931-79: Der weiße Pfeil

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#16 Post by notetoself »

Pehr Johnsson wrote: Och lyckas skiten ta sig förbi ventilen så är den raka vägen till kanelbullen! :( :(Hur ser den ut??
Precis - skrev en edit medans du postade ditt inlägg. Se ovan.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

#17 Post by een »

Välkommen i klubben för 931 motor renovering.
Det verkar inte vara så många som klarar sig ifrån det. Som tur é är det ju ganska skoj att meka.
Lycka till.
Daniel Eén

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#18 Post by Andreas G »

Bilder på turbon, ser ut som ett renoveringsobjekt, va?
Jag kan absolut inget om turbosar, men hacken på turbinen känns inte så bra.
Ang. ventilerna så åker de ur i morgon, ser dock ok ut på "baksidan".

Tack för tipset.
A
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Andreas G on 2008-03-25 20:56:46, edited 2 times in total.
-951
Pcs 9472

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#19 Post by notetoself »

Andreas G wrote:Bilder på turbon, ser ut som ett renoveringsobjekt, va?
Jag kan absolut inget om turbosar, men hacken på turbinen känns inte så bra.
Ang. ventilerna så åker de ur i morgon, ser dock ok ut på "baksidan".

Tack för tipset.
A
Lite svårt att se på bilderna, men turbinbladen skall vara släta och fina. Titta även efter sprickor i godset på avgassidan. Axeln skall inte kännas glapp i längsled, minimalt glapp på "andra hållet" är dock ok.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#20 Post by Andreas G »

Vem är bra på serva turbo eller skall jag passa på att byta den mot ngt annat aggregat? I så fall viket?

Andreas
-951
Pcs 9472

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#21 Post by notetoself »

Andreas G wrote:Vem är bra på serva turbo eller skall jag passa på att byta den mot ngt annat aggregat? I så fall viket?

Andreas
GIK har väl bra rykte. www.gikturbo.se
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by Cédric »

Välkommen till klubben med sönderkörda motorer :). Hoppas du har en komplett extramotor, annars blir det ut å leta. Turborenovering är ju kostsamt..Toppen kan ju inte må bra den heller.

edit: GIK verkar dock ta rätt friskt betalt. Men ska vara bra grejer. Annars kan du ju kolla i MichaelJs tråd där han gjort en adapterplatta för att använda en modernare turbo...

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

#23 Post by een »

Jag har en turbo till en 79:a liggandes pm:a om du é intresserad.
Daniel Eén

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#24 Post by Maxx »

Turbo-Puh wrote:
Andreas G wrote:Bilder på turbon, ser ut som ett renoveringsobjekt, va?
Jag kan absolut inget om turbosar, men hacken på turbinen känns inte så bra.
Ang. ventilerna så åker de ur i morgon, ser dock ok ut på "baksidan".

Tack för tipset.
A
Lite svårt att se på bilderna ...
Svårt att se? :shock: Det fattas ju bitar av turbinbladen ... :lol: :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#25 Post by notetoself »

Sjösgärd wrote: Svårt att se? :shock: Det fattas ju bitar av turbinbladen ... :lol: :wink:
Shit, jag trodde att det man såg var godset bakom som hade någon rostflagna eller liknande. Ja, är det taggiga man ser turbinbladen så är det ju skrot givetvis.

Schysst formulering, det är alltid kul när man tycker olika - det var väl det du syftade på...?
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#26 Post by Andreas G »

Så här ser den trasiga kolven ut:
En tanke är att kolvringen har pajjat och legat och juckat upp ner en längre tid tills godset nötts ut.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Andreas G on 2008-03-22 18:24:07, edited 1 time in total.
-951
Pcs 9472

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#27 Post by Pehr Johnsson »

vilken fuling :(
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#28 Post by Maxx »

Turbo-Puh wrote:
Sjösgärd wrote: Svårt att se? :shock: Det fattas ju bitar av turbinbladen ... :lol: :wink:
Shit, jag trodde att det man såg var godset bakom som hade någon rostflagna eller liknande. Ja, är det taggiga man ser turbinbladen så är det ju skrot givetvis.

Schysst formulering, det är alltid kul när man tycker olika - det var väl det du syftade på...?
Om det är mig sista kommentaren är riktad till så antog jag bara att du hade sett fel, inget mer. Inget illa ment! :) Du lär få chansen att "ge igen", tro mig! :lol:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#29 Post by Cédric »

Oj, nånting har gått riktigt jäkla galet. Spru/tändning funkar verkligen inte som det ska.

Angående IC, har du sett denna senaste i raden av varianter. Rätt najs verkar det funka:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=25036

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#30 Post by Andreas G »

Cédric wrote:Oj, nånting har gått riktigt jäkla galet. Spru/tändning funkar verkligen inte som det ska.

Angående IC, har du sett denna senaste i raden av varianter. Rätt najs verkar det funka:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=25036
Slick!
Bara att dra igång vinkelslipen då...
Skall faktiskt överväga detta alternativ.
Tack för tipset.

A
-951
Pcs 9472

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users