Page 81 of 84

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2015-09-12 21:00:20
by patand
Det låter ju bra om det är så Bengt! :-)

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2015-09-12 21:20:34
by gtBen
annars kan det vara läge att göra en stor-investering och skaffa en med slang
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3348" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2015-09-14 19:08:24
by QV_
Eftersom min sommarbil inte har M10 i gäng utan tumm så har jag löst fettnippelmontaget på annat sätt.

Man köper fettnipplar med M6 gänga.
Gängar valfri nipel med M6 i hålet.
Monterar dit fettnippeln.
Själv använder jag detta tillsammans med en 1 cm långt bromsrör. Vet inte om det verkligen behövs men det gick fort att skära av en stump med röravskäraren.

Metoden att få ut kolvarna med fettspruta är mycket trevligare än tryckluft, det enda "besväret" är att oket/huvudbromscylindern blir fullt med fett.
På en 924 gör det inget men ett modernt bakOK från V40 blir lite "svårt" att rensa invändigt. Fettkostnaden är låg så för den skull spelar det ingen roll.

Min framtida plan är att köpa en 20 tons pump från Biltema och pumpa med vätska istället. Det underlättar när man skall hålla på med alla moderna bakbromsar.

/Jan

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2015-09-15 09:03:13
by patand
Tack för tipsen! :)

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2015-09-16 18:51:47
by patand
Har inte gjort något mer på bilen men tog en provtur ikväll då jag ändock behövde byta plats på den och nu verkar inte bromsen ligga emot och inget fiskebåtsljud på tomgång trots att den borde hunnit bli varm.

Lite vibrationer vid inbromsning men annars inga problem. Hade den funkat så här i torsdags så hade den fått komma med på bankörningen. :-)

Behöver dock fixa avasläckaget vid WG röret om den ska gå igenom en besiktning (vilket det är dags för). Får se om jag får tid att försöka fixa det innan säsongen är slut.

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2016-05-11 08:34:50
by patand
Bilen lastad för färd till Kinnekulle ikväll. Tänkte jag ska hinna köra några varv under förarkursen som jag ska vara instruktör på. Blir första gången på några år som jag åker på riktiga däck. Visserligen något smalare än tidigare (195 istället för 205), men då det är R888 även denna gång så bör beteendet vara snarlikt. Har saknat den distinka känslan som R-däck ger, så detta ska bli kul! :-)
image.jpeg

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2016-05-11 10:30:04
by balansaxel
Mmm va härligt!!!
man blir avis.... :cry: :lol: :#944burn:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2016-05-11 11:21:56
by Joakim.S
Kul att även du är på gång, är det åldern 8)

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2016-05-11 11:49:47
by Sebastu
Åldern? Det borde vara värmen! Vårkänslor har vi väl alla, OCH våra bilar.
Det känns som om min frustar glatt varje gång jag startar den. Inga sura kallstarter längre :D

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2016-05-11 11:56:40
by Cédric
Kul att du lurar ut 931an på bana! Har du möjlighet att logga lite med typ racechrono eller liknande? Skulle vara kul att jämföra lite :)

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2017-06-14 07:18:45
by patand
Länge sedan sist (igen). Har varit rätt mycket senaste året med försäljning av hus, köp av hus, flytt och inte minst ankomsten av Vera förra sommaren, vår dotter som nu är nästan 11 månader. :) Finns alltså inte lika mycket tid att hänga här eller att ägna sig åt bilar öht.

Dock har jag iaf lyckats flytta 931:an till garaget vi numera har. Inte bästa hobby garaget då det är i länga men det är iaf ett garage där den har det torrt och fint. :) Har minskat ner fordonsparken rejält nu när vi bor i civilisationen så nu har vi bara en familjebil och 931an.

Planen är därför att hålla 931an rullande året om som extrabil. Det som närmast behöver göras är att fixa anliggande bromsar och ett avgasläckage (nedersta delen av wastegateröret som svetsades hjälpligt på väg hem från Storbrittanien för några år sedan) när det är gjort ska den besiktas. Ingen direkt tidplan finns, men förhoppningen är väl att det blir gjort under sommaren någon gång. :#944burn:
IMG_5275.JPG

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2017-06-14 07:28:47
by patand
Cédric wrote:Kul att du lurar ut 931an på bana! Har du möjlighet att logga lite med typ racechrono eller liknande? Skulle vara kul att jämföra lite :)
Om jag minns rätt så blev det inte många varv pga det liksom inte kändes som att bilen ville det... lite vibrationer i bromsarna t.ex.och jag missade därmed tillfället att klocka tider pga det. Som bilen kändes hade det ju iaf inte blivit rättvisande tider.

Vi får väl se när nästa tillfälle blir. :#cheers:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2017-06-14 09:39:47
by Cédric
Kul å se att du lever och att bilen står kvar :) Sitter ju också med flera småbarn, nybygge osv, inte lätt att få ihop pusslet. Vi får ta igen det senare helt enkelt!

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2017-06-14 13:52:04
by patand
Cédric wrote:Vi får ta igen det senare helt enkelt!
Så får det bli! :d=:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Posted: 2017-06-14 15:49:44
by Eddie Varvstopp
Haha, det känns som vi har en inbördes klubb av småbarnspappor-med-transaxelporschar :D :wink: . Kul att det är någon aktivitet Patrik i.a.f. :#cheers: Skall få tummen loss att uppdatera min egen tråd... någon dag... :roll: