924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#466 Post by Cédric »

Hans samling är ju helt galen, vi har snart inga rullande 924 or kvar o Sverige:)

Du måste ju inte bottna allt med en gång, kan ju vara en poäng att köra lite mer typ 300whp och köra på det ett tag :) Ska bli mycket spännande, kommer du börja med e85 då?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#467 Post by safe »

Ja, börja på e85 direkt. Om jag ändå ville mappa på e85 tyckte han det var dumt att öka laddtrycket mer på 98, bara ökar risken för att något går sönder.
Jag håller väl med, har ju en bra och hyfsat säker mapp för 98. Lika bra att gå på e85.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#468 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-06-06 09:06:35 Ja, börja på e85 direkt. Om jag ändå ville mappa på e85 tyckte han det var dumt att öka laddtrycket mer på 98, bara ökar risken för att något går sönder.
Jag håller väl med, har ju en bra och hyfsat säker mapp för 98. Lika bra att gå på e85.
Låter bra, många utmaningar å risker rundas med e85, så länge man inte blir alldeles för optimistisk med tändningen :) Hoppas nya kopplingen orkar med bara, annars kanske ni få hålla igen lite på maxmomentet.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#469 Post by safe »

Ställde om Maxxecu till E85 som bränsle och slog i E85 från macken. Det bara funkade klockrent!! Flex fuel sensorn säger att det är e75, vilket också finns som bränsle alternativ.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#470 Post by henca »

E75 låter som vinterblandning. E85 säljs med större andel bensin vintertid för att bilar annars kan bli svårstartade.

m v h Henrik

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#471 Post by safe »

henca wrote: 2023-06-12 06:43:10 E75 låter som vinterblandning. E85 säljs med större andel bensin vintertid för att bilar annars kan bli svårstartade.

m v h Henrik
Säkert så, spelar inte så stor roll om det är 75 eller 85 %.
Kanske tom är så att det är e75 året runt nu när efterfrågan inte är så stor.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#472 Post by Cédric »

Ur prestandasynpunkt spelar det ingen större roll, så länge din bänslemängskorrigering följer etanolhalten, vilket den borde. Ska bli kul å se, borde kunna få en bra tillökning med effekt redan vid 1 bar där du kör nu, bara av bränslebytet och sen lite tänding till, blir säker 20 hästar bara det.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#473 Post by safe »

Precis, ska bli intressant att se vad bara E75/85 skillnaden blir.
Har tidigare hört att det kan ge 5% på en sugmotor, borde vara mer med en turbo (vid samma laddtryck).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#474 Post by Joakim.S »

Har för mig att jag gick från 415 till 445 med e85, tror det var samma laddtryck 🤔

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#475 Post by safe »

Joakim.S wrote: 2023-06-12 16:37:45 Har för mig att jag gick från 415 till 445 med e85, tror det var samma laddtryck 🤔
Typ 7% då, det är ju en substantiell skillnad.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#476 Post by Joakim.S »

Blev lägre avgastemp också, så skulle nog gått att höja trycket

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#477 Post by Cédric »

Är man knackbegränsad eller begränsad av avgastemp så går det göra jättekliv med E85, på en vanligt kompad sugmotor handlar det om några % . På min GT86a tex som har 12,5 i komp så ger e85 ett rätt rejält kliv över hela registret. Så det beror på, vet inte hur nära knackgränsen ni vågade sätta tändningen i den mappen du har nu?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#478 Post by Joakim.S »

Den sattes där den gav mest effekt och stabila temperaturer

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod

#479 Post by safe »

Japp, du har man fått den mappad på E85.
Spridarna är nästan bottnade, kopplingen är på gränsen, lite över den tom.

Jag är ganska nöjd! Får se hur länge det håller.
Allt är mätt på naven.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#480 Post by Joakim.S »

Kul 😀 får nog plocka ihop min för och se om jag hänger med 🫣
Vilket laddtryck?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users