Händer nåt här?
Inte mycket, men det är dags för besiktning och bilen var alldeles skelögd när man slog på helljuset.
Tidigare ägare har ju meckat en hel del i elsystemet, och jag vet att lamporna är kopplade via relän (någonstans). Strömkablarna från batteriet, och dess säkringar, har tidigare uppvisat glapptendenser och jag börjar gräva där, men hittar inget galet.
Hmm, hur är det nu? Lyser båda glödtrådarna i H4- lampor när man slår på helljuset?
Jag trodde nog det, och letade först något generalfel i elförsörjningen eftersom det slocknade helt, men det är ju faktiskt så att det bara är en tråd i taget som lyser. (Utom vid ljustuta.)
Kan ju vara så enkelt att glödlampan är trasig.

Hur byter man den då? Inser att jag aldrig behövt byta...
Först får man skruva och snäppa bort plastbiten runt strålkastaren.
Sen får man skruva bort hela insatsen så man kommer åt baksidan där lampan sitter.
Nu ser jag också var reläna sitter.

Inklämda i lyktpottan.
Provar ett par andra glödlampor, men helljuset är dött.
Dags att inspektera reläfunktionen.
Det ser ut som att det kan finnas vissa kontaktproblem.
Kollar så det finns ström, styrström, jord etc., och tycker väl att jorden är tveksam på helljusdelen av dubbelrelät. (Det rostiga stiftet närmast kameran.)
Fixar ny kabel och putsar kontaktytor, och hör iaf att det klickar men ändå lyser inte lampan...
Pillar upp relät och ser att relät slår till, men det verkar ändå inte leda ut ström.
Hjälper till genom att trycka på blecket, och då lyser det minsann!
Får putsat kontaktytorna och knäcker blecket litegrann, och nu verkar det fungera.
Skruvar ihop och hoppas det håller ett tag. Nu vet jag iaf hur det är kopplat.
Planerar för besiktning, och om den löper väl ut ska framrutan bytas.
/A