944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 944 -88, Special edition
- Årsmodell: 1988
Re: 944 -88, Special edition
Häromdagen var jag och hämtade pärlan och tog en liten sväng. Under vintern har jag egentligen inte gjort något som kan kallas för arbete med den. Tråkigt men tiden har inte räckt till. Det enda som hänt egentligen är väl att jag gjort en hjulinställning. Vilken skillnad!!! Det var inte så mycket justeringar som behövdes men det hände mycket i hanteringen. Dessutom fick jag rådet att byta ut däcken som satt på. Det är 50-profil som sitter på 17-tummarna och enligt konstens alla regler ska det vara 45 istället. Dessutom tyckte däck-killen att jag skulle ha en annan typ av däck eftersom den här däckmodellen ofta skapade spårkänslighet på den här typen av bilar. Jaha... Nya däck it is...
"Jag har i alla fall inte gjort något! ...och förresten var det inte bara jag."
944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
Nu var det ett tag sedan jag var här men nu har det hänt något igen. 
Ny lamell är införskaffad eftersom gummipucken troligtvis är slut på den jag har nu. Har inte bytt än men det blir väl någon gång under semestern om jag känner mig själv rätt.
Jag monterade äntligen dörrstoppet på förardörren idag. Det har hänt konstiga grejer på den sidan för fästplåtarna i dörren var lite sneda men det var ganska lätt ordnat.
Jag håller fortfarande på och funderar på vad för högtalare och slutsteg som ska monteras och jag hittar inget som jag tycker passar. Jag vill inte börja såga och greja i bilen för min uppfattning är att en stereo ska låta men inte synas. Därför har jag tänkt att använda originalhålen men det finns ju egentligen inget som passar i dörrarna fram eftersom det är 4x6" som sitter där original och halva hålet täcks av instrumentpanelen när man stänger dörren. Hmmm... Jag funderar och funderar. Kanske blir lite såga i alla fall. Nåja... Vi får se. Bra ska det låta när det blir klart.

Ny lamell är införskaffad eftersom gummipucken troligtvis är slut på den jag har nu. Har inte bytt än men det blir väl någon gång under semestern om jag känner mig själv rätt.
Jag monterade äntligen dörrstoppet på förardörren idag. Det har hänt konstiga grejer på den sidan för fästplåtarna i dörren var lite sneda men det var ganska lätt ordnat.
Jag håller fortfarande på och funderar på vad för högtalare och slutsteg som ska monteras och jag hittar inget som jag tycker passar. Jag vill inte börja såga och greja i bilen för min uppfattning är att en stereo ska låta men inte synas. Därför har jag tänkt att använda originalhålen men det finns ju egentligen inget som passar i dörrarna fram eftersom det är 4x6" som sitter där original och halva hålet täcks av instrumentpanelen när man stänger dörren. Hmmm... Jag funderar och funderar. Kanske blir lite såga i alla fall. Nåja... Vi får se. Bra ska det låta när det blir klart.

944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
Oljebyte
Efter ca 45 körda mil med pärlan var det dags för oljebyte och det kanske skulle gjorts direkt vid inköp med facit i hand. Den svarta sörjan som kom ut där var inte i närheten av att likna olja. Det positiva var ändå att den var just svart. Alltså inget vatten i oljan.
Det var väl det enda som var positivt. 
Bränslefiltret borde säkert bytas det också med tanke på hur den har skötts tidigare. Aldrig gjort det tidigare så det kommer bli intressant men det borde inte vara något bekymmer.

Bränslefiltret borde säkert bytas det också med tanke på hur den har skötts tidigare. Aldrig gjort det tidigare så det kommer bli intressant men det borde inte vara något bekymmer.
944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
Norgeresa
Då har första långturen avklarats. På plats i Norge började det rinna kylarvatten ur bilen. Efter att motorn kallnat fyllde jag på igen och det konstiga var att det inte kom en droppe vatten ur bilen nu.
Vi får se på hemresan hur det artar sig men än så länge är det lugnt. 

944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
- Sultanen
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Dumpade den vattnet precis när du slog av bilen medans den var varmare än normaltemp? Kolla att du dragit åt kylarlocket hela vägen, det var orsaken till att min bil sprutade ut flera liter vatten när jag slog av den efter kökörning i oslo:)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld
924 -80 Såld
-
- NA-Poster
Tack för tipset "Sultanen". Ska kolla det. Hemresan gick utan problem med kylarvattnet för kännedom. Däremot har den börjat läcka olja istället och jag tror det kommer från axeln framtill på motorn som driver kamremmen och det paketet. Hmmm... Kan bli en intressant vinter med lite motormekande. Man lär sig alltid något nytt när man har en gammal Porsche.Sultanen wrote:Dumpade den vattnet precis när du slog av bilen medans den var varmare än normaltemp? Kolla att du dragit åt kylarlocket hela vägen, det var orsaken till att min bil sprutade ut flera liter vatten när jag slog av den efter kökörning i oslo:)

944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
Bilstereo
Nu har det blivit lite bilstereo-skruvande de sista dagarna. Jag har bytt ut huvudenheten från en Pioneer 88-RS II till en Pioneer 80-PRS. Ingen jättestor skillnad men nu har jag Bluetooth anslutning och lite annat smått och gott.
Strömkabel och signalkabel är draget till bagaget och det har skruvats in 2 st. 6,5" DLS RW-6 istället för reservhjulet. Dessa driver jag med ett gammalt Pioneer-slutsteg GM-920, som blev över efter ett annat bygge för många år sedan. Tanken var egentligen bara att kolla om slutsteget fortfarande fungerade men när jag bryggkopplade det så orkade det driva basarna utan problem! Lite förvånande men kul så det får sitta där tills vidare.
I dörrarna har jag tagit bort original-skräpet och sedan skurit, sågat, borrat, slipat och filat till ett par täckplattor där jag satt ett par Amega q-cox 350. Nja... för 1600:- hade jag förväntat mig mer av ett par 3,5". Vi får se hur länge de sitter kvar. Men helt ok blev det. Både ljudmässigt och utseendemässigt.
Så fort jag lärt mig hur man infogar bilder här så ska jag lägga upp några.
Strömkabel och signalkabel är draget till bagaget och det har skruvats in 2 st. 6,5" DLS RW-6 istället för reservhjulet. Dessa driver jag med ett gammalt Pioneer-slutsteg GM-920, som blev över efter ett annat bygge för många år sedan. Tanken var egentligen bara att kolla om slutsteget fortfarande fungerade men när jag bryggkopplade det så orkade det driva basarna utan problem! Lite förvånande men kul så det får sitta där tills vidare.

I dörrarna har jag tagit bort original-skräpet och sedan skurit, sågat, borrat, slipat och filat till ett par täckplattor där jag satt ett par Amega q-cox 350. Nja... för 1600:- hade jag förväntat mig mer av ett par 3,5". Vi får se hur länge de sitter kvar. Men helt ok blev det. Både ljudmässigt och utseendemässigt.

944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
Bild på dörrinstallationen
Nu förstod jag hur man skulle göra. 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
- makkanftw
- Addict
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
Re: Bilstereo
Med tillräckligt mycket bass boost så klarar nästan vilket steg som helst att pumpa ljud men passa dig för att driva basar med för lite effekt, detta innebär nästan alltid dålig kontroll av talspolen och genom detta är det lättare att "bränna" en bas med för lite effekt kontra för mycket när man höjer lite.deejay wrote:Tanken var egentligen bara att kolla om slutsteget fortfarande fungerade men när jag bryggkopplade det så orkade det driva basarna utan problem!
- Marcus
-
- NA-Poster
Bränslefilter
Det är noterat "Makkanftw".
Jag tänkte byta ut steget så fort jag hittat något som passar i styrka och storlek. Frontarna och bakhögtalarna drivs med ett DLS CA-41 som jag satt som fotstöd vid passagerarplatsen. Det enda som märks är att benutrymmet minskat med några centimeter och det är helt ok.
Idag bytte jag bränslefilter och det kanske skulle gjorts lite tidigare. Kopplingarna var stabilt fastrostade och datummärkningen på filtret var -96 så det har hängt med om man säger så.
Nästa projekt är att byta växellänkaget och i samband med det plocka ur hela lådan och transaxeln och byta lamellen samtidigt.
Ett evigt skruvande men det är ju halva nöjet.

Idag bytte jag bränslefilter och det kanske skulle gjorts lite tidigare. Kopplingarna var stabilt fastrostade och datummärkningen på filtret var -96 så det har hängt med om man säger så.

Nästa projekt är att byta växellänkaget och i samband med det plocka ur hela lådan och transaxeln och byta lamellen samtidigt.
Ett evigt skruvande men det är ju halva nöjet.

944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
Växellådsdemontering
Att plocka ur växellådan var inte så enkelt som jag först trodde. "Tja... En helkväll i garaget så ska väl det vara klart." Mmmm... Eller inte...
Jag börjar inse att den här bilen inte är "sönderskruvad" i alla fall. Skruvarna som håller växellådan: fastrostade. Skruvarna som håller drivaxlarna: fastrostade. ALLT som jag försökte skruva loss satt fast. Mycket 5-56 och lite mer tålamod, rengöring, tryckluft och stålborste så har det nästan gått vägen.
Nu är det bara en bult kvar som håller fast växellådan och det är naturligtvis den som sitter i överkant mot kardanhuset. Ska väl inte vara några problem men jag får hålla mig till onsdag, för imorgon ska familjen få lite tid också.
En reflektion jag gjorde var att haynes-boken inte verkar stämma vad gäller infästningen av växellådan. Den säger att det ska finnas 2 bultar som fäster lådan i chassiet. Hmmm. Jag har inte hittat dom iaf. Vi får se när jag får lossat sista skruven mot kardanhuset om den kommer ner då, men de enda bultar jag kan hitta som eventuellt skulle hålla lådan mot själva bilen är de som håller hela tvärbalken och den borde jag väl knappast behöva skruva ner. Den skulle dra med sig ganska mycket och det säger inte boken något om. Dessutom fanns det en vajer (gissningsvis hastighetsmätaren) som jag fick skruva loss från lådan. Den stod det heller inget om i boken. Kan det vara så att det finns 2 olika lådor beroende på årsmodell eller liknande och att infästningen då är annorlunda? Nåja... Vi får se på onsdag.
Jag börjar inse att den här bilen inte är "sönderskruvad" i alla fall. Skruvarna som håller växellådan: fastrostade. Skruvarna som håller drivaxlarna: fastrostade. ALLT som jag försökte skruva loss satt fast. Mycket 5-56 och lite mer tålamod, rengöring, tryckluft och stålborste så har det nästan gått vägen.

En reflektion jag gjorde var att haynes-boken inte verkar stämma vad gäller infästningen av växellådan. Den säger att det ska finnas 2 bultar som fäster lådan i chassiet. Hmmm. Jag har inte hittat dom iaf. Vi får se när jag får lossat sista skruven mot kardanhuset om den kommer ner då, men de enda bultar jag kan hitta som eventuellt skulle hålla lådan mot själva bilen är de som håller hela tvärbalken och den borde jag väl knappast behöva skruva ner. Den skulle dra med sig ganska mycket och det säger inte boken något om. Dessutom fanns det en vajer (gissningsvis hastighetsmätaren) som jag fick skruva loss från lådan. Den stod det heller inget om i boken. Kan det vara så att det finns 2 olika lådor beroende på årsmodell eller liknande och att infästningen då är annorlunda? Nåja... Vi får se på onsdag.

944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
- [Bobo]
- Addict
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
Bra jobbat! 
Vad gäller Haynes har knapt hittat ett enda kapitel som stämmer till 100% med de bilar jag har haft...
Små detaljer som skiljer mellan olika årsmodeller och höger/vänsterstyrt kanske?
Bobo

Vad gäller Haynes har knapt hittat ett enda kapitel som stämmer till 100% med de bilar jag har haft...
Små detaljer som skiljer mellan olika årsmodeller och höger/vänsterstyrt kanske?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- NA-Poster
Drivaxlar på väg bort.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
Tack för stöttningen "Bobo". Nej... jag tror som du, att verkligheten vinner över boken.[Bobo] wrote:Bra jobbat!
Små detaljer som skiljer mellan olika årsmodeller och höger/vänsterstyrt kanske?![]()
Bobo

944 -88, Special edition
944 -88, Special edition
-
- NA-Poster
Växellådan är nere och lamellen bytt. Det var verkligen så att jag fick plocka ner hela tvärbalken som lådan satt i. Hmmm... Haynes behöver revidera lite.
När allt var bytt och jag började skruva ihop det hela så gör jag dundertabben att tappa den lilla skruven som håller jordkabeln på ovansidan av lamellhuset. Och vart tror ni den tar vägen? Jo... Naturligtvis ramlar den ner i det enda lilla hål som finns på ovansidan av lamellhuset. Jag hör bara hur det plingar några gånger, ungefär som i ett flipperspel, och jag inser att den ligger LÅNGT ner i huset. Försöker att få ur den med magneter och att snurra motorn, men icke... Bara att skruva isär skiten igen.
Nu är skruven på plats och lamellhuset likaså. Tyvärr tappade jag lite motivation när jag fick göra om alltihop så nu har den stått i några veckor men idag ska det fortsättas.

När allt var bytt och jag började skruva ihop det hela så gör jag dundertabben att tappa den lilla skruven som håller jordkabeln på ovansidan av lamellhuset. Och vart tror ni den tar vägen? Jo... Naturligtvis ramlar den ner i det enda lilla hål som finns på ovansidan av lamellhuset. Jag hör bara hur det plingar några gånger, ungefär som i ett flipperspel, och jag inser att den ligger LÅNGT ner i huset. Försöker att få ur den med magneter och att snurra motorn, men icke... Bara att skruva isär skiten igen.

Nu är skruven på plats och lamellhuset likaså. Tyvärr tappade jag lite motivation när jag fick göra om alltihop så nu har den stått i några veckor men idag ska det fortsättas.

944 -88, Special edition
944 -88, Special edition