944 -83 | The 952 Story

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4617
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#16 Post by Cédric »

OJ, intressant projekt, du satsar stort, vilket styrsystem är det baserat på?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#17 Post by Jarlingar »

Det kommer bli lite hpd med grund i Maxxecu. Hade gärna kört speeduino för att hålla ner kostnaden men då klarar inte det givarna för tändningen.
Maxxecu mini board har ändå hygglig kurs och blir en bra grund att bygga på.
27881-maxxecu-mini-board-1.jpg
Blev inte jättebilliga ECU's heller.. Gjuten låda i aluminium och hittade EN tillverkare som kunde göra 35 pin Bosch motronic kontakten...
Som planen ser ut nu på motorstyrningsfronten så kommer jag bygga den 100% PnP, dvs bara stoppa i kontakten och köra, mappad och klar för N/A, alt överladdning till mitt kompressorkitt.
Det kommer totalt sett vara ett konkurrensmässigt väldigt bra pris för en sk AFM-delete.

Ursprungligen när jag började landa i att bygga en ny motorstyrning så tänkte jag en prototyp till mig själv och 5 kit för kompressorladdning... Sen spårade det lite :mrgreen:
Men det blir nog enkelt att sälja PnP ECU's iaf. Sett siffror på 10-15 extra ponnys när den strypande svängdörren försvinner.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#18 Post by Jarlingar »

Det var långt ifrån ett enkelt val att överge ursprungliga planen med att modda motronicen..
Faktum är att det var ett tungt beslut som satt långt inne.

Men..

När jag har en färdig mapp och kan se vad motorn behöver vid överladd så kommer jag få facit om min ursprungliga idé hade fungerat.

Vilket jag är övertyad om att den gör.

Då är det inte helt omöjligt att jag bygger det pneumatiska "sprutet" också. Jag är faktiskt förvånad att ingen gjort det tidigare.
Det är väldigt enkelt att få dit en kompressor och få det att lira på låga tryck; upp till 0,3bar.
Det som har jävlats lite för mig är att jag ska ju inte bara dit med en kompressor utan både servostyrning och AC.. :mrgreen:
Utan den detaljen så hade kompressorn suttit där för länge sen..


Status just nu:
20230219_182542.jpg
Hitta de 3D-printade detaljerna... :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4617
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#19 Post by Cédric »

Kul, det pillas ju en del med motronic PNP i speedyvärlden har jag sett, men det kommer nog bli kanon med Maxxecu, lite mindre jobb att få till.

Ett alternativ är ju att göra ett anpassat chip i std styrenhet, har varit i kontakt med Fekzen (eftersom Ciprian funderat på att ta fram ett M62 kit till 944/924S och ville ha lite hjälp), och han trodde att det skulle vara relativt enkelt att få till ett anpassat chip, men med större spridare om man vill ha mer mos än bara lågtryck. Nu har du ju jobbat på maxxspåret, men chip kanske hade varit bra ur ett kostnadsperspektiv för ett enklare lågtryckskoncept.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#20 Post by Jarlingar »

Upp till 0.3 bar behöver, med största sannolikhet, DME inte öppnas öht, den kan luras med ett väldigt enkelt piggyback.
All info finns tillgänglig på nätet, men om Ciprian vill konkurrera om ett kitt till 944 så ger jag av naturliga skäl inte ut något gratis.. ;)
Alla tidiga DME måste lödas om för att kunna använda nytt chip.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#21 Post by safe »

Finns ju Vems PnP, men Maxxecu hade väl varit ett fall framåt, synd att inte Mini klarar av bredbandslambda.
Hur löser du TPS, för 944an har väl ingen riktig TPS och en 6mm axel precis som 964a?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#22 Post by Jarlingar »

Jo mini klarar bbl men då med extern controller.
Jag kommer köra bbl för bränslemappen :thumbsup:

TPS är mycket riktigt, original bara en on off kontakt.
Och ja, jag har löst det det med en riktig TPS på original spjällhus.
Men nu blir jag väldigt restriktiv med vad jag kommer delge då det finns en direkt konkurrent..
Men om Siprian vill samarbeta och tex använda min box så skulle det bara vara roligt Cédric ;)

Än så länge har jag löst TPS, MAP, CLT, IAT, original lågohmiga spridare eller andra högohmiga spridare, allt över original kabelhärva.
Det var målsättningen med en ny ECU; 100% PnP :) :thumbsup:

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#23 Post by gtBen »

Detta är ju High-tech för en annan, har du erfarenhet av såna här projekt sen tidigare? Bra jobbat, det ska bli kul att följa 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#24 Post by Jarlingar »

Nja jag har varit i sfären många gånger tidigare, men detta är det första projekt jag bygger helt själv.
Hjälpt en del polare genom åren med deras byggen.
Motorstyrning är eoner lättare att pyssla med nu än för 20 år sen.. :mrgreen:

Håller på med fästet just nu:
20230226_233719.jpg
Att bara få dit en kompressor är plätt-lätt.
Jag ska dit med, inte bara en kompressor, utan även servopump och ac-kompressor..

Och naturligtvis hade jag köpt fel vinkelförstärkning till fästet för servopumpen.. :roll:
Men det gör inte så mycket, får göra resten underifrån när jag kan få upp bilen på en lyft.
Själva pumpfästet sitter där iaf :thumbsup:

Tidigare lät balansremmen värre än vad kompressorn lär göra.. Justerade om allting nu när jag hade loss alltihopa.
Förhoppningsvis är den tystare nu..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#25 Post by Jarlingar »

Eftersom jag skulle rota runt en del i motorfronten å de e trångt å jävligt.. Så ville jag inte riskera att bumpa kammen så den hoppade ur läge... :shock:

Så jag ritade upp ett kamlås och skrev ut:
FB_IMG_1677611846661.jpg
20230212_182251.jpg
20230225_195252.jpg

Funkade Rolex! 8)

Finns på cults3d för den som vill skriva ut en egen:
https://cults3d.com/en/3d-model/tool/po ... cking-tool
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#26 Post by Jarlingar »

Det jobbas på här i "färdig tills snön är borta" tempo :)

Det elektriska har jag nu helt klart på papperet, måste bara beställa lite grejer så jag kan göra färdigt det.

Så nu är det mekaniken som ska på plats.
FB_IMG_1679330105101.jpg
Ny remskiva då original knappt räcker till 0,1 bar..
Iaf med originalskiva på kompressorn.
Vill inte gå ned i storlek där pga risk för slirande rem, men även för att det gör det mer omständigt att bygga o sälja kit sen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#27 Post by Jarlingar »

Nya remskivan kommer bli betydligt större än original.. :mrgreen:
20230325_115620.jpg
Detta är alltså två ämnesformar för att gjuta en ny remskiva i alujumjum.
20230325_101155.jpg
Kärnformarna nyss klar i skrivaren
20230326_133545.jpg
Detaljen i genomskärning.
Det är även plats för servons kilrem. :thumbsup:
FB_IMG_1680121637514.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#28 Post by Jarlingar »

Ni tittar på de detaljer som behövs för att skapa en pnp DME till en 944'a 8)
20230331_173121.jpg
Nu handlar det bara om att koppla ihop punkterna rätt.. :shock: :mrgreen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4617
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#29 Post by Cédric »

Spännnade! Hur kommer det sig att du inte svarvar remhjulet?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#30 Post by Jarlingar »

Det kommer svarvas :thumbsup:
Ett svarvämne i den diametern ligger närmare eoner i inköp.

Jag gjuter råämnet och kan då göra det endast 6mm tjockt, sen kan jag bearbeta alla ytor i en uppspänning i svarven :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users