Visade sig att någon rationaliserat bort Prinsessan Linéas bakrutetorkare. Någon glad lax har försökt skruva i en plugg i rutan med ett mindre bra resultat ( i stället för den gamla torkaren ), en glipa på ca 1,5 mm släpper in en hel del vatten.
Vart på skroten idag och plockade lite grejor från en 924 till Lill Prins Bus, den andra projektbilen ( 924 -79). Trolle vart med och plockade en del till sin " Bandit ", fd Smulan. Meds undertecknad sågade av plåten mellan grodögonen gav sig Trolle ut på jakt. Efter en stund återkom han med nedlagt byte. En torkarmotor i mint condition !!! Frågade honom vad för bil den kom ifrån. Fick svaret att det var en bil som garranterat börjar på P. Mer ville han inte säga. Parlez-vous français ???
OT: Trolle? Är det ett namn eller smeknamn? Brukade springa på en Henrik Trolle i Ystad genom gemensamma vänner för så där 20 år sedan. Trolle är ju lite ovanligt namn så...
Pehr Johnsson wrote:OT: Trolle? Är det ett namn eller smeknamn? Brukade springa på en Henrik Trolle i Ystad genom gemensamma vänner för så där 20 år sedan. Trolle är ju lite ovanligt namn så...
Finns på Forumet som Trolle. PM:a och hör efter vet jag. // Jomp
Nämen vad katten...har du en till sportbil och dessutom Porsche?
Underbart.
Var står den om man får fråga? För du kan omöjligt få plats i ditt garage med 924'an och allt...eller? I nybyggda uterummet????
Grattis!
Visst är det inga problem att ha fler än en sportbil?
Man skulle bara ha mer plats. Får väl flytta ut på landet och skaffa en avstyckad gård med lagom stor lada.
Hur som helst lycka till med den med och snart tittar jag förbi för att kolla in 944'an.
Helgen har gått i husrenoveringens tecken. Syrran har köpt kåk och givetvis kan jag inte hålla mig därifrån ( allt praktiskt arbete är kul! ). Blev eg lite för många timmar där under lördagen och sedan kunde jag inte hålla mig från garaget på kvällen. Linnéa ville inte gå i gång i dag vid middagstid. Vis av Lill Prins Bus tänkte jag; förbannat också, inte den här bilen med!! Så farligt var det dock inte. Ut med Bus ur garaget och in med Linnéa Konstaterade ganska snabbt att tändkablarna sett sina bästa dagar, så även fördelaren och luftfilter. Fortsatte med att kika på stiften som iofs hade en fin brun beläggning, men elektroden såg inte helt fräch ut. Bilen behövde helt enkelt en ordentlig service. Olja, oljefilter, luftfilter samt tändstift byttes i en hast eftersom jag förutseende nog köpt hem grejorna. Tändkablar, rotor och fördelare får vara till nästa mektillfälle. Rotor och fördelare snyggades dock till innan återmontering. Vred om startnyckeln, bilen tände direkt och gick betydligt jämnare än tidigare. Snart är det vår !!!!
Goran vart förbi och hjälpte till med att putta in bilen i garaget ( STORT TACK . Han tycker att jag ska ha fälgar med lägre ET till den, hm Vad säger ni på forumet? Vad passar bäst på en tidig 944?
Last edited by Jomp on 2009-04-23 15:07:49, edited 1 time in total.
Dags att uppdatera tråden. För att inte den här bilen skulle fastna i garageträsket lämnade jag in den för byte av kamrem, balansrem samt tillhörande rullar. Även vattenpump införskaffades. Linnéa hade ett besvärande oljeläckage från främre delen av motorn så BilRonny som fick ta hand om henne fick även i uppdrag att lokalisera samt åtgärda läckagen. Visade sig att balansremmen sannolkt blivit bytt i sen tid. Bilen gick lite rått när jag köpte den. Någon hade monterat balansremmen fel vilket nog kan ha orsakat det hela. Denne någon hade dessutom gjort en viss åverkan på spännrullarna vilket innebar att Ronny hade vissa problem med återmonteringen. Han fick dock i hop bilen till slut. När han höll på som bäst med remmarna och packboxarna hittade han även ett läckage på en kylslang som någon försökt laga med ett reparationskitt till cykelslang. Känns ju ganska modernt ! När jag väl fick tillbaka bilen belv glädjen tyvärr kortvarig. Ronny lät meddela att vevlagerna sannolikt är på väg att ge sig. Oljetrycket är lite väl lågt vilket han menar tyder på att de är slitna = motorrenovering till kommande vinter. Bilen har sannolikt gått 32.000 mil så det är väl eg inget att förvåna sig över. För att lägga lök på laxen har även ett malande ljud från bakvagnen uppstått. Bakhjulslagren ska vara bytta i sen tid enligt säljaren. Hadde upp bilen häromdagen och kunde trots det konstatera att lagern glappar en del. Kanske de har glömt att efterspänna ? Testade att låta motorn gå på tomgång med ena hjulet upphissat. Mitt öra kunde inte höra något oljud från diffen i alla fall, så för hoppningsvis är det inte någon storreparation på gång i bakvagnen också. Är lite misstänksam mot handbromsen vänster bak. Den tar men verkar släppa efter i översta läget. Något som är löst inne i skivan tro? Återkommer.
Låter bra Goran Ska bli lite småkul att plocka i sär den. Någon som har trevliga enkla trimtips? Alla ni som kör racing, vad kan man hitta på för kul med motorn utan att det kostar skjortan?
Nattarbete. Äntligen klar med byte av bakhjulslager och stötdämpare bak. Nr 2 gick betydligt snabbare efter tips från Patand att det är en smal sak att kapa Torxbultarna som håller drivaxeln. På vänster sida märks det väldigt tydligt att någon " försökt " byta lagerna. Drivaxeln var kapad in till saxsprinten. Centrumbulten mer än lovligt misshandlad och lagerhållaren full med slagmärken från någon som inte har fattat att det finns speciella spår att använda för att knacka ur lagerna. Just slagspåren gör mig osäker på om det nya lagert verkligen kommer att hålla. Inte hundra på att det gick att sätta exakt. I så fall återstår en ny eller bättre begagnad bärarm och ytterligare ett nytt lager. Den som lever får se. Har inte provkört än. Får bli i morgon kväll efter jobb. Funkar det bra blir det en tur till glasskiosken.
Första provturen avklarad..... numera med knäpptyst bakvagn !!!!!..... men dock med läckage av kylvatten från främre delen av motorn. Förhopnningsvis bara en slang som behöver spännas till. Lite felsökning att göra i veckan mao.
Jomp wrote:Första provturen avklarad..... numera med knäpptyst bakvagn !!!!!..... men dock med läckage av kylvatten från främre delen av motorn. Förhopnningsvis bara en slang som behöver spännas till. Lite felsökning att göra i veckan mao.
Slangen spänd, återstår att se om de hjälper. Dock läcker den rejält med olja från främre delen av motorn. Packboxen byttes i samband med kamremsbytet. Någon som har tips på felkällor utöver det i de regionerna?
Jomp wrote:Första provturen avklarad..... numera med knäpptyst bakvagn !!!!!..... men dock med läckage av kylvatten från främre delen av motorn. Förhopnningsvis bara en slang som behöver spännas till. Lite felsökning att göra i veckan mao.
Slangen spänd, återstår att se om de hjälper. Dock läcker den rejält med olja från främre delen av motorn. Packboxen byttes i samband med kamremsbytet. Någon som har tips på felkällor utöver det i de regionerna?
Oljepumpen sitter dar. Torr packbox kanske?
Packbox pa veven? (Kommer inte ihag att jag bytte nagon dar)
Ventilkapan har en packning som kan vara torr och lacker.
Packningen mellan sumpen och veven?
Mer?
24 timmar på parkeringen strax utanför huset = nyckelrepor på både tak och motorhuv.. frb huliganer !!! Inte lätt att försöka bevara gamla klassiker när det finns idt:r som bara ska förstöra
Jomp wrote: 24 timmar på parkeringen strax utanför huset = nyckelrepor på både tak och motorhuv.. frb huliganer !!! Inte lätt att försöka bevara gamla klassiker när det finns idt:r som bara ska förstöra
Koppla 220V från garaget direkt till plåten på bilen, innnan du lägger dig på kvällen, så kan du se nästa morgon vem det var. Med betoning på VAR.
Har de gett sig på mina bilar, skaffar jag bultpistol.