924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#16 Post by Samuelf »

Podium... Vi borde ta och lösa pappersarbetet på din snart. Jag kan ju inte hålla på och äga TVÅ vinter-924:or... ;)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#17 Post by fälgen »

Hehe, visst är jag sugen på en 924:a, men först ska 951:an Sandén för att få ny toppackning (kostnad=halvfin 924) sen ska 9-5:an få nya dubbdäck (kostnad=lite mindre fin 924). Så min bilbudget är körd för en stund. Dessutom är garage utan ståhöjd ínget vidare att meka i :evil:

Jag får helt enkelt nöja mig med att kolla på era bilar :D

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#18 Post by QV_ »

Samuelf wrote: Har börjat dra lite sladdar för ett brytande relä till belysningen i "Engine Start"-knappen... Har tänkt koppla så att knappen lyser när man har tändningen på men släcks när motorn startat.
Parallelt med oljetryckslampan då? blir visserligen lite fördröjning innan lampan tänds vid motorstopp men det går säkert att leva med.

/Janne

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#19 Post by Samuelf »

QV_ wrote:
Samuelf wrote: Har börjat dra lite sladdar för ett brytande relä till belysningen i "Engine Start"-knappen... Har tänkt koppla så att knappen lyser när man har tändningen på men släcks när motorn startat.
Parallelt med oljetryckslampan då? blir visserligen lite fördröjning innan lampan tänds vid motorstopp men det går säkert att leva med.

/Janne
Hmm... Det var ju faktiskt mycket smartare än min lösning... Jag hade tänkt dra den via ett brytande relä... Då får man ju helt gratis en extra varningslampa för oljetrycket. Tack! =D

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#20 Post by Samuelf »

Har funderat lite på ett tema för bilen...

http://sgdc.8.forumer.com/a/porsche-924 ... t3981.html

Input, någon? =D

(Tilläggas kan att jag haft en folkabuss i samma färgschema... ;))

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#21 Post by podium »

ja...du vet ju redan min åsikt. :D

Jag har för mig att man får ha blåljus sålänge dom är ur funktion=ej inkopplade.

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#22 Post by Samuelf »


Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#23 Post by Samuelf »

Justja... Jag byggde ju färdigt mina framblinkers idag... Tydligen duger inte dioderna som ersättning för glödlamporna för att relät ska ticka i lagom takt. Vad jag behöver nu är antingen några motstånd att koppla parallellt med mina diodslingor alternativt ett lastoberoende relä... Nån som har tips ang. det senare? Känns bättre att bara byta ett relä än att montera saker som spiller energi i form av värme. =)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#24 Post by QV_ »

biltema har blinkdon för dioder.

Dock så går det att bygga om blinkdon till att acceptera lägre last och därmed "fungera normalt" med snabbare blink vid bortfall av lampa.

/Janne

Widegren
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2008-08-07 12:05:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#25 Post by Widegren »

Samuelf wrote:http://www.youtube.com/watch?v=sESuyKrPOBY

Those were the days... ;D
0.43 in i klippet så ser jag något jag aldrig sett förut... Samuelf med hår!
NAJS! 8)
Always in the fastlane

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#26 Post by Samuelf »

Så, nu behöver jag lite råd och tips till mitt projekt... Är det värt mödan att fixa fram ett extraktorgrenrör? Mer än att det känns bra att säga att man har ett... =)

Och så skulle jag vilja ha en shortshift-spak. Eller åtminstone en spak som inte glappar så förbannat. Med växel i kan jag i princip dra spaken hela vägen från vänster till höger. ;D Får bli en fulfix på det snart, känns det som.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#27 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:Så, nu behöver jag lite råd och tips till mitt projekt... Är det värt mödan att fixa fram ett extraktorgrenrör? Mer än att det känns bra att säga att man har ett... =)
En fråga från en okunnig....
Vad ger ett extraktorgrenrör? Och hur funkar det?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#28 Post by Samuelf »

[Bobo] wrote:
Samuelf wrote:Så, nu behöver jag lite råd och tips till mitt projekt... Är det värt mödan att fixa fram ett extraktorgrenrör? Mer än att det känns bra att säga att man har ett... =)
En fråga från en okunnig....
Vad ger ett extraktorgrenrör? Och hur funkar det?

Bobo
Ett korrekt designat extraktorgrenrör kan och ska ge mer effekt. Finns en massa vetenskap bakom det. Tror att 4-2-1 är vanligast på 924, eftersom man kan få ett lite bredare effektspektrum än 4-1... 4-1 kan ge en högre effekttopp om jag inte fattat fel.

Ett extraktorgrenrör -brukar- väl oftast ha lite bredare kanaler och vara avstämt så att avgasimpulserna ger optimalt mottryck osv. Jag har inte full koll på det men det låter ju bra. ;)

Ytterligare en faktor är det kombinerade värdet av psykfaktorn och det estetiska intrycket. Det SER grymmare ut med ett extraktorrör. ;)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#29 Post by fälgen »

Om det är samma växelkors som till 944 så har jag ett nytt ifrån utzon liggandes hemma som jag kan sälja. Fast det kanske är i spaken som din glappar?

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#30 Post by Samuelf »

fälgen wrote:Om det är samma växelkors som till 944 så har jag ett nytt ifrån utzon liggandes hemma som jag kan sälja. Fast det kanske är i spaken som din glappar?
För mig är det nog själva spaken... Det sitter en hylsa på en bult nån decimeter under damasken. Den glappar nåt fruktansvärt...

Kan ju naturligtvis vara mer än bara spaken... Murphy... =)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users