924 -77 | Jaggan

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
johan944
Addict
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981

Re: 924 -77 | Jaggan

#16 Post by johan944 »

om man inte är så brydd över att behålla originalutseende på slangarna så har j-spec ett trevligt paket med vakumslang i olika storlekar.
https://www.j-spec.se/motor/silikonslan ... pack-svart
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#17 Post by Cédric »

Den där grejen som går in i insugsgummit känner jag inte alls igen, ser märkligt ut

fiskolja
NA-Poster
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977

#18 Post by fiskolja »

johan944 wrote: 2025-01-26 12:23:20 om man inte är så brydd över att behålla originalutseende på slangarna så har j-spec ett trevligt paket med vakumslang i olika storlekar.
Taget, tack!
Cédric wrote: 2025-01-26 13:33:54 Den där grejen som går in i insugsgummit känner jag inte alls igen, ser märkligt ut
Vilken menar du?

fiskolja
NA-Poster

#19 Post by fiskolja »

Tog ett ryck då pumpen ändå inte funka, bilen nåt kilo lättare
Image

Cédric
Addict

#20 Post by Cédric »

fiskolja wrote: 2025-01-26 13:49:26
johan944 wrote: 2025-01-26 12:23:20 om man inte är så brydd över att behålla originalutseende på slangarna så har j-spec ett trevligt paket med vakumslang i olika storlekar.
Taget, tack!
Cédric wrote: 2025-01-26 13:33:54 Den där grejen som går in i insugsgummit känner jag inte alls igen, ser märkligt ut
Vilken menar du?
Den som sitter i gummit precis framför trotteln, inget jag minns att jag har sett förut.

fiskolja
NA-Poster

#21 Post by fiskolja »

Den som sitter i gummit precis framför trotteln, inget jag minns att jag har sett förut.
Själva avlastningsventilen eller att den ansluter just där?

Har nu kopplat slang från vevhusventialtionen rätt och satt den "tunna slangen" till avlastningsventilen men nu är tomgången rätt orolig, varvtal på tomgång är lite närmre vad det ska vara nu iaf. Bilen kunde innan vara ryckig när man körde på för låga varv (har ingen varvräknare men 3an under 50km/h t.ex), kändes som man nästan skuttade fram men det är inte lika påtatligt nu även fast det finns där fortfarande.
Har inte hittat något vacuumdiagram för ROW än så blir ju en massa gissningar fram till dess från bilder jag lyckas få tag i. Den tunna slangen verkar dock endast finnas på bilar med bromsservo då slangen ansluter till just den. Frågan är om min bil nånsin haft bromsservo eller hur man har tänkt.
Nästa test blir att plugga den "tunna slangen", vet inte riktigt vad jag ska göra med avlastningsventilen i dagsläget men funderar på ifall man ska försöka med en delete. Rädd att bilen börjar baksmälla då bara.
Slangarna som Johan länkade ligger hos ombud så ska gå över alla slangar framöver också.
Last edited by fiskolja on 2025-01-30 13:37:47, edited 3 times in total.

Cédric
Addict

#22 Post by Cédric »

Det ser ut som nåt hemsnickeri, har inte sett nåt liknande innan

fiskolja
NA-Poster

#23 Post by fiskolja »

Händer lite saker i lagomt tempo i balans med jobb samt smårenovering av tjejens lägenhet.
Angående vakuum-historian så lutar jag just nu åt att avlastningsventilen behöver översyn, med den borttagen får jag nu stabil tomgång på ~930-940rpm vid mätning direkt mot vevaxeln och känner att jag äntligen kan börja med att titta på tändningen. Behöver dock sätta ut nya markeringar på svänghjulet då det är helt omöjligt att se några tidigare markeringar.
Velar mellan att antingen använda timing tejp eller nåt sorts vinkelhjul, nån fördel med nåt av sätten?

Har också fått ur och tagit isär höger fjäderben, glömde såklart göra markering på översta bolten som fäster i spindeln så får nog göra en ordentlig hjulinställning när allt e på plats igen.
Vad har man ett badrumsgolv till om inte göra rent delar?
Image

Svårt att få bild på men stötdämparen är böjd :shock:
Image

Hittade även en Momo Montecarlo till ett bra pris så den har fått prova på att sitta monterad. Stod mellan montecarlo och prototipo men när en nästan ny montecarlo dök upp för cirka tusenlappen så blev det ett självklart val.
Vänligen ignorera den minimala men asfula temporära varvräknaren :oops:
Image

fiskolja
NA-Poster

#24 Post by fiskolja »

Fredagsuppdatering :#cheers:

Som på beställning så kom Safe:s rostborttagningstråd på boarden upp innehållandes magi i form av citronsyra och natriumkarbonat = slapp köra borste på allt = tumme upp
Både länkarmar och fjäderben har fått sig några omgångar i häxblandningen samt galv+hammarlack och är nu rätt så granna i mitt tycke.
Lite dåligt med bilder i proccessen men här ser man länkarm innan och när han fått gosa till sig halvvägs.
Image
Image

Fjäderben före/efter behandling
Image
Image

Kunde säkert spenderat lite mer tid för att få allt 100% men det är generellt få saker jag gör som skriker 100% och planen är ändå att byta till häftigare grejer inom nåt år.
Passade i alla fall på att få på poly-bussningar på plats i länkarmarna åtminstone.

Med allt väl på plats igen så var det självklart dags för en mini rastning för att få nån känsla och se ifall allt håller ihop. Tog inte lång tid innan det blev problem, dock orelaterat till hjulupphängningen; bara 3 cylindrar som ville vara med och leka.
Tändstift på cyl #1 helt dyngsur. Avtorkning, kontroll av gap samt gnista så åkte samma stift in igen men samma skit. Switchade stift mellan 3# och #1 men ingen skillnad, #1 ville inte smälla ändå. Fram med ett bättre begagnat stift från hyllan och då var vi med i matchen igen. Jävligt kluven på vad F-n det var som spökade, får felsökas nån annan gång.

Nästa problem framgick rätt snabbt, styrstoppet på högerstyrning lyste med sin frånvaro vilket resulterade i att höger fram tar i kaross fjäderben.
Ungefär här gav jag upp då både energi och klocka hade gått ut genom dörren.

Men för att sluta på en höjdpunkt så har fått hem nedan som ska få göra sig familiär med resten av bilen om inte alltför länge tänker jag.
Image

Trevlig helg!

Post Reply