är återmonterat, men behöver se över alla vattenslangar eftersom det inte håller vakum ordentligt. Gissar på att det bara är någon slangklämma som är missad.
-Håller på och gör mallar för dom ställena där rost ska svetsas igen.
-Dörrarna ska kapas ur ordentligt. Passagerarsidan är klar utöver att rutan ska monteras och få en skjutlucka ditsatt, samt att ett inre dörrhandtag ska monteras.
Dörrarna kommer inte att bli lika lätta som plastdörrarna, men betydligt mycket lättare än ett par plåtdörrar som inte har kapats ur.
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Har du en sån pump så du kan trycksätta kylsystemet, typ som Biltema har?
De är verkligen guld och jag ångrar att jag inte köpte en långt tidigare, tyckte den var lite dyr, men så mycket enklare att se vart det läcker eller att det inte läcker.
De är verkligen guld och jag ångrar att jag inte köpte en långt tidigare, tyckte den var lite dyr, men så mycket enklare att se vart det läcker eller att det inte läcker.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Mjoo, jag har både den och en vakumtestare. Tycker inte att trycksättaren funkar helt hundra på expansionskärlet dock.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Bilens identitetskris fortsätter

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Små steg framåt. Eftersom dörrarna nu är helt urkapade så blir det ju då också plastrutor. Fick alla rutorna tillkapade idag och passformen blir bra, lite att slipa till för att bakre sidorutorna ska sitta bra och så ska det målas en svart kant runt dom rutorna. Funderar också på att sätta öppningsbara luftintag i framkant.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Gött det går framåt 

- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Högerdörren är iallafall 90% färdig. kvar är att slipa av dörren och dra på ett lager färg, sätta fast innerhandtaget och kappa till nederkanten på rutan. Vikt på en komplett dörr är ca 25 kilo, mina urkapade med plastrutan väger in på ca 11 kilo. Så det känns helt okej i väntan på att plastdörrarna ska göras iordning.
Sen sattes det i lite luftutsläpp i framskärmen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- fiskolja
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2024-07-04 15:52:35
- Bilmodell: 924 NA
- Årsmodell: 1977
- Location: Malmööö
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Fräsigt med luftustläpp!
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]