924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#541 Post by gtBen »


Video-klipp från hela rejset. Det händer inte så mycket, men vid 14:00 ser man dammolnet i Mjölby från en avåkning där jag sedan kommer ikapp och om. Vid 16:30 kommer jag ikapp en 8C-turbobil som irrar och tror att det fortfarande är gulflagg ...han ville väl spara på materialet, men det kostar inte på särskilt mycket att titta i backspegeln nån gång.

Som vanligt för i år så laggar mätarna i videon. Det beror på att batteriet i gps-pucken Racebox Mini är dåligt och inte tar så mycket laddning, när det var nyladdat så funkade de i alla fall några varv ser jag på klippen. Jag får köra det med usb-c-kabeln inpluggad tills vidare. Nytt batteri beställt, jag trodde nog ett LP skulle räcka mer än typ 4 år.

-----------

Jag körde konbana med sportvagnsklubbarna i helgen. På vägen dit kom jag på att jag bytte frambeläggen förra året inför en konbana OCH att jag fortfarande inte bytt tillbaka. Så jag har kört med Hawk HP+ istället för mina HT-10 som det är riktigt bett i, men de är på upphällningen och jag ville spara på dem. Det förklarar att bromsarna sög på hela Mantorp (och inför kvarnkurvan på Kinnekulle).
I konbanan gick det inget vidare, där skulle man haft en bil som har bra ”rull-grepp” eller en mjuk bil där man kunde fått igång lite viktförskjutning. Men, det var en fin dag med trevligt sällskap.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4660
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#542 Post by Cédric »

Kan det vara att batteriet legat urladdat över vintern? Har du frågat supporten, dom bytte faktiskt ut min racebox pro som slutade fungera, även fast den var utanför garantin, dom tog aldrig betalt.

Hawk Hp+ har fungerat bra på min bil tidigare, men du har ju mer toppfart att bromsa bort mot hur min bil var då, så dom kanske gick för varma och blev mosiga. Btw, bromsoksadaptrarna är inte sålda än, om du får för dig att vilja byta bromsok i vinter :)

Det har varit kul att läsa om säsongens äventyr, bilen verkar ju ändå ha fungerat hyffsat bra, även om den inte gick så fort som du hade velat. Har du gjort någon mental sammanfattning om vad som fungerade, vad som inte blev bra och hur du ska få till bilen till nästa säsong?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#543 Post by gtBen »

:thisthread:
photobyrobban var där :#pray:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#544 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2024-08-20 08:53:37Kan det vara att batteriet legat urladdat över vintern? Har du frågat supporten, dom bytte faktiskt ut min racebox pro som slutade fungera, även fast den var utanför garantin, dom tog aldrig betalt.

Hawk Hp+ har fungerat bra på min bil tidigare, men du har ju mer toppfart att bromsa bort mot hur min bil var då, så dom kanske gick för varma och blev mosiga. Btw, bromsoksadaptrarna är inte sålda än, om du får för dig att vilja byta bromsok i vinter :)

Det har varit kul att läsa om säsongens äventyr, bilen verkar ju ändå ha fungerat hyffsat bra, även om den inte gick så fort som du hade velat. Har du gjort någon mental sammanfattning om vad som fungerade, vad som inte blev bra och hur du ska få till bilen till nästa säsong?
Jag tror ändå inte att det är batteriet, det laggar fortfarande men mer lite sävligt. Det är ett pågående supportärende med RaceBox ...jag tror det är min 2-3år gamla Iphone13 som är full av skit och prioriterar annat än RaceChrono istället :#drool:

Mina Hawk HP+ är också på upphällningen och de är som du skriver rätt så mosiga jmf med HT10. Jag tycker alla belägg som är inne på sista 1/4-delen har tappat en del. Tyvärr så gjorde den sneda spindeltappen att båda mina omgångar belägg vips bara hade 1/3-del kvar, och jag försökte byta runt men det hjälpte inte så långt.
Så det är läge att fräscha upp bromsarna och hitta något som är betydligt lättare och som fortfarande går in under 15"-hjulen.
Jag har fått låna bak-ok att testa med, hämtar dem i veckan.
Du får PM om adaptrarna :#cheers:

Det som inte funkade denna säsongen är att jag inte kom igång och kunde göra det jag hade tänkt, först efter påsk var det väl som jag kom igång. Och jag vill göra saker enligt min egen tidplan, och typ sen ha en extra månad kvar där jag bara lullar lite i garaget och kollar över allting. Så blev det inte i år :(
Annars är jag glad att jag mitt under säsongen och i sista rejset fick det att funka så bra som det ändå gjorde.
Sedan lite fel-prio att "trimma" bilen, det gjorde den inte mer konkurrenskraftig.
Tyvärr hade jag inte mycket att köra efter heller, när man hade fullt upp och mer än fullt upp att kämpa mot 8A-bilar är det inte så lätt att kämpa ner nån i 8B.
Nu säljs även detta års vinnarbil av vinnarchauffören, så då kan det bli lite mer öppet i 8B nästa säsong :#cheers: Synd att en till försvinner men kul för oss som är kvar och för dem som tillkommer.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users