924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 644
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#601 Post by gtBen »

safe wrote: 2024-04-18 21:14:36Blev sjuk också så jag har inte hunnit med något mert än att provmontera bakdämparna.
924_gaz_2.JPG

Ska man köpa något från England (utanför EU) så ska man se till att grejerna skickas med UPS eller något annat globalt bolag som har hand om hela leveransen, start till mål. Skickades torsdag kom på måndag, tullen fixade UPS på ett par timmar.
De ser fina ut, men är de små i dimensionerna bak? ...och du kommer att kunna styra både åt vänster och åt höger nu då :shock:

Att köpa grejor från England har man nästan helt tröttnat på de senaste åren :cry:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1431
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#602 Post by safe »

Små? De är lika långa som original, Tillräckligt smala för att inte ta i någonstans, i princip, fick bända bort en kant litegrann på ena bärarmen.

Tanken är att jag snart kan svänga år bägge hållen!! Får väl se när jag provkör. :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 343
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#603 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2024-04-22 12:07:02 Små? De är lika långa som original, Tillräckligt smala för att inte ta i någonstans, i princip, fick bända bort en kant litegrann på ena bärarmen.

Tanken är att jag snart kan svänga år bägge hållen!! Får väl se när jag provkör. :)
Ser framemot att se rodden på bana. :-)
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1431
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#604 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2024-04-23 07:16:45
safe wrote: 2024-04-22 12:07:02 Små? De är lika långa som original, Tillräckligt smala för att inte ta i någonstans, i princip, fick bända bort en kant litegrann på ena bärarmen.

Tanken är att jag snart kan svänga år bägge hållen!! Får väl se när jag provkör. :)
Ser framemot att se rodden på bana. :-)
Den kommer nog testas nån gång i år. :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1431
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#605 Post by safe »

Monterat fram nu också.

Skruvat upp fjädern så den inte är lös i ofjädrat tillstånd, inte provat att ställa ner den, men jag tror den blir tokhög så här.

Måste nog skaffa hjälpfjädrar. Har inte sökt efter det i Sverige än, nån som har tips?
924_gaz_fram_1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bexander
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2011-01-12 08:07:05
Bilmodell: 944 -84
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#606 Post by bexander »

De gånger jag handlat fjädrar har jag köpt från Apex.se.
https://apex.se/fordon-utvandigt/vaghallning/fjadrar
944 -83 NA, elkonverteras

User avatar
safe
Addict
Posts: 1431
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#607 Post by safe »

bexander wrote: 2024-04-23 08:58:40 De gånger jag handlat fjädrar har jag köpt från Apex.se.
https://apex.se/fordon-utvandigt/vaghallning/fjadrar
Ska kolla där när jag mätt upp hur långa jag behöver.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 343
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#608 Post by Ingemansson »

Har också handlat av Apex.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 321
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#609 Post by P.P. »

Hör med Silfverlings annars, har för mig han hade en skrotlåda liggande på firman när jag var där med det vita liket någon gång.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1431
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#610 Post by safe »

Försöker få bilen körbar till 1 maj så man kanske kan provköra på Stockholms första slalom som en shake down.

Hur var det nu igen med grejer man köper till bilen, det brukar bara vara att skruva dit va?

Provmonterade mina fjäderben fram. Alldeles uppenbart behövdes hjälpfjädrar då i utfjädrat läge saknas det 40 mm mellan fjäder och övre tallriken...
Steg 1, köp hjälpfjädrar på något ställe som har snabb leverans. Passade dom? Såklart inte, styrningen som ska ner i mina fjädrar är 2mm för stor...
Steg 2, de fick modifieras med att slipas ner, och en välpassande rörstump epoxy-limmas på plats. Tror det kommer hålla bra epoxyn kommer inte behöva ta några krafter.
924_gaz_fram_hf_1.JPG
Steg 3, allt på plats, men fjädern "gnurkar" när man svänger... va F-n... Jo, övre fjädertallriken tar förstås i Sandéns topplagring så man drar inte åt mot själva lagringen.
Det löstes ganska snabbt med "spacer" också känd som "brickor modell M16". Problemet bara att man inte har en komplett uppsättning hemma en söndagskväll, blir att vänta till måndag då järnaffären öppnar.
Hade iofs kunnat snurra igång svarven, men tid är också en faktor då det finns mer grejer att lägga den på.
924_gaz_fram_spacer_1.JPG
Steg 4. Nåja, nu sitter de där i alla fall. Hade hoppats det hade varit steg 1 bara.
924_gaz_fram_3.JPG
924_gaz_fram_2.JPG

Steg 5 (kommande): Justera in höjden någorlunda och antagligen ögonmåtta in hjulinställningen.


Sen återstår en stor sak som jag brottats med, lufta bromsarna. Jag kan inte tryck i systemet. Vet inte vart jag har problemet. Hittar och fixat ett par läckor.

Ett annat mysterium, det saknas ca 1 -1.5 liter vatten i expansionkärlet eter vintern.
Vart har det tagit vägen?
-Inte sett några läckor på golvet.
-Orolig att toppackningen gått (något jag väntar på) och den smygläckt internt in i motorn. Men bytte oljan och det var helt utan spår av vatten, inget blandat, inget i botten av sumpen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4623
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#611 Post by Cédric »

Jag köpte biltemas mätare för trasiga topplockspackningar, som mäter om det kommer CO2 ut i expansionskärlet medans bilen står på tomgång, det funkade för att hitta mitt läckage iaf. När min läckte mellan föbränningsrum och cylinder blev det ett jäkla tryck i expansionskärlet när man laddade på, och kylvätskan såg ut som den var full av rostklet. Gick också att kika in med en kamera in i cylindern efter körning, då låg det vattendroppar på kolven.

Jag skippade mellantallriken efter ett tag och körde hjälpfjädern undertill istället på mina förra ben, som fö också behövde en stacke brickor i toppen för att kunna ansluta mot orginal topplagring.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1431
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#612 Post by safe »

Men jag verkar ha tappat kylvätska, medan bilen bara står... Som om den dunstat!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4623
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#613 Post by Cédric »

safe wrote: 2024-04-30 10:47:35 Men jag verkar ha tappat kylvätska, medan bilen bara står... Som om den dunstat!
Cranka utan tändstift å se om det puffar ut vatten ? :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1431
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#614 Post by safe »

Cédric wrote: 2024-04-30 12:23:25
safe wrote: 2024-04-30 10:47:35 Men jag verkar ha tappat kylvätska, medan bilen bara står... Som om den dunstat!
Cranka utan tändstift å se om det puffar ut vatten ? :)
Låter fegt!! :)

Eftersom jag inte såg något spår av vatten i oljan så startade jag bilen bara. Gick lite hackigt i 20-30 sekunder tills den fått lite värme. Ingen nämnvärd rök.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1431
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

#615 Post by safe »

Blev ingen slalom, men väl en kort, väldigt kort, provtur.
Skramlade och levde om både fram och bak vid minsta ojämnhet....

Tillbaka på lyften för att se vad jag glömt att dra så blev det en lista....
- Bägge stubbaxel muttrarna bak, naven glaggade grovt!
- Bägge topplagringarna fram, mot karossen,
- Spindel till spindelled ej tajt och glappade, båda sidorna,
- Främre bulten till a-armarna lösa, båda sidorna.
- höger hjullager fram lite glapp,

Andra provturen så var den mycket tajtare utan glapp.
Det blev dock inte mycket längre för bromsarna är fortfarande riktigt mjuka.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]