924 -78 | Grönsaken - Voltad i spenaten!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by Frostyfog »

Besiktning:
* ojämn bromsverkan bak
* anliggande broms vänster bak
* skruva ner avgasvärden lite
* halvljus lågt (lyktorna fälldes upp halvvägs! och första gången måste ju vara på besiktningen)


dessutom nämndes att framfjädrar ligger visst inte helt i läge när framvagnen är upphissad... får nog kolla lite bättre där

tja, skapligt lätt efter 7 års stillastående

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by Frostyfog »

Halvljus fixat - felet var att motorn började lyfta för tidigt och därmed hann lyktorna börja åka ner igen när den stannade i "upp-läget"

Anliggande broms förhoppningsvis fixat (lite försiktig motion), samtidigt konstaterades att hjullagren glappar och att bromsarna bak väntar på byte (backarna är runt minimi-tjocklek, tyvär verkar nog trummorna också ha en "kant")

Benetonratten är bytt till en från en 944 85b som verkligen lyfte hela förarmiljön från lådbils-nivå till igenkännbart...

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#18 Post by Frostyfog »

Igår blev det ena hjullagret (vänster) bytt iaf... tyvär tog det fram till 23:00 (plocka ihop verktyg och skit i mörkret!) så bromsen kommer få justeras... förhoppningsvis med byte av hjulcylinder så jag kan lufta bromsarna (luftningsskruven är fast på den nuvarande)
istället för att stressa med bytet på andra sidan idag tar jag och latar mig... i helgen om det är ok väder, då... nu vet jag hur detta görs så det skall gå snabbare...

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by Frostyfog »

Pga ändrade planer blev höger hjullager och hjulcylinder+backar bytt idag (skönt att saker blir gjorda TIDIGARE när planeringen faller)

Gissa hur mycket det kändes att jag har olika stora hjulcylindrar på bakhjulen... inte alls.
får se om jag hinner fixa resten av bromsarbetet imorn.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#20 Post by JBlom »

Trevligt med relativt enkla fel på bes efter så många års stillastående. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#21 Post by Frostyfog »

samtidigt är det ganska retsamt att det tar tre månader att få tummen ur och fixa felen...
nu är det ju helt ny besiktning som kommer behövas..
och då kan det ju alltid hittas något mer... bla så var ju co-halten på 4,7-4,9... men efter att jag började justera den lite så tyckte killen att vi kan skriva in 4,5 i protokollet (även innan jag lyckats justera ner den dit egentligen, troligtvis för feg vid justerandet)

Någon som har förslag på hur man kollar så bromsfördelningen mellan bakbromsarna är jämn?
allt blev jämt och fint justerat igår, snurrar med minimalt släp osv...
och jag behöver köpa en liter bromsvätska till innan jag ger mig på luftning av frambromsarna - första flaskan tog visst slut :P

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#22 Post by rob3rt »

Frostyfog wrote: Någon som har förslag på hur man kollar så bromsfördelningen mellan bakbromsarna är jämn?
om du har tillgång till en grusväg eller en grusplan , så är det bara ta fart och sedan dra i i handbromsen. om bromsmärkena är lika långa borde bakbromsarna ta lika mycket. :)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken

#23 Post by Frostyfog »

Idag byttes styrväxeldamaskerna, skäms att säga men jag lämnade det jobbet till en lokal småverkstad, bara för att det skall bli gjort!
Från verkstan kom även anmärkningen "fjäderbenslagringarna har rostat fast, fjädrarna snurrar istället... inte bra...", samtidigt meddelades att inre styrled/stag från Golf I är för korta för 924.
Nåväl, damaskerna bytta.
Och med min vanliga tur så löste sig fjäderbenslagringarna av sig själva - de snurrade med fint när jag väl kom tillbaka till min parkering och testade (efter en knapp mils körning)

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken

#24 Post by Frostyfog »

Imorgon är det besiktning igen.
Bilen är nu bestyckad med nya Vredestein hi-track 195/65 på billigt anskaffade 14" mim-fälgar... plötsligt ser bilen mycket modernare ut än med orginalhjulen!
justerade trumbromsarna idag, upptäckte även att dörrstoppen på båda sidor havererat (suck) tips på var man hittar fungerande?

Får se hur besiktningen går denna gång.......

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken - Besiktad UA 5/5

#25 Post by Frostyfog »

Besiktning med blankt papper!

* CO på 1,5% efter en justering i blindo ner från 4,7% (rörde knappt insexan)
* perfekt jämn bromsfördelning mellan bakhjulen, lite svag p-broms (nya belägg i gamla trummor) och något kraftigare bromseffekt bak än fram :( (troligtvis pga större nya bromscylindrar)
* diskussion om kärvande topplagring och kapad fjäder på vänster sida... "den hoppar ju inte ur, men fjädern bör ju ligga still när fjädertallriken roterar"
hehe, jo, tack jag vet, frågan är bara hur snart jag kommer komma till att fixa det också...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken - Besiktad UA 5/5

#26 Post by Cédric »

Oo, topplagringar och bilprovningen, lajbans. Kan ju tillägga att köper du en ny från PC så kommer den inte tyckas om av SBP, inte utan att svarva till en liten hylsa.

Din fjäder sitter säkert kvar när bilen står med hjulen i backen, går bara lite trögt när den är upphissad.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken - Besiktad UA 5/5

#27 Post by Frostyfog »

det verkar fungera "så länge", och pga begränsad ekonomi är det ett par andra saker som borde få prioritet.
efter att ha kollat snabbt i PET verkade det vara samma topplagringar på 924 och 944, så jag köpte ett par av emm, de ligger nu hemma och väntar på lämpligt tillfälle, men så rostiga som fjäderbenen ser ut att vara kommer man ju frestas att byta ut mer än lagringarna när det väl är dags.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken - Besiktad UA 5/5

#28 Post by Cédric »

Dom kostar väl under 150 kr st på PC, men som sagt, kolla noga, det kan behövas en tillsvarvad hylsa som inte säljs av PC längre. FJäderbenen kan du ju lämna in för blästring och lakering, kostar inte så månda kronor och blir klart trevligare att mecka med sen.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken - Besiktad UA 5/5

#29 Post by Frostyfog »

Mina söndriga stolar ä på väg att bytas mot de betydligt fräshare 944-stolarna jag köpte av JBlom.

For the record: 944-stolar (med 944-skenor) passar direkt in i 924, hålen i 924-skenor passar dock inte exakt mot 944-stolar (olika avstånd samt M8 framskruvar på 944), dessutom höjer/vinklar 944-skenorna upp framändan av sittdynan vilket inte 924-skenorna gör (924-stolen är högre i sittdynan och vinkeln är "inbyggd")

Justerade även lås-pinnarna i karmen så dörrarna nu är mycket enklare att stänga.
Lite svårt att med nyckel låsa låset på förarsidan, vilket underlättas mycket om man samtidigt som man låser trycker in öppningsspaken i handtaget halvvägs.. vad kan det bero på?

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken

#30 Post by Frostyfog »

Igår blev nya dörrstopp monterade på båda sidor (hur lyckas båda gå sönder samtidigt efter vintern?!)
och en tvättäkta biltema-volvo740-bakljuddämpare monterad istället för den lilla sportburken som förra ägaren haft, nu låter bilen helt ok - innan var det ett jäkla brölande över 2000-2500rpm.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users