924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Hans samling är ju helt galen, vi har snart inga rullande 924 or kvar o Sverige:)
Du måste ju inte bottna allt med en gång, kan ju vara en poäng att köra lite mer typ 300whp och köra på det ett tag Ska bli mycket spännande, kommer du börja med e85 då?
Du måste ju inte bottna allt med en gång, kan ju vara en poäng att köra lite mer typ 300whp och köra på det ett tag Ska bli mycket spännande, kommer du börja med e85 då?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Ja, börja på e85 direkt. Om jag ändå ville mappa på e85 tyckte han det var dumt att öka laddtrycket mer på 98, bara ökar risken för att något går sönder.
Jag håller väl med, har ju en bra och hyfsat säker mapp för 98. Lika bra att gå på e85.
Jag håller väl med, har ju en bra och hyfsat säker mapp för 98. Lika bra att gå på e85.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Låter bra, många utmaningar å risker rundas med e85, så länge man inte blir alldeles för optimistisk med tändningen Hoppas nya kopplingen orkar med bara, annars kanske ni få hålla igen lite på maxmomentet.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Ställde om Maxxecu till E85 som bränsle och slog i E85 från macken. Det bara funkade klockrent!! Flex fuel sensorn säger att det är e75, vilket också finns som bränsle alternativ.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 467
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
E75 låter som vinterblandning. E85 säljs med större andel bensin vintertid för att bilar annars kan bli svårstartade.
m v h Henrik
m v h Henrik
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Säkert så, spelar inte så stor roll om det är 75 eller 85 %.
Kanske tom är så att det är e75 året runt nu när efterfrågan inte är så stor.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Ur prestandasynpunkt spelar det ingen större roll, så länge din bänslemängskorrigering följer etanolhalten, vilket den borde. Ska bli kul å se, borde kunna få en bra tillökning med effekt redan vid 1 bar där du kör nu, bara av bränslebytet och sen lite tänding till, blir säker 20 hästar bara det.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Precis, ska bli intressant att se vad bara E75/85 skillnaden blir.
Har tidigare hört att det kan ge 5% på en sugmotor, borde vara mer med en turbo (vid samma laddtryck).
Har tidigare hört att det kan ge 5% på en sugmotor, borde vara mer med en turbo (vid samma laddtryck).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Har för mig att jag gick från 415 till 445 med e85, tror det var samma laddtryck
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Typ 7% då, det är ju en substantiell skillnad.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Blev lägre avgastemp också, så skulle nog gått att höja trycket
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Är man knackbegränsad eller begränsad av avgastemp så går det göra jättekliv med E85, på en vanligt kompad sugmotor handlar det om några % . På min GT86a tex som har 12,5 i komp så ger e85 ett rätt rejält kliv över hela registret. Så det beror på, vet inte hur nära knackgränsen ni vågade sätta tändningen i den mappen du har nu?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Den sattes där den gav mest effekt och stabila temperaturer
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Japp, du har man fått den mappad på E85.
Spridarna är nästan bottnade, kopplingen är på gränsen, lite över den tom.
Jag är ganska nöjd! Får se hur länge det håller.
Allt är mätt på naven.
Spridarna är nästan bottnade, kopplingen är på gränsen, lite över den tom.
Jag är ganska nöjd! Får se hur länge det håller.
Allt är mätt på naven.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Kul får nog plocka ihop min för och se om jag hänger med 🫣
Vilket laddtryck?
Vilket laddtryck?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users