944 S2 Cabriolet -91 - Turbon är såld! Länge leve cabben!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#16 Post by Mr Dezent »

Idag har jag hämtat ut ett kul paket ...
En faxad jordgubbstårta till den som gissar rätt på innehållet ...

Ledtråd: Det är inte en kaffebryggare ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#17 Post by maverick »

En fin sittafaststol!

Ocab är dock en sanitetsfirma, men det har nog inget med innehållet att göra.
MVH//Per

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#18 Post by Mr Dezent »

Du får bara en jordgubbe faxad eftersom du bara delvis hade rätt.
Paketet innehöll otroligt nog två stolar och lite annat bråte utöver det.
Japp, två stolar, fyrpunktsbälten, skenor, tryckrör och en dumpventil blev dagens skörd.

Dumpen kommer jag inte att använda ...
Någon som är sugen på den?

Ena stolen är redan monterad i Porschen och den passade kanon!
Vilken jäkla skillnad på bil det blev! Nu känner man ju bilen på ett helt annat sätt!
De nya sätena väger 6 kg styck. Får väl anses vara helt ok?
Kikade på Utzons lista över vad saker och ting i en 944 väger, och hittade att en originalstol tydligen ska väga 13,5 kg.

Använde samma bälteslås för det ordinarie 3-punktsbältet, så "Fasten your seatbelt"-varningslampan lyser som den ska göra om man inte kopplar på sig 3-punktsbältet.

Sportstol nummer två står på tur att monteras.
Kan knappt vänta på att få dit den.

En helt annan sak:
Läste här på forumet om någon annans 944, som bara var reggad för två personer (inklusive förare). Säkert inget unikt, gäller säkert alla 944:or, men nyfiken som jag blev kollade jag registreringsbeviset till min egen bil.
Och jodå ... Där angavs att antalet passagerare (inklusive föraren) var begränsad till två personer.

Så bye, bye "baksätet" (som ju ändå bara ett skämt).
Har än så länge bara gått halvvägs, genom att plocka väck det fällbara ryggstödet.
Rumpsitsarna sitter dock kvar tills vidare ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by Ducati »

min gamla bil....Trimmet är absolut inget flopp. Det sitter en K26-8, dvs TurboS turbon.
Men var det du som köpte den av mig? Jag berättade att turbon var bytt.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#20 Post by Mr Dezent »

Nix, inte jag som köpte den av dig (om din profil nu stämmer, dvs att du bor i Stockholm).
Killen som jag köpte den av bodde i Nässjö.

Han kan inte ha ägt bilen särskilt länge va?
Hur som - jag är fortfarande toknöjd. Dock måste jag erkänna att jag tycker att min gamla Saab 99 med turborova går bättre än Porschen ...
Lär av detta: Sälj aldrig en bil till någon bekant, för då tvingas ni se bilen titt som tätt och så ångrar man sig nästan att man sålde den.
I praktiken är de nog rätt likvärdiga i prestanda, men i Porschen får man inte alls samma fartkänsla som i 99:an.
"Det går bara i 90 km/h ... Eller? Oh, F-n? Nej! 140 km/h! Ojdå ..."

Jaja ...
Kul att "träffa på" en tidigare ägare till bilen här på forumet.
Kommer eventuellt ha lite frågor kring bilen, för tidigare ägare (han som du sannolikt sålde bilen till) visste typ ingenting om den ...

På "to do"-listan just nu står att få i skalstol nummer två och fixa ett stag bak att fästa fyrpunktsbältena i ...

Och så skulle nog växellådan må bra av ett växelkors från Utzon.
Inget fel på lådan i sig, men växelspaken kunde vara mer exakt.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by Ducati »

Nej, jag sålde bilen i maj. Jag har gjort alla modifieringar
på bilen. Kolla i min gamla biltråd, där står det
vad jag har gjort.

När jag hade ute den på annons var det stendött så jag sålde den
alldeles för billigt.....:'(

du får gärna ställa frågor om bilen
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#22 Post by Mr Dezent »

Behöver nog inte känna mig blåst iaf, för killen som sålde den till mig (han som köpte den av dig) sålde den till ett väldigt fördelaktigt pris.
En av de billigaste turbo-bilar jag sett, och då har jag hållit ett vakande öga på marknaden under längre tid.

Idag åkte sportstol nummer två i, så nu är det symmetrisk harmoni i kupén.
Blev kanonbra!

EDIT:
Hittade din (Ducatis) gamla biltråd för denna Porsche, så länkar till den i början av denna tråd också.
Var jäkligt intressant läsning för mig som ny ägare.
Forumet är ju fantastiskt!
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#23 Post by Mr Dezent »

Ibland blir det inte som tänkt ...
Jag var kanonnöjd med turbon, och möjligen har jag nu bytt ned mig.
Åtminstone rent effektmässigt ...

Turbon är såld, men bara lugn! Kenny färdas fortfarande ståndsmässigt!
Hans nya hemvist är i en Porsche 944 S2 Cabriolet -91 istället.
Läcker bil, men måste erkänna att 211 hk N/A känns jäkligt seeeeegt jämfört med 951:an ...
Har iofs knappt ens kört cabben än.
Kompisen körde den större delen av vägen hem igår, så jag personligen har ännu inte hunnit köra mer än någon enstaka kilometer med nyförvärvet ...
Får se om jag hinner köra något alls innan vinterförvaringen ...

Men, men ...
Glassbil framåt sommaren är aldrig fel ...

Sitta-still-stolarna med underrede och fyrpunktsbälten från turbon finns kvar i behåll.
Vette katten om de gör sig så bra i cabben direkt, så vad tusan ska man göra med dem? Hm ...
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#24 Post by Mr Dezent »

Image

En sista bild på 951:an innan nya ägaren hämtade bilen.
Visst tusan saknar man klippet i maskinen, att säga något annat vore ren lögn.

Image

Någon riktig fotosession av cabben har det inte blivit. Sedan vet jag inte om jag tycker bilen är representativ för det än heller.
Jag är hittills helnöjd med bilen, men visst finns det lite småprylar som jag vill åtgärda på den.

Image
Inredningen är faktiskt riktigt fin. Viss början till sprickor i skinnet, men fortfarande på sådan nivå att det kan åtgärdas med en ordentlig uppsmörjning. Inget mer allvarligt än så, som väl är och jag tänkte se över skinninredningen en gång nu innan vinterförvaringen.
Inte en spricka i instrumentpanelen heller.
Jag var från början lite kluven till inredningens färg, men börjar vänja mig.

Och så var det detta med cab vs skalstolar.
Ska man eller ska man inte?
Jag var sjukt nöjd med de skalstolar som jag monterade i 951:an.
Men den bilen hade gött klipp och posör-faktorn var inte fullt lika påtaglig.
Samtidigt blev bilen en helt annan att köra, till det bättre, med sportstolarna på plats ...
Hmm ...

Image
Ratten är dock helt slut, som synes.
Ser en ratt på en bil som påstås ha gått cirka 21.000 mil verkligen ut så här?
Inget fel på varesig bil, servicebok eller dokumentation, så ratten till trots så känns bilen väldigt ärlig faktiskt ...

Image
Någonstans där bakom döljer sig faktiskt en fungerande klocka!
Av de 944:or jag ägt så är detta det första exemplaret som överhuvudtaget bjudit på sådan lyx.
Gäller bara att pilla fram den ...
Image
Image
Parallellt med det tänkte jag fixa till mitt garage ...
Ser inget roligt alls ut där just nu.

Image
Gissa hur många gånger jag rivit mig och svurit högt över alla dessa spikar som föregående husägare spikat upp i garaget istället för ordentliga krokar!
Ska bli så jäkla skönt att riva bort skitet!

Jag gjorde en makeover i vårt förra garage, ett projekt som blev mer seriöst än det var tänkt att bli ...

Vårt gamla garage innan:
Image

Vårt gamla garage efter:
Image

Man måste ju ha det snyggt runtomkring sig för att hitta den rätta motivationen att göra bilen snygg ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users