944 Turbo -86 | Gamle svarten
-
- S2-Poster
- Posts: 256
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Hej.
Du måste byta både oljestickan och röret som den löper i för det nya tråget. Porsche uppdaterade till en rund sticka samt att stoppet mot tråget är annorlunda. Har du fel grejer här så får du fel angivelse av oljemängd. Om jag inte minns fel så blir det för mycket olja med det gamla delarna i det nya tråget.
/Peder
Du måste byta både oljestickan och röret som den löper i för det nya tråget. Porsche uppdaterade till en rund sticka samt att stoppet mot tråget är annorlunda. Har du fel grejer här så får du fel angivelse av oljemängd. Om jag inte minns fel så blir det för mycket olja med det gamla delarna i det nya tråget.
/Peder
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
931 -81
928 -79
931 -81
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Får anlita Bobo, han är ju bra på att rikta grejerKarl Birgander wrote:Oj... dom skruvarna får du nog rikta med lite hammare!![]()
![]()

Köpte nya men tydligen gick bara två att få tag på hos porsche, var precis och köpte de andra på swedol. Batteriet till telefonen där jag skrivit upp vad jag skulle ha dog, så jag hoppas jag köpte hyfsat rätt. Tror de blev 5mm för långa så kanske måste kapa.
Tack, har förstått att jag behöver både rör och sticka. De kostar runt en tusenlapp så jag skulle gärna vilja snåla och använda det jag har. Det borde inte skilja jättemycket så om jag bara vet var nivån ska vara är det ju inga problem. Å andra sidan är det ju skitsurt att få motorras bara för att jag snålade här när jag ändå lagt ut så mycket pengar.peed wrote:Hej.
Du måste byta både oljestickan och röret som den löper i för det nya tråget. Porsche uppdaterade till en rund sticka samt att stoppet mot tråget är annorlunda. Har du fel grejer här så får du fel angivelse av oljemängd. Om jag inte minns fel så blir det för mycket olja med det gamla delarna i det nya tråget.
/Peder
Hoppas på att kunna hitta en begagnad eller att någon kan mäta på en nyare sticka åt mig.
För övrigt inget mer mektid än, men oljeavskiljaren trillade in idag också. Skitig och med majonnäs i, men sprickfri.

-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Idag åkte den nya oljepickupen dit.

Sen åkte tråget på, hade ingen momentnyckel som gick tillräckligt lågt men använde en hantel för att få rätt moment med nyckeln som är 10cm lång, för att få en känsla för hur hårt det skulle dras. Hoppas det funkar. La även Permatex ultra grey på "bågarna" för att hjälpa packningen.

Sen hann jag även få dit toppen. Drog 20Nm+90grader+90grader, använde momentnyckel som jag ställde på 95Nm och den klickade på alla. Skönt att bultarna satt fast.


Nästa steg är kamkåpan, sen är motorn nästan tät.

Sen åkte tråget på, hade ingen momentnyckel som gick tillräckligt lågt men använde en hantel för att få rätt moment med nyckeln som är 10cm lång, för att få en känsla för hur hårt det skulle dras. Hoppas det funkar. La även Permatex ultra grey på "bågarna" för att hjälpa packningen.

Sen hann jag även få dit toppen. Drog 20Nm+90grader+90grader, använde momentnyckel som jag ställde på 95Nm och den klickade på alla. Skönt att bultarna satt fast.


Nästa steg är kamkåpan, sen är motorn nästan tät.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Gjorde en översyn av ventiltryckarna ikväll. Använde bromsluftaren för att suga ut den gamla oljan, den var helt svart. För att få i ny olja gjorde jag som på bilden och sög ut luften ut burken.

När det inte kom ut några fler luftbubblor antar jag att den istället är full med olja.
Sju av tryckarna är stenhårda och jag kan inte trycka ihop dem med tummen. En kan jag trycka ihop, men skulle inte säga att den känns mjuk. Om jag pumpar i olja blir den också stenhård, men efter ett tag går den trycka ihop igen.
Min gissning är att den är ok eftersom den blir hård när det blir oljetryck, men jag tar gärna emot åsikter.
Ska testa att rengöra med något (wd40 kanske) och se om det gör någon skillnad.

När det inte kom ut några fler luftbubblor antar jag att den istället är full med olja.
Sju av tryckarna är stenhårda och jag kan inte trycka ihop dem med tummen. En kan jag trycka ihop, men skulle inte säga att den känns mjuk. Om jag pumpar i olja blir den också stenhård, men efter ett tag går den trycka ihop igen.
Min gissning är att den är ok eftersom den blir hård när det blir oljetryck, men jag tar gärna emot åsikter.
Ska testa att rengöra med något (wd40 kanske) och se om det gör någon skillnad.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Ikväll tänkte jag att jag skulle göra något enkelt för att känna att det går lite framåt. Vattenpumpen blev därför kvällens projekt.
Det började med att rengöra skruvar och skrapa bort packningsrester. Börjar kännas som att det är det motorrenovering handlar om, rengöra och skrapa.

Sprayar packningen med packningsklister och monterar.

Hade loss den lilla termostaten till turbon för att byta oringen där.

Precis innan jag skulle gå in tänker jag att det är lika bra att momentdra löphjulet till remmen också så jag inte glömmer det. Men bulten tar aldrig stopp utan gängan snurrar och följer med ut. Så det var bara att plocka loss pumpen igen och rengöra alla skruvar och hål för att få bort Loctite och rengöra ytorna för att få bort packningsklistret.
Så nu är jag tillbaka där jag började fast med en trasig vattenpump och är utan packning.
Ska jag se det från den ljusa sidan är det här väl ett gyllene tillfälle att köpa grejer för insatsgängor.
Det började med att rengöra skruvar och skrapa bort packningsrester. Börjar kännas som att det är det motorrenovering handlar om, rengöra och skrapa.

Sprayar packningen med packningsklister och monterar.

Hade loss den lilla termostaten till turbon för att byta oringen där.

Precis innan jag skulle gå in tänker jag att det är lika bra att momentdra löphjulet till remmen också så jag inte glömmer det. Men bulten tar aldrig stopp utan gängan snurrar och följer med ut. Så det var bara att plocka loss pumpen igen och rengöra alla skruvar och hål för att få bort Loctite och rengöra ytorna för att få bort packningsklistret.
Så nu är jag tillbaka där jag började fast med en trasig vattenpump och är utan packning.
Ska jag se det från den ljusa sidan är det här väl ett gyllene tillfälle att köpa grejer för insatsgängor.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Sagt och gjort, nu sitter det en insatsgänga på plats.


Ny packning är beställd så det dröjer till nästa vecka innan jag vet om det håller.


Ny packning är beställd så det dröjer till nästa vecka innan jag vet om det håller.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Monterade precis kamkåpan. Ville egentligen vänta tills vattenpumpen är på plats så kamremmen kan läggas på men eftersom jag i veckan behöver ta loss kamkåpan på den andra bilen så ville jag ha den platsen och burkarna med olja fria.
Tryckarna monterade i kamkåpan med lite fett för att de ska hållas på plats och ha lite smörjning första varven motorn går.

Börjar se komplett ut.

Tryckarna monterade i kamkåpan med lite fett för att de ska hållas på plats och ha lite smörjning första varven motorn går.

Börjar se komplett ut.

-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
I väntan på ny packning och skruvar till vattenpumpen har lite andra delar hamnat på plats.
Grenrör, blanka sidan ut på packningarna.

Några vattenrör, givare och det andra motorfästet m.m.

Skyller på trötthet igår, men när jag skulle montera röret på bilden undrade jag varför skruvarna var för långa. Tänkte att det måste blivit fel, men hittade inga andra så jag kapade helt enkelt av dem några millimeter. Idag hittade jag fästet till taktventilen som tydligen skulle sitta med samma skruvar. Monterade dit igen men är orolig att packningen tagit stryk så ny packning och nya skruvar får läggas på inköpslistan.

En fråga angående generatorfästet och lyftöglan, vet någon om den tjocka brickan hör hit? Eller har någon satt dit den för att de hade för lång skruv? Den satt bara med tre av fyra skruv så det måste köpas.

Grenrör, blanka sidan ut på packningarna.

Några vattenrör, givare och det andra motorfästet m.m.

Skyller på trötthet igår, men när jag skulle montera röret på bilden undrade jag varför skruvarna var för långa. Tänkte att det måste blivit fel, men hittade inga andra så jag kapade helt enkelt av dem några millimeter. Idag hittade jag fästet till taktventilen som tydligen skulle sitta med samma skruvar. Monterade dit igen men är orolig att packningen tagit stryk så ny packning och nya skruvar får läggas på inköpslistan.

En fråga angående generatorfästet och lyftöglan, vet någon om den tjocka brickan hör hit? Eller har någon satt dit den för att de hade för lång skruv? Den satt bara med tre av fyra skruv så det måste köpas.

-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Pust, en timmes slitande med limmet under huven och nästan allt kvar.

Själva isoleringen tog jag bort för flera år sen, nu är det limmet som ska bort. Har inte hittat något mirakelmedel utan kör med kallavfettning, lacknafta, plastskrapa och den här


Själva isoleringen tog jag bort för flera år sen, nu är det limmet som ska bort. Har inte hittat något mirakelmedel utan kör med kallavfettning, lacknafta, plastskrapa och den här

- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Kolsyreis är väl en vedertagen metod. Ibland ihop med biltemas Labeloff.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Var hittar man kolsyreis? Aldrig hört förut, tack för tipset. Label off har jag aldrig haft någon framgång med förut, har testat något liknande från 3M som var bättre men dyr. Tror ändå jag kör vidare som jag gjort, det funkar och jag vet att jag inte skadar lacken.
Skrapade 45 minuter till idag och ena sidan är nästan klar.

Det är smidigt att kunna stå i motorrummet, jag är imponerad av er som gjort detta med motorn på plats.
Har köpt en liten färgburk och ska passa på att fräscha upp lite (med betoning på lite) i motorrummet innan det är dags att sätta i motorn igen.
Skrapade 45 minuter till idag och ena sidan är nästan klar.

Det är smidigt att kunna stå i motorrummet, jag är imponerad av er som gjort detta med motorn på plats.
Har köpt en liten färgburk och ska passa på att fräscha upp lite (med betoning på lite) i motorrummet innan det är dags att sätta i motorn igen.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Seger!

Kanske inte ser så mycket ut, men det tog lång tid att få loss den här avbrutna pinnbulten. Efter misslyckade försök med värme och rörtång och fyra påsvetsade och avdragna muttrar vände jag mig till google och hittade tipset att borra igenom hela bulten och svetsa ända inifrån. Värmen gör väl sitt och det går i mer svets. Borrade även ur muttern lite för att få mer yta att svetsa i. Borrade på frihand och måste skryta lite över hur rakt det blev, kolla utgångshålet

Sen ett dygn med rostolja och med hjälp av mutterpistolen släppte den!
Bör jag försöka få loss de två andra också? Brukar de gå sönder?
Det verkar inte finnas nya pinnbultar i PET, ska fråga på Porsche. Vad ska det annars vara för kvalité på bult och mutter när det sitter så nära turbon, är det något speciellt?

Kanske inte ser så mycket ut, men det tog lång tid att få loss den här avbrutna pinnbulten. Efter misslyckade försök med värme och rörtång och fyra påsvetsade och avdragna muttrar vände jag mig till google och hittade tipset att borra igenom hela bulten och svetsa ända inifrån. Värmen gör väl sitt och det går i mer svets. Borrade även ur muttern lite för att få mer yta att svetsa i. Borrade på frihand och måste skryta lite över hur rakt det blev, kolla utgångshålet


Sen ett dygn med rostolja och med hjälp av mutterpistolen släppte den!
Bör jag försöka få loss de två andra också? Brukar de gå sönder?
Det verkar inte finnas nya pinnbultar i PET, ska fråga på Porsche. Vad ska det annars vara för kvalité på bult och mutter när det sitter så nära turbon, är det något speciellt?
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Med risk för att bli tjatig fortsätter jag med små uppdateringar. Idag kom den nya vattenpumpspackningen och nya skruvar så det har monterats ikväll. Insatsgängan höll och jag kunde dra rullhjulet till sina 45Nm. Skönt!

Nästa steg innan remmarna kan monteras är att få dit plasten och spännaren. Har haft den gamla versionen förut där man spänner med hjul och insåg nu att plasten behöver kapas lite för att få plats med spännaren.
Plasten på men inte spännaren:

Spännaren på men inte plasten:


Nästa steg innan remmarna kan monteras är att få dit plasten och spännaren. Har haft den gamla versionen förut där man spänner med hjul och insåg nu att plasten behöver kapas lite för att få plats med spännaren.
Plasten på men inte spännaren:

Spännaren på men inte plasten:

-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2016-10-08 19:37:40
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1982
- Location: Söderhamn
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Du är absolut inte tjatig!
Inspireras av din tråd.
Bra jobbat!
Mvh
/Stefan
Inspireras av din tråd.
Bra jobbat!
Mvh
/Stefan
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users