Går ett varv till med bakluckelåsningen. Kan jag få den att fastna ordentligt?
Hittade en film på YT där det såg ut som två tungor som liksom ska omsluta låspinnen, fast i mina ser jag ju bara en. Har den andra kärvat fast inuti? Bestämmer mig för att plocka isär låsmekanismen.
På Porschevis är grejerna sjukt välkonstruerade och ihopmonterade, på gott och ont. Låset består av två gjutna alu- detaljer som är ihopnitade och typ inte möjligt att plocka isär.
Jag får helt enkelt borra ur godset/ nitarna. Förhoppningsvis kan jag skruva eller nita ihop de sen igen. Annars kostar nya 1800kr...
Hm, nä, här sitter bara en låstunga. Kanske sitter två på senare modeller?
Genom att fila av en klack litegrann får jag större rörelse i låstungan, och tänker att det kan hjälpa. Även rengöring och ny smörjning.
Sen kan jag gänga borrhålen och skruva ihop låset igen med försänkta maskinskruv. Inte jättesnyggt, men ska nog fungera.
Fast det hjälpte inte nåt i slutändan.
Kan fortfarande rycka upp bakluckan utan större problem.
Nästa steg blir nya låspinnar. Kanske jag skulle bytt från första början. (Fast då lyckades jag ju faktiskt inte få loss dom då de verkade hopplöst fastrostade i en gummiingjuten mutter.)
Med en rejäl rörtång fick jag till slut loss de gamla, och pluttade i en ny.
Lite justering, och nu kan jag faktiskt inte rycka upp luckan för hand längre.
Eventuellt är problemet löst, men behöver nog ta en provtur innan jag ropar hej.