Page 8 of 14

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-17 19:12:06
by [Bobo]
Den ser oförskämt fräsh ut invändigt för att vara 30år gammal och dessutom svart!
Med de svarta banfälgarn är den ett riktigt monster. :D
Svart på svart på svart är snyggt...

Bobo

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-17 19:12:43
by fälgen
Skaffade precis tapatalk, nu verkar det gå att ladda upp bilder direkt ifrån telefonen, men det gick inte via safari. Nackdelen är att forumet inte ser ut som det brukar..
ImageUploadedByTapatalk1429294108.205237.jpg
Här är alltså nya stolen, där skinnbiten vid insteget är utbytt. Bilden blev inte jättecharmig med en bygglampa som lyser upp, men den påminner åtmistone mig att ratten behöver bytas och golvet dammsugas.. Det blev en klar förbättring på bankörning med denna stol, tyvärr väger den ju bly så den kommer kanske bytas ut någon gång.

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-19 17:20:46
by fälgen
Dags att börja dokumentera vinterns uppgraderingar, under slalomen och bankörningar förra året var det uppenbart att jag behöver en styvare bil :D

Velade rätt länge över vad jag skulle köpa för dämpare, att det skulle vara coilover visste jag men kunde inte bestämma vilka. När gruppköpet dök upp på gaz så kändes det som ett vettigt val!

Så kommande chassie blir gaz gold coilovers, har velat angående fjäderstyvheter men om jag minns rätt så blev det 1000lbs/in bak och 650lbs/in fram. I och med det valet kommer bilen bli mer raceinriktad, kommer ändå inte köra så mycket söndagskörning framöver. Dessa borde komma de närmsta veckorna.

Till det så blir det 968 cs krängningshämmare, dvs 19mm bak ställbart i tre lägen och 30mm fram. Dessutom så köpte jag powerflex black series till alla bussningar.

Tror detta kommer göra underverk för väghållningen :D
ImageUploadedByTapatalk1429460240.978785.jpg
ImageUploadedByTapatalk1429460265.526915.jpg

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-19 17:26:02
by fälgen
Hela mitt chassie som nu är bortmonterat är till salu, se annons forum/viewtopic.php?f=6&t=30571" onclick="window.open(this.href);return false;. Perfekt för dig som mest kör på gata eller som har en lättare bil och vill köra hårt på bana.

Kommer förresten köra utan torsionsstavarna också med det nya chassiet :D

Eftersom främre krängningshämmare 30mm inte finns hos Porsche längre så beställde jag den ifrån USA, Lindsey racing. För mindre pengar hade jag kunna köpt en ställbar, men dessa känns beprövade vilket är en trygghet. Det finns mycket att justera ändå med dämpare, vinklar och däcktryck.

968cs mot 944 turbo 86 på bilden nedan. Bak skiljer det bara en millimeter.
Image

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-19 18:03:25
by fälgen
Hade tänkt jag skulle böja ner torsionsröret lite på varje sida för att få ur stavarna, men som allt annat den här meksäsongen så blev det problem som skapade massa mer jobb, men som gör att det blir bättre i slutänden.

Skruvarna som håller de yttre hållarna i torsionsröret hade reagerat med aluminiumet och satt stenhårt.
ImageUploadedByTapatalk1429463000.978525.jpg
Fick ta ner torsionsröret, hade problem att få ner det eftersom krokarna på torsionsröret tog tag i korkarna på transaxelröret. Svårt att se kanske, men detta är alltså i mitten på torsionsröret.
ImageUploadedByTapatalk1429462941.775557.jpg
Lösningen var att ta bort handbromskabeln och förstyvningen som sitter framför torsionsröret. Sen släppte det fint och jag kunde fokusera på att försöka få bort de skruvarna som gått av. Det krävde väldigt mycket värme, våld och ett par extra händer ( tack Bobo) innan de till slut släppte.
ImageUploadedByTapatalk1429462619.685928.jpg
Sen gick det att få ur stavarna.
ImageUploadedByTapatalk1429462490.975779.jpg

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-24 15:35:08
by fälgen
Eftersom det är tråkigt att montera tillbaka smutsiga delar bestämde jag mig för att köpa ett blästerskåp, har ändå velat ha det länge så nu var det ju rätt tillfälle.
ImageUploadedByTapatalk1429886086.231128.jpg
Insåg rätt snart att det är lite beroendeframkallande att blästra så det mesta fick gå ett varv igenom blästern och har sedan lackats eller ytbehandlats.
ImageUploadedByTapatalk1429886061.297612.jpg
Även sånt som ser riktigt tråkigt ut går att hitta lite fräscht material på under rosten
ImageUploadedByTapatalk1429885996.658669.jpg
ImageUploadedByTapatalk1429885913.485678.jpg

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-24 15:42:07
by fälgen
Har förövrigt fortfarande problem med att ladda upp bilder, när jag gör det via tapatalk så kommer de i omvänd ordning mot hur jag la in dem, irriterande och det gör att jag hamnar efter med uppdatering för att det är jobbigt att gå in och ändra.. Tips?

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-24 16:52:44
by fälgen
När ändå drivaxlar och allt var ur vägen passade jag på att plocka ner växellådsfästet och balken som lådan hänger i. Fästet såg ut som alla andra delar under bilen som inte fått uppmärksamhet på 30 år och det var mycket spel i gummibussningen, drog givetvis av skruvarna också.
ImageUploadedByTapatalk1429890742.049758.jpg
Det blev hyfsat efter att ha blästrats och rätt fint efter att ha lackats.
ImageUploadedByTapatalk1429890710.179878.jpg
Hade inget att förlora så jag testade att fylla fästet med polyuretan, i form av Biltemas vindrutetätning. Fick i nästan en hel tub och en del kladd runt om och på händerna (rekommenderar handskar för det gick inte att få bort). Min förhoppning är att det blir ungefär som ett semi-solitt fäste.
ImageUploadedByTapatalk1429890445.977482.jpg
ImageUploadedByTapatalk1429890399.658495.jpg

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-24 17:08:07
by fälgen
På tal om bussningar och fästen, vissa delar rår inte blästring och ny färg på, det övre fästet för hållarna till torsionsröret gick i delar.

Blev först rädd att det var karossen som var så här kexig, men den var fin..
ImageUploadedByTapatalk1429891458.634914.jpg
Fästet däremot var slut
ImageUploadedByTapatalk1429891356.747270.jpg
Många gummibussningar var riktigt dåliga, bussningen vid casterjusteringen( bakre infästningen av främre bärarmen) vred jag av för hand så att bussningen gick i två delar. Så bussningsbytet var välbehövligt och det ska bli kul att uppleva skillnaden, hoppas på att bilen kommer kännas mycket stabilare!

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-24 20:10:50
by jockes
Ser bra ut! :D Kul att du skaffat ett blästerskåp, ett sånt skulle man ha. Hur stort skåp blev det?

Tack för senast förresten, om jag inte sagt det. Drömmer fortfarande om ditt garage :P

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-25 11:23:23
by fälgen
jockes wrote:Ser bra ut! :D Kul att du skaffat ett blästerskåp, ett sånt skulle man ha. Hur stort skåp blev det?

Tack för senast förresten, om jag inte sagt det. Drömmer fortfarande om ditt garage :P
Det blev en golvmodell, lite större än jag tänkte, men det var nog bra. Hoppas att 17"-fälgar ska kunna gå in nån gång.
ImageUploadedByTapatalk1429957356.599464.jpg
Du vet vart jag finns om du behöver blästra något!

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-25 15:31:18
by fälgen
Med risk för att bli tjatig så blir det några före/efter-bilder till. Köpte glaskulor för att kunna blästra aluminiumdelar.
ImageUploadedByTapatalk1429972184.204291.jpg
ImageUploadedByTapatalk1429972202.272268.jpg
ImageUploadedByTapatalk1429972247.877370.jpg

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-25 15:36:16
by fälgen
Glasblästrade även alla skruvar, brickor och muttrar m.m. och lämnade dessa på ytbehandling. Blev riktigt nöjd med resultatet och förhoppningsvis håller det sig fint ett tag.
ImageUploadedByTapatalk1429972542.697418.jpg
ImageUploadedByTapatalk1429972567.666360.jpg

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-25 15:48:38
by Janne J
Blästring blir snart en sjukdom när man ser hur bra det blir..

Det kommer att bli kanon det här!

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-04-26 19:12:59
by balansaxel
Snyggt jobbat!!!