944 -84 | Grisen i säcken?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 161
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#211 Post by AndersH »

Det här kan förstås ha med bakluckelåsningen att göra:
Noterade att fästet inte riktigt hade ett distinkt läge när det skruvades fast, och såg nu att godset spruckit på ena sidan, vilket gör att det flexar och säkert påverkar hur pinnen låser i mekanismen.
Image

Ska se om det går att fixa någon slags distans så den sitter bättre.
Eller om någon har ett bra fäste liggandes. Vänster sida då.

/Anders

Richardj0
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2022-02-21 21:24:51
Bilmodell: Porsche 944 NA
Årsmodell: 1983
Location: Varberg
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#212 Post by Richardj0 »

kolla på Utzone dom har sånna men inte så billiga tyvärr :)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3937
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#213 Post by [Bobo] »

Har du kollat så det inte är själva mekanismen som kärvar?
Tycker att pinnen ser "fin" ut.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 161
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#214 Post by AndersH »

Går ett varv till med bakluckelåsningen. Kan jag få den att fastna ordentligt?
Image

Hittade en film på YT där det såg ut som två tungor som liksom ska omsluta låspinnen, fast i mina ser jag ju bara en. Har den andra kärvat fast inuti? Bestämmer mig för att plocka isär låsmekanismen.
På Porschevis är grejerna sjukt välkonstruerade och ihopmonterade, på gott och ont. Låset består av två gjutna alu- detaljer som är ihopnitade och typ inte möjligt att plocka isär.
Image

Jag får helt enkelt borra ur godset/ nitarna. Förhoppningsvis kan jag skruva eller nita ihop de sen igen. Annars kostar nya 1800kr...
Image

Hm, nä, här sitter bara en låstunga. Kanske sitter två på senare modeller?
Image

Genom att fila av en klack litegrann får jag större rörelse i låstungan, och tänker att det kan hjälpa. Även rengöring och ny smörjning.
Sen kan jag gänga borrhålen och skruva ihop låset igen med försänkta maskinskruv. Inte jättesnyggt, men ska nog fungera.
Image

Fast det hjälpte inte nåt i slutändan.
Kan fortfarande rycka upp bakluckan utan större problem. :cry:

Nästa steg blir nya låspinnar. Kanske jag skulle bytt från första början. (Fast då lyckades jag ju faktiskt inte få loss dom då de verkade hopplöst fastrostade i en gummiingjuten mutter.)
Image

Med en rejäl rörtång fick jag till slut loss de gamla, och pluttade i en ny.
Image

Lite justering, och nu kan jag faktiskt inte rycka upp luckan för hand längre. :)
Eventuellt är problemet löst, men behöver nog ta en provtur innan jag ropar hej.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3937
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#215 Post by [Bobo] »

Detta ska vara två "halvkransar" som sluter runt pinnen ovanför "klumpen" när luckan är stängd.
Ser likadant ut på både 924 och 944.

Bra om det funkar ändå, men det är där du har ditt problem.
Last edited by [Bobo] on 2024-03-08 17:42:25, edited 2 times in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 161
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 944 -84 | Grisen i säcken?

#216 Post by AndersH »

Händer nåt här?
Inte mycket, men det är dags för besiktning och bilen var alldeles skelögd när man slog på helljuset.
Image

Tidigare ägare har ju meckat en hel del i elsystemet, och jag vet att lamporna är kopplade via relän (någonstans). Strömkablarna från batteriet, och dess säkringar, har tidigare uppvisat glapptendenser och jag börjar gräva där, men hittar inget galet.
Hmm, hur är det nu? Lyser båda glödtrådarna i H4- lampor när man slår på helljuset?
Jag trodde nog det, och letade först något generalfel i elförsörjningen eftersom det slocknade helt, men det är ju faktiskt så att det bara är en tråd i taget som lyser. (Utom vid ljustuta.)
Kan ju vara så enkelt att glödlampan är trasig.:p Hur byter man den då? Inser att jag aldrig behövt byta...
Först får man skruva och snäppa bort plastbiten runt strålkastaren.
Image

Sen får man skruva bort hela insatsen så man kommer åt baksidan där lampan sitter.
Nu ser jag också var reläna sitter. :D Inklämda i lyktpottan.
Image

Provar ett par andra glödlampor, men helljuset är dött.
Dags att inspektera reläfunktionen.
Det ser ut som att det kan finnas vissa kontaktproblem. :roll:
Image

Kollar så det finns ström, styrström, jord etc., och tycker väl att jorden är tveksam på helljusdelen av dubbelrelät. (Det rostiga stiftet närmast kameran.)

Fixar ny kabel och putsar kontaktytor, och hör iaf att det klickar men ändå lyser inte lampan... :?:
Pillar upp relät och ser att relät slår till, men det verkar ändå inte leda ut ström.
Hjälper till genom att trycka på blecket, och då lyser det minsann!
Image

Får putsat kontaktytorna och knäcker blecket litegrann, och nu verkar det fungera.
Skruvar ihop och hoppas det håller ett tag. Nu vet jag iaf hur det är kopplat. :D

Image

Planerar för besiktning, och om den löper väl ut ska framrutan bytas.
/A

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users