944 -86 | #KULRÄSERN#
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 S/T -86 #KULRÄSERN#
Här testas det friskt
Tack för all hjälp
Ser fram mot att läsa mer om bilen .
Tack för all hjälp
Ser fram mot att läsa mer om bilen .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Nu är det ta mig tusan dags att blåsa liv i den här bilen igen. Senast jag körde bilen var Augusti 2018, men för mycket hände runt omkring mig, tre husköp sedan dess, och jag handlade något bekvämt, en GT4. Men abstinensen efter att köra gammelbil har legat och grott i ryggraden. Det har varit en hel del problem med oljeförsörjningen både för mig och andra så jag bestämde mig för att inte köra bilen förrän jag monterat torrsump. Sagt och gjort, nu skall den in. Som en händelse så lade Gustaf (En riktigt hyvens kille) en annons på en torrsump och den landade på mitt bord i förra veckan. Lite ombyggnad blir det av fästen och drev, så blir det när man har byggt om och flyttat turbo, generator, kylare, laddluftkylare m.m.
Det här skall bli kul!
Den gamla sumpen Den nya sumpen, liiite skillnad.
Det här skall bli kul!
Den gamla sumpen Den nya sumpen, liiite skillnad.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Gutt Anders!
Ska bli kul att följa detta torrsumpsbygge så vi som ännu inte gått den vägen kan lära
Galet att du hunnit med 3 husköp förresten!?
/Peder
Ska bli kul att följa detta torrsumpsbygge så vi som ännu inte gått den vägen kan lära
Galet att du hunnit med 3 husköp förresten!?
/Peder
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Tack Peder!
Det skall bli riktigt kul att köra bilen igen, kanske till våren eller sommaren. Det får ta den tid det tar men jag siktar med tidsoptimism som vanligt
Skall försöka dokumentera resan från våt- till torrsump så gott jag kan.
Inköp hitintills,
Torrsumpspaket för 944 innehållande
- billet tråg
- billet block off platta för filterhus
- billet hållare för pump
- AVIAID fyrstegspump
- diverse remhjul och slangar
Peterson torrsumpstank 2,5 gallon, delbar med bafflar.
Turbosmart oljetrycksregulator för att hålla trycket nere för oljeflöde till turbon. Har egentligen inte med torrsumpen att göra, men i alla fall. En kullagrad turbo vill inte ha mer än 2,7 bars oljetryck och max 4 bar, därefter riskerar den att börja trycka olja.
Att handla inom kort, oljefilterhållare och sandwichadapter för termostat till oljekylare.
En massa slangar, anslutningar och annat.
Får även bygga om en del runt remdrivningen eftersom mitt motorutrymmet inte är riktigt standard. Får hjälp med CAD och CNC fräsning med en hel del runt drivhjul för remmar och triggerskivor. Oljetanken, 15*60cm, kommer att placeras rakt ner från batterilådan och isoleras från kupén. Det blir fotutrymme för passageraren i ”SAAB 99 style”.
Tills nästa gång
Det skall bli riktigt kul att köra bilen igen, kanske till våren eller sommaren. Det får ta den tid det tar men jag siktar med tidsoptimism som vanligt
Skall försöka dokumentera resan från våt- till torrsump så gott jag kan.
Inköp hitintills,
Torrsumpspaket för 944 innehållande
- billet tråg
- billet block off platta för filterhus
- billet hållare för pump
- AVIAID fyrstegspump
- diverse remhjul och slangar
Peterson torrsumpstank 2,5 gallon, delbar med bafflar.
Turbosmart oljetrycksregulator för att hålla trycket nere för oljeflöde till turbon. Har egentligen inte med torrsumpen att göra, men i alla fall. En kullagrad turbo vill inte ha mer än 2,7 bars oljetryck och max 4 bar, därefter riskerar den att börja trycka olja.
Att handla inom kort, oljefilterhållare och sandwichadapter för termostat till oljekylare.
En massa slangar, anslutningar och annat.
Får även bygga om en del runt remdrivningen eftersom mitt motorutrymmet inte är riktigt standard. Får hjälp med CAD och CNC fräsning med en hel del runt drivhjul för remmar och triggerskivor. Oljetanken, 15*60cm, kommer att placeras rakt ner från batterilådan och isoleras från kupén. Det blir fotutrymme för passageraren i ”SAAB 99 style”.
Tills nästa gång
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Spännande Anders!
Finns det färdiga recept på pumpar, tankar etc till våra bilar? Måste väl skilja en del mellan motortyper?
15x60cm tank låter smidigt, är det den storleken transaxelfolk brukar köra? Kan man få Saab 99 stuk på passagerar sidan med en sådan tank så är det ju klockrent
Finns det färdiga recept på pumpar, tankar etc till våra bilar? Måste väl skilja en del mellan motortyper?
15x60cm tank låter smidigt, är det den storleken transaxelfolk brukar köra? Kan man få Saab 99 stuk på passagerar sidan med en sådan tank så är det ju klockrent
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Visst finns det färdiga koncept, Lindsey racing är ett, AEG är ett annat. Man får då en pump, en fästplatta för pumpen, block off platta för filterhuset, block off pluggar f.r block off av oljeseparatorn, en sump i gjuten aluminium och drivhjul från vevaxeln till pumpen. Oljetank och ventilationsandning får man fixa själv. Priset för konceptet är USD 5000 plus tank USD 800 och lite annat smått och gott. importkostnader från US tillkommer. Min sump är billetfräst (CNC fräst ur ett aluminiumblock) och kostar en slant extra att köpa. Man kan säkert plocka ihop rätt mycket från gamla NASCAR bilar på ebay även om det i slutändan blir rätt dyrt i alla fall.
Gustaf körde med en 2 gallon tank, jag valde att gå upp till en 2,5 gallon tank. Aldrig fel med mer olja.
Tanken kommer jag att placera rätt ner från batterilådan och kommer att isoleras från passagerarutrymmet. Man kan få in större oljetankar men då finns det inte en chans att få in benen för en passagerare. Man kan också sätta den bakom passagerarstolen men då får man in en tank med het olja i kupén och där vill jag inte ha den om det händer något. Dessutom blir slangarna långa, vilket jag inte heller vill.
Några bilder från dagens arbete.
Block off pluggar för oljeseparatorn sumpen Block off platta för termostat och filterhus
Gustaf körde med en 2 gallon tank, jag valde att gå upp till en 2,5 gallon tank. Aldrig fel med mer olja.
Tanken kommer jag att placera rätt ner från batterilådan och kommer att isoleras från passagerarutrymmet. Man kan få in större oljetankar men då finns det inte en chans att få in benen för en passagerare. Man kan också sätta den bakom passagerarstolen men då får man in en tank med het olja i kupén och där vill jag inte ha den om det händer något. Dessutom blir slangarna långa, vilket jag inte heller vill.
Några bilder från dagens arbete.
Block off pluggar för oljeseparatorn sumpen Block off platta för termostat och filterhus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Snyggt! Blir mycket plats där nere. Borde gå ta av den sumpen sedan utan att ta ner motorbalken för åtkomst till vevlagerbyte eller annat.
Ja Lindsey är ju smidigt men blir intressant att se din lösning och resultat. Kanske går denna väg själv i framtiden.
Ja Lindsey är ju smidigt men blir intressant att se din lösning och resultat. Kanske går denna väg själv i framtiden.
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Tyvärr måste balken av även för denna sumpen, men man får rutin på det också.
Man kan säga att mitt är som ett Lindseykit, bara en annan tillverkare, typ.
Man kan säga att mitt är som ett Lindseykit, bara en annan tillverkare, typ.
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Snyggt med billet sump. Är det CEP som Gustaf köpt sitt system från och som gör den sumpen?
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump
Dom gröna delarna kommer från ett företag i Holland som heter DRS. Drivaxlar från CEP och pumpen från AVIAID i US.
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!
Kollade DRS, fina grejer
Drivaxlar från CEP säger du, berätta gärna mer
Drivaxlar från CEP säger du, berätta gärna mer
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Site Admin
- Posts: 204
- Joined: 2015-11-09 00:41:05
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!
Jo alltså, inte drivaxlar som driver bakhjulen. Axel och drev till pumpen.
Idag kom en liten sak hem med bud. Nog den dyraste saken jag har köpt i förhållande till storleken, förutom Monicas vigselring.
En oljetrycksregulator som skall minska trycket på oljan till turbon. EFR turbon vill inte ha mer än strax under 3 bar och den här fixar konstant 2,7 bar utan att strypa oljeflödet. Vet i tusan hur det går till.
Notera att jag nogsamt har valt batteri som referens så att det skall passa till oljesumpen
Idag kom en liten sak hem med bud. Nog den dyraste saken jag har köpt i förhållande till storleken, förutom Monicas vigselring.
En oljetrycksregulator som skall minska trycket på oljan till turbon. EFR turbon vill inte ha mer än strax under 3 bar och den här fixar konstant 2,7 bar utan att strypa oljeflödet. Vet i tusan hur det går till.
Notera att jag nogsamt har valt batteri som referens så att det skall passa till oljesumpen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!
Hur mycket soppa gick åt till å köra runt och hitta rätt batteri!
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | #KULRÄSERN-Bygger torrsump!
Kommer inte EFR turbon med restriktor/strypning i inloppet?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]