För någon vecka sen insåg jag att det var ett år sen jag var hos Sandén och köpte delar. Hög tid att lägga lite tid på den här bilen igen med andra ord.
Har lagt några timmar på att skrapa bort gamla packningar och tvätta delar och förberett för att börja sätta ihop motorn.
Blocket tvättas

Ser ut som det gjorde för 1.5 år sen, men det är ett annat block så lite har hänt.
Efter mycket jobb att få ur gamla rester av Loctite monterade jag toppbultarna med Loctite 270.
Jag byter tråg till ett ifrån 89 som jag hade liggandes, det är lite bättre flänsar i det för att hålla oljan i närheten av pickupen. Det satt en oljenivågivare i den som tas bort och ersätts med ett lock och packning som finns som reservdel.
Eftersom tråget är djupare behövs även en annan pickup, känns också bra att byta till en ny.
Är osäker om min oljesticka är rätt längd för det här tråget, så här långt sticker den ned. Se separat tråd med frågor
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=32708" onclick="window.open(this.href);return false;
Vattenpumpen till turbon har inte funkat sen innan jag köpte bilen, så den plockades isär och fick igång den genom att rengöra kollektorn och kolen. Får se om den håller i längden eller om kolen är för slitna.
Upptäckte att oljeavskiljaren var sprucken, så försöker hitta en begagnad.
Plockade ur kamaxeln igår för att kontrollera att det sitter rätt kam i bilen och för att rengöra och byta alla packningar.
Skruven till kamdrevet satt hårt! Blev förvånad när jag monterade tillbaka att den bara skulle dras med 65Nm.
Det sitter en väldigt tunn packning på axeln, den gamla var nästan helt bortsliten, fick leta en stund innan jag hittade den.