931 -81 | Diamantsilber

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Diamantsilber

#16 Post by Cédric »

När man har en bil som funkar är det ärligt talat inte så mycket mer pill än nån annan bil, men det finns förstås fler ställen som kan läcka på en turbomotor generellt osv. Så det är bra att gå igenom lite grejer varje säsong, typ kontrollera skruvar till turbo/grenrör spana efter läckage, wastegateslang, tryckröret, kika på oljeslangar eller andra oljeläckage kring turbo osv, för att fånga eventuella grerjer i tid.

När det gäller kamremmen är motorn till skillnad från sugmototrn en sådan där ventiler krockar med kolvarna om den går av (som dom flesta motorer). Men kamremmen är billig att byta, har för mig att det är 3-4 år eller något sådant på remmen. Mil brukar sällan bli problemet med nån servicepunkt, om du inte tänkt köra jäkligt mycket :)
Olja är bara byta varje säsong som vanligt, nån hyffsat bra syntetolja duger.
Tändstiften är mest viktigt att det är rätt värmetal för att undvika trubbel, det är rätt enkelt att ta ut ett stift och kolla skicket också, tar minuter.
Max varvtal enligt porsche är ju 6500rpm, du kan ju växla vid 6k ungefär så är det nog rätt lagom finns inte så mycket mer att hämta efter det :)
Växla inte ner till ettan medans bilen rullar, men det har du nog upptäckt redan..

Luftfilter och bränslefilter kan man ju hoppas att dom byttes nyligen, eller inte körts med så mycket. Luftfilter är enkelt att byta och inspektera, bränslefiltret sitter nedanför vindrutan, också rätt enkelt att byta, men lite mer slabb förstås

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Diamantsilber

#17 Post by bockastyre »

Tack för bra svar som vanligt Cedric.

Du borde ha en Youtube-kanal med 931-specifika genomgångar. Är rätt få sådana på tuben.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Diamantsilber

#18 Post by [Bobo] »

Jag håller med Cédric.

Skulle dessutom vilja påstå att motorerna i våra bilar är ganska så robusta.
Jag menar, dom har hållit i över 40 år.
Och dessutom överlevt en period där dom var värda 30000, med allt vad det innebär i form av fuskande och "går det så går det", lagade med tejp och buntband, och ändå är dom inte sprängda i bitar.

Min uppfattning är att dom som sabbat en 931:a har inte sabbat en i originaltrim. Det är när man börjar mixtra med laddtrycket som det börjar gå åt helfvete om man inte vet vad man sysslar med.

Sköt om din motor som du hade skött om vilken motor som helst så kommer det antagligen rulla många år till.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Diamantsilber

#19 Post by bockastyre »

Bra input Bobo och intressant vinkel. För visst, ju mer de blir värda desto sannolikare att de behandlas som de bör, utan tejp och buntband! :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users