924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#526 Post by gtBen »

Ingen vila bara för att det är lördag ...här måste man ligga i ändå :shock:
Men det blev inte mycket kört då det var kö-strul och rödflaggat/nerstängt en stor del av körtiden.

Image
en bild från idag

Image
en från igår

Image
och en till från igår
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1471
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#527 Post by safe »

Snyggt, klipper en raceig Cayman på yttern!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#528 Post by gtBen »

safe wrote: 2024-05-25 21:26:03Snyggt, klipper en raceig Cayman på yttern!
Ja precis, som av en tillfällighet lade jag upp den bilden :#cheers:

Nu är det färdiglekt för den här gången, (edit) 23 varv blev det och idag söndag var det mestadels torrt. Det kom lite duggregn och då åkte många hem, och jag kunde få några fina varv utan en massa nötter på banan :mrgreen:

Image
fotografen lyckades inte få alla hjul i luften på en och samma bild, denna kommer nog att hamna på garageväggen i storformat så småningom

Image
lyfta framhjul är kul


en kortversion på 37 sekunder av mitt näst snabbaste varv ...djälva GoPro-kamera-jävel


jag lyckades med några varv under 9 minuter, detta var det snabbaste på 8,49
tyvärr så laggar nog mätarna då racechrono inte ville koppla upp sig mot min racebox mini idag, och då blir det Iphone-gpsen på 1Hz bara
Last edited by gtBen on 2024-10-24 10:01:58, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#529 Post by gtBen »


Här är ett klipp filmat med GoPro:n istället för Iphone:n, jag gjorde den också "public" då den bättre visar vad som sker både inuti och utanför bilen. Och så man ser hur avslappnad föraren är :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#530 Post by gtBen »

Då har tillvaron återgått till vardag men bara tills man kom på att nästa helg är det tävling och det är en hel del kvar att göra och knyta ihop säcken om.

När jag reflekterar över körningen och bilen:
* bilen var rätt så understyrd i ingångarna och då särskilt på de långsammare tekniska partierna. Det har nog sin förklaring i att det inte blev samma tyngdförskjutning vid gassläpp/bromsning med de mjukare låne-coilsen, bilen var ju också lite höjd inför ringen. Camber-justeringen vänster bak hade också flyttat sig neråt = blivit en hel del mer camber än det borde varit.
* jag hade mentalt tränat mig att hålla tempot och spåret på de snabba partierna inför detta besök, och faktiskt har jag oftast snabbare högsta hastigheter med 924:an än med Gr Yarisen på flera ställen.
* 924:an är lättare att köra nära gränsen när man här hemma har kört den så mycket på/över gränsen.
* inget gick sönder och årets modifieringar funkar, jag kan nog köa med den tills bensinen tar slut utan att den blir varm.
* batteri-appen visar att lithiumbatteriet får tillräcklig laddning vid hårdkörning och vid blandad körning. Däremot slog batteriet ifrån efter några korta körningar/flyttningar här hemma men tog laddning och sköter sig som det ska. Att batteriet slog ifrån på det sättet kom som en chock men blev en nyttig lärdom då jag behövde googla om lithiumbatterier och hur de funkar och ska laddas etc.
* den var kul att köra där, och det var många höjda ögonbryn över vad det var för en bil men de flesta flyttade sig snällt när man ville förbi. Flera var framme och kollade på den när man parkerade efter några varv, men nog mest för att de aldrig sett Michelin TB-däck innan. Jag fick några blink om omkörning efter gulflagg, men även dom släppte sedan snällt förbi mig igen. Don't underestimate a 924
* det behövs öronpluggar innanför hjälmen även om jag har vant mig en del efter jag vänt på slutröret så det inte går lika nära stötfångaren. .
* Jag körde inte in i det låga varvstoppet (6.300 rpm) mer än nån endaste gång.
* jag hittar bilder från Wehrseifen + Hohe Acht + Wippermann + Icekurve där jag lyfter framhjul, och några kurvor till där det inte var långt ifrån. Jag får tacka låne-coilsen från Magnus för det tror jag.
* Även på mitt snabbaste varv tog jag det oftast rätt lugnt och säkert, utan risk för understyrning och lite mer attack är jag nere på 8,30-tid även utan kamikaze-körning.
* körningen känns både snabbare och mycket säkrare för varje besök, och det är bra träning inför tävlingar att köra i mycket trafik.


Här hemma har jag hittills bara bytt tillbaka till mina egna bak-coils, nu är den inte tippig vid vanlig vägkörning längre. Jag har även försökt få ner bilen till rejshöjd igen.
2st Nankang CR-S 245/40x15 är beställda, hoppas jag hinner/lyckas skrubba in dem innan tävling så det är gjort. Bra att 245/40x15 är 7-8mm lägre än 225/45x15 , jag borde kunna köra runt Kinnekulle på 4:an och 5:an.

Kvar inför tävlingen är:
Årlig vagnbokskontroll.
Byta tillbaka till öronlappsstolen.
Byta till det nyinförskaffade beg/oanvända smalare bältet.
Rengöra Slotmagsen innan däcken kommer på.
Jobba lite på dörrarna och bestämma vilka dörrar som jag vill använda och om ev passagerarstolen få sitta kvar, i alla fall tills jag vägt bilen på banan på rätt våg.
Uppdatera dekaler till årets uppsättning.
Få däckstället tillbaka från pulverlack, har fått tjata tjata tjata redan.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4686
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#531 Post by Cédric »

Verkligen kul att bilen funkade så bra hela resan! Blir intressant att se hur du uppfattar CRS, får du köra dom på tävling?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#532 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2024-06-07 13:31:38Verkligen kul att bilen funkade så bra hela resan! Blir intressant att se hur du uppfattar CRS, får du köra dom på tävling?
Det är fortfarande svårt för alla tävlande i pcsr,s R-däcksklasser att få tag i sina dimensioner så där är det fritt val av däck även i år.
Jag har inte hört om nån som är missnöjd med CR-S i torrt. Däremot har man inte hört någonting från någon om körning i väta/regn, men jag tror de kommer att vara minst lika ok som AR-1 är i regn.
Jag kommer att köra med förra årets AR-1 fram åtminstone denna tävling och CR-S bak, inte helt optimalt men man är ju smålänning :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#533 Post by gtBen »

Trots att jag laddat upp 75 mek-bilder redan i år så känns det som det var länge sedan jag uppdaterade min biltråd ...en hel vecka sedan var det

Image
Slotmags från Tuna-verken Eskilstuna, 7” breddade till 9” av Skullman, målade 2 gånger över svetsarna så det inte finns något litet hål/liten por kvar som det kan läcka ifrån

Image
tillsnyggade på fram- och baksidan, jag själv såg inte lika snygg ut efter det jobbet med roterande stålborste på vinkelslipen

Image
fick köpa en 25mm 60graders försänkare för stålinsatserna, hålen i fälgarna var för raka stålmuttrar med tjock planbricka ...inte så roligt att ha år 2024

Image
pressade i stålinsatserna i min press ...drillpress, det går nog att trycka 1 ton kontrollerat i en riktig (Strands) pelarborr

Image
Dessa hylsor är för rak 60graders krona, inte sfärisk som på Porsche. Så jag fick borra hål i stålmuttrarna, för ett styrhål 6mm, sedan med stegborr till exakt djup för att få en snygg kant, jag hade borrat ur en pinnbult med stegborret som jag gängade på muttrarna på och hade som styrning. Sedan gänga igenom stålmuttrarna och borsta till/grada utgången så den blev len och fin.

Image
vikt på 6” telefon med 195/65x15 är 14,9kg (slitna däck)

Image
vikt på 7” Group4 (fake) Fuchs med 18/60x15 TB5 är 16,55kg (halvslitna däck)

Image
vikt på telefonfälgar breddade till 8” med 225/45x15 17,65kg (slitna däck)

Image
vikt på slotmags 7” breddade till 9” med 245/40x15 är 19,65kg (nya däck)

Image
samma däck från vänster till höger, är även i fallande ytterdiameter

Image
Så här blev det, det blir lite synvilla med däcken på JP-fälgarna då de ser ut att vara mycket mundre dia än vad de är.
På bilden är även årets dekaler ditsatta, det var 26st sedan har det uppdaterats några gånger så jag tror det är 29st klubbsponsor-dekaler.

Image
med 8” telefonerna och 21mm spacer

Image
med 9” Slotmags utan spacer, check på den ...det har redan gått igenom besiktningen

Image
bredden sedd bakifrån/underifrån, svårt att få bra på bild

Image
bilen upplastad på glassbilen, och däckstället är laddat med 2 extra hjul + domkraft + brandsläckare + depåpresenningen

Image
min prognos på bilens vikt, det ska bli kul att väga den imorgon och se om det stämmer efter allt som hänt med bilen sedan förra säsongen.

Och nu sitter jag och laddar mentalt på ett pensionat inför morgondagens dubbelrace med pcsr på Kinnekulle, lite grejor är redan avlastat och och bilen står redan rejs-besiktigad och klar på presenningen. Vi ser ut att klara oss utan regn och det ska bli 20gr C på eftermiddagen, det vore kul att köra en 1,00-tid eller till och med under minuten.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4686
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#534 Post by Cédric »

Oj, blev en del vikt i hjulen, ska väga mina, hade gärna haft mindre vikt i varje hörn om jag haft nog med pengar:)

Lycka till med körningen, nu knäcker du nog minutstrecket!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4686
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#535 Post by Cédric »

Nån uppdatering från rejset?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#536 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2024-06-20 09:35:14Nån uppdatering från rejset?
Är lite i stugan nu när solen väl tittat fram, haf tålamod :mrgreen:

Men i korthet; jag kom 3:a i klassen i båda rejsen där bara 3 bilar tog sig i mål. Körde 1;02,27 så inte mycket snabbare än förra året men det var jagad och jaga och då är det inte tiden som är det viktiga, jag hade faktiskt 1;00,37 i idealtid när jag jagade. Jag hade i superkul i båda rejsen. Bilen gick tungt med breda däck, så det blir nog en dag på Mantorp till veckan och testa vilket som går bäst av breda eller smala eller höga ...jag tror faktiskt Michelin TB5 tar hem det.
Det kommer utförligare till ~nästa helg.

Glad Midsommar :#cheers:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4686
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#537 Post by Cédric »

Kul att det lirade ändå, bakvagnen verkar ju sitta kvar fortfarande :) Hålla folk bakom sig är verkligen en konst, om man dessutom samtidigt ska försöka köra fort, svårt tycker jag :) Tunga breda hjul adderar ju både tröghetsmoment, luftmostånd och rullmotstånd. Kan vara banberoende också vilket som är snabbast, Kinekulle har ju inte riktig raka, så det kan ju få klart mer betydelse på långa rakan på mantorp.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#538 Post by gtBen »

...en lite utförligare rejs-rapport var ju utlovad:
Skönt att det var 3 träningar innan kvalet då det var årets första riktiga bankörning, jag tog det lugnt i början och kände efter att allt stämde. Och stämde gjorde det, under hela dagen höll jag bara koll på däcktrycken och oljan och och försökte planera mängden bensin i tanken.
Det var bra grepp i de breda bakdäcken, men då spårvidden ökat mera bak än fram så blev bilen ändå ”tippig” och svår att köra. Jag fick trail-brejka nästan överallt för att få in/med bakdelen, och då blir det lite chans-artad körning. Och det var väldigt svårt att svårt att ligga på gränsen då jag fick kombinera det med att kasta in bakdelen, så det var inte någon förfinad/konsekvent körning.

Jag kvalade i alla fall precis i paritet med mitt snabbaste var på förra årets tävlingar – 1;02,55 ...vilket var minst 2 sekunder långsammare än vad jag var inställd på.
I starten av race-1 höll jag min startposition och hade 3 bilar bakom. Jag var intensivt uppvaktad bakifrån från start till mål. Först av en 911:a som bröt efter några varv och sedan av en 944 i 8A, men trägen vinner och jag höll min placering. Några gånger var 944:an uppe och förbi i början av rakan då jag hade svårt att få till utgången men innan depåutfarten var ordningen alltid återställd. Framförvarande bil segade hela tiden ifrån och jag fick släppa tanken på att jag ikapp då jag hade fullt sjå att hålla min placering. Så det blev 7:e av 10 totalt i race-1, eller 3:e av 4 i klass 8B

Med slöast varvtid i race-1 fick jag starta sist. Jag tog en plats i starten och 911:an bröt redan på line-up-varven, så jag var nu bakom 944:an som jagat mig i i race-1. Och nu var det han som höll tätt igenom hela race-2, i slutet var jag nära och hade börjat stressa framförvarande riktigt ordentligt men då kom dagen enda varvningar (2 bilar) och då tappade jag den omedelbara närkontakten så pass att det höll sig ända in i mål. Vi var olika snabba på olika delar av banan, jag var långsammare i början av kvarnkurvan och utgången på rakan men snabbare på övriga avsnitt. Under race-2 körde jag några 1/10-delar snabbare än innan, men min idealtid på racechrono visade att jag hade bättrat mig ner till 1:00,37. Nästa gång ska jag ner under minuten, det finns både i bilen och mig.
Placering i race-2 blev 8 av 10 totalt (bilen jag tog i starten fick bryta) och 3:a av 4 i 8B.

Nu var jag ju sista bil i mål i min klass i båda rejsen, men det var fajter hela tiden (faktiskt vartenda varv) så det var fantastiskt kul att köra. Så race-1 var jag jagad och race-2 jagade jag.
Jag tycker det är viktigt att ha en bil som går att köra fullt hela tiden VARJE rejs, och på 8 deltävlingar hittills har jag satt mina snabbaste var i slutet av varje deltävling.

Efter lite analys så har jag kommit fram till:
9”-bakfälgarna har helt fel et/offset och breddar alldeles för mycket utåt och jag kan inte få ut/upp det där fram, så jag kommer att köra samma fälgar fram och bak.
9”-bakfälgarna är och onödigt tunga och orsakar också mycket extra luftmotstånd, det känns att bilen går tungt med dem när man ska upp i fart.

Jag var också och körde test-day på Mantorp veckan efter, och körde igenom mina olika däck/hjul. Där körde jag med lika mycket spacer fram- och bak och då var bilen mycket mer lättkörd med båda uppsättningarna än när jag hände på de bredare bakhjulen. Bilen bromsade också mycket rakare med smal spårvidd bak, snok-känslan var minimerad men inte helt borta.
Dagarna efter Mantorp fick jag hem en mojäng (TrackAce) från apex.se för att enkelt kunna kolla toe på bilen, och som jag trodde så hade jag toe-out bak (0,25gr), alltså blev det helt fel när jag inte åkte och kollade upp bakvagnen efter att jag skruvat hemma på den tidigare.

Viktmässigt:
Tyvärr gick det inte att väga bilen innan kvalen, men efter kvalet vägde den 1090kg med mig i. Efter race-1 med knappt 1/4-tank vägde den 1081kg.
Så det blir till att sätta i en lätt dörr och sedan försöka tajma så jag kör kör något varv med lysande tank-lampa nästa rejs – då borde jag hamna på 1070kg.

Så till nästa tävlingar 10 augusti på Mantorp blir det att flytta de breda Nankang CR-S 245-däcken från 9”-slotmags till 8” rosa fälgarna, och så tror jag att jag kompletterar med nya CR-S 225 framdäck också och kanske till-och-med sätter dem på 7” telefonfälgar.
Och fixa till lite toe-in där bak, och justera lite viktmässigt.
Så jag hoppas att den underbara instyrningen jag haft tidigare ska vara tillbaka efter ovanstående åtgärder.

Tankarna har börjat snurra om att ta bort VEMS:et till nästa säsong och då köra allting på bilen så lätt som möjligt.
Då vill jag ta bort el-styr-servot som väger 8kg extra ...är det inte nån som har en styrstång eller en hel styrkolumn att sälja – se min köpes-annons här på forumet för att se vad det är som passar på min bil.

Tyvärr har jag ingen bild men lite film, här är hela race-2 filmar med telefon och racechrono. Starten går vid 3:20 och målflaggan kommer vid 21:40

en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#539 Post by gtBen »

Årets sista tävlingar för mig blir på Mantorp nu på söndag. Jag har inte varit så jätteflitig i garaget som jag hoppades på, men det ska allt bli klart i tid i alla fall.

Hjul och däck – det var leveranstid på Nankang CR-S 225/45x15” till att ha fram så jag hoppar över det och kör på de Nankang AR-1 225/45x15” som jag redan har.
Men jag möblerade om däcken lite på fälgarna.

Image
CR-S 245/40x15” flyttar jag från Slotmags 9” till de breddade 8” telefon-fälgarna. Ny vikt 18,85kg/hjul, så varje bakhjul blir 0,8kg lättare.

Image
2st AR-1 225/45x15” flyttar jag från breddade 8” telefon-fälgarna till 7” telefon-fälgar. Ny vikt 16,95kg/hjul, så varje framhjul blir 0,7kg lättare.

Då har jag också 2st hjul i reserv – AR-1 225/45x15” på breddade 8” telefon-fälgar, som passar lika bra fram som bak. Vikten jag jämfört med är från före förra tävlingen = 17,65kg/hjul. Men efter Kinnekulle och en testdag på Mantorp så har vikten gått ner 0,3-0,4kg/däck också.

Det här med att sätta både fram och bakhjulen på 1” smalare/lättare fälgar till sammans med att bakhjulen inte kommer att sticka ut långt och fånga luft tror jag mycket på.
Så totalt 3-5kg mindre roterande vikt och mindre luftmotstånd än tidigare.

Nu hoppas jag också att jag ska kunna tajma bensinmängden mycket bättre än på tävlingarna på Kinnekulle, går allt vägen finns möjlighet att jag kan väga in på under eller runt 1070kg. Min minsta målgångsvikt är 1065kg.

Jag ska testa bilen på gatan torsdag eller fredag efter att jag nu mekat till toe-in istället för den katastrofala toe-out:en jag hade bak vid kontrollmätningen.
Tänk om jag fått tillbaka min gamla härliga instyrning och på köpet blir av med snokigheten vid inbromsning.

Det är hela 17 bilar totalt anmälda i ”sommardäcks-klassen” klass 8, varav 5 i 8B. Jag kommer att få kämpa om jag ska hamna på pallen.
Vädret ser ut att bli fint men inte jättevarmt, regndäcken behöver inte med den här gången heller.


Image
För övrigt så var bilen med i Kalmar Sportvagnsklubb yta på Kungens bilutställlning på Solliden i Borgholm i slutet av juli,

Image
En poster på 924:an från Nurburgring är också uppsatt på garage-väggen 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 698
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#540 Post by gtBen »

I och med söndagens deltävlingar på Mantorp är det färdigtävlat med pcsr i år för min del, jag längtar redan till nästa år. Då hoppas jag de har med nån/några av Sturup – Knutstorp – Anderstorp på nästa års tävlingskalender, att Mantorp och Kinnekulle finns kvar känns rätt säkert.

Image

Image

Det var 17 bilar i klass 8 på plats, varav 5st i 8B.
Första träningspasset kändes inte kanon, så efter det minskade jag kamber fram och minskade då också toe-out:en som jag tyckte var lite mycket när jag kollade upp det tidigare. Då bytte jag också till 8”-fälgarna fram från 7”, mest för att jag inte ville chansa.
På andra passet satt framänden äntligen fast i backen som den brukade göra. Men bilen kändes lite riktnings-styv så jag bestämde mig för att minska toe-in:en bak. Jag kände att jag hade garderat mig lite för mycket när jag hemma hade justerat bort toe-out:en.

Efter allt skruvande hemma så har jag skaffat referenspunkter så jag vet vad som händer när jag snabb-skruvar utan att hinna/kunna mäta. Fram justerar jag bara på topplagringarna genom att ha tex en 8-hylsa eller en 10- eller 13-hylsa som mellanlägg. Då blir ändringarna lika stora på båda sidor, tidigare på gummiverkstaden har jag justerat in kamber nere på den vanliga justeringen så det är lika på båda sidor. I bak har jag lås-plåtar som håller kamber lika på båda sidor, jag kan vända dem om och få mer kamber om jag önskar. Jag tänker göra några plåtar till så jag kan välja fler fasta inställningar. Toe-inställningen bak får jag uppskatta om jag vill ha mer eller mindre och på ett ungefär hålla koll på vinkeln på hävarmen jag använder för att justera.

Denna gången blev det som jag ville även bak och bilen uppförde sig för en gångsskull som den borde. Men nån snabb tid blev det inte i 3:e passet.
Kvalet schabblades bort några förare irrade och var i vägen och redan på 3:e varvet blev det gulflagg, men först när man väl stod i parc ferme fick man redan på att kvalet förlängts. Sket det samma, helt otroligt att 5 bilar var slöare än jag i kvalet!

I race-1 fick jag en lite dålig start men höll min placering, sedan var det solokörning utan nån endaste antydan till kontakt varken framåt eller bakåt. Tävlingsledningen hade ingen aning om nånting från det rejset då både hela internet-uppkopplingen strulade både ut och in från race-datorerna. Jag förstod inte att jg kommit 3:a i 8B förrän prisutdelningen var över, så p3 av 5 i klassen och troligen p11 av 17 totalt. Jag tog det som ett träningspass, lite svårt att motivera sig när inget händer runtomkring, blev bara varvad av en endaste bil, en GT3 RS i 8D som brukar köra på slicks i klass 7.

Till race-2 fanns inga varvtider från race-1 att tillgå så det blev samma startuppställning. Jag hängde med bättre i starten men tog ingen position, jag gjorde ertt lamt försök att bromsa om en bil efter rakan på första varvet men var lite för långt ifrån för att våga fullfölja då jag troligen hade kört av både honom och mig. Jag låg på ett tag och tog in lite då jag utnyttjade en lång period med gulflagg, så jag var inte så långt bakom 2-3 8A-bilar som tampades. Sista gulflaggsvarvet hade 2 av dem närkontakt, och då överkörde en av dem och var ute och valsade i Mjölby. Nu eller aldrig tänkte jag då och satte in en stöt på start/mål-rakan och tog mig om innan han fått in lugnet. Huxflux så körde jag sen snabbaste varvet (för mig) med mer än 1,5 sekunder för att skaka av mig honom vilket lyckades.
Så igen blev det p3 av 5 i 8B, och 8 totalt i racet efter lite blandat manfall.

Jag var ändå typ 1,5 sekunder långsammare än förra året. Tyvärr glömde jag väga bilen denna gången då det inte var någon beordrad vägning, men jag lyckades i alla fall tajma in att köra med blinkande bensinlampa de sista 2-3 varven i båda rejsen.
Igenom båda rejsen kände jag att jag inte hade de fina bromsar jag hade förra året, det saknades bett och bromssträckan var längre och mer oberäknelig. Rejält slitna däck och slitna bromsar och drygt 30kg extra att släpa ...

Nu ligger jag på 3:e plats totalt i 8B med 2 race kvar att köra i Norge, jag tror det finns en som ska köra där som har chans att ta den 3:e-platsen ifrån mig.

Totalt känns det lite som en bortkastad säsong då varken jag eller bilen har presterat bättre än förra året, men jag har lärt mig jättemycket och skaffat mig lite rutin ...och haft fantastiskt roligt både inför och på tävlingarna. Skam den som ger sig, jag fortsätter nästa år.

Image
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users