924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 623
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#346 Post by gtBen »

safe wrote: 2023-01-30 08:43:43 Det tar sig!
Motronicen ville inte dra "fuel enable" på DME-reläet. Men tvångsstyrde man soppadelen i DME reläet så gick bilen igång. Det ska tydligen finnas någon specialgrej i S2an för att detta ska fungera nått motstånd eller nått liknande typ, har jag fått höra sen. Prata med Sandén kanske? Han har ju satt ihop motor och härva.
Sande'n har konverterings-el-allergi :mrgreen:
Det får vänta tills man stöter på nån som vet, eller så kanske vi själva kommer på det :#cheers:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 623
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#347 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2023-01-29 22:52:51 Jag fick hjälp av Magnus att testa elsystemet och det mesta verkar funka :#cheers:
Motorn startade efter 12V-uppväckning av spridarna, om än med lite tjuvkoppling av dme. Nu är det omkopplat med ett analogt tillslag (läs; extra brytare) av bensinpumpen.
Kylarvätska är påfyllt och jag såg till min glädje att det fanns en luftningsskruv längst fram på motorn för det också.
Öronlappsstolen monterades och det går att tråckla sig in, men inte med ratten på plats så ett eftermarknadsnav och snap-off måste införskaffas.

Imorgon ska solen lysa så det passar bra för att starta upp motorn lite mer på riktigt
Den vill inte ens tända till för egen maskin med mindre än att spridarna har motionerats, så de är urtagna och skickas iväg för kontroll/service och ev utbyte.

Jag har rättat till en del felkopplingar som ledde till udda händelser, och har nu tex även fungerade oljetrycksvarning/oljetrycksmätare + tankmätare + alla lysen bak. Återstår att få ordning på blink-indikator.
Tyvärr så tror jag själva DME-reläet strular då det ibland surrar som tusan i det, även om det nu funkar med mitt tillslag med en extra brytare.
Bäst är att det elektriska styr-servot funkar och reagerar på känsligheten när man skruvar på den lilla ratten.

Image
Jag har också med lite marginal fått ordning på körställningen med öronlappsstolen. Det går till och med att tråckla in sig med ratten monterad, men för enkelhetens skull så kommer jag att köpa ett eftermarknads-nav och ett snap-off för att iallafall känna på hur det blir.
Efter direktkontakt med Luisi-Volanti säger de att det rattnavet jag ska ha är samma som till VW Golf 1. Deras artikelnummer är 7307, apex.se nära Hässleholm (fd Rallyshop) säljer Luisi (tidigare var det Race-gear i Växjö).
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4604
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#348 Post by Cédric »

Mitt rattnav är också till golf 1, så det verkar vara samma :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 623
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#349 Post by gtBen »

Image
Spridarna var verkligen i behov av rengöring och service, från att ha varit dåliga till att bli bra och jämna sinsemellan.

Men ...bilen startar fortfarande bara på startgas :shock: Tidigare hoppade bilen till lite när man motionerat spridarna, men jag tror att den då bara tände på "rester" av tidigare startgas-startningar. Likadant nu, när den väl tänt till så händer absolut ingenting.
Jag tror att det har något med bränslematning att göra. Bränslepumpen går och bygger tryck, hur mycket tryck vet jag inte men tvivlar på att det är fel på pumpen.
Motorstyrningen får ström och tändningen fungerar, då borde även styrningen av spridarna fungera också.
Men varför startar inte bilen :?:
Är det nån som har något tips på vad jag kan göra så är det mycket välkommet :idea:
Cédric wrote: 2023-02-04 10:19:04 Mitt rattnav är också till golf 1, så det verkar vara samma :)
Jag hade ingen aning om att det var Golf-grejor där.
Men nu har jag passat in körställningen och det går även att komma ner i stolen så jag hoppar att byta rattnav/snap-off/annan ratt.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1406
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#350 Post by safe »

Du kan ju mäta trycket på fuel railen. Sitter en täckmutter med en kula bakom. Du måste ha en mätare bara. Micke i Kalmar har en om du behöver låna.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4604
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#351 Post by Cédric »

Om du inte har möjlighet att mäta spridarsignalen kan du plocka ut spridarna för att se att bränsle faktiskt kommer ?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 623
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#352 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-02-15 11:10:12 Om du inte har möjlighet att mäta spridarsignalen kan du plocka ut spridarna för att se att bränsle faktiskt kommer ?
Kanon, detta får bli dagens göromål :#cheers: jag gick i samma tankar själv. Det blir att lossa bryggan och lyfta upp och sätta dem i 4 koppar, och se om nåt händer.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1406
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#353 Post by safe »

4 halvliters PET brukar fungera bra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 623
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#354 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2023-02-15 15:03:51
Cédric wrote: 2023-02-15 11:10:12 Om du inte har möjlighet att mäta spridarsignalen kan du plocka ut spridarna för att se att bränsle faktiskt kommer ?
Kanon, detta får bli dagens göromål :#cheers: jag gick i samma tankar själv. Det blir att lossa bryggan och lyfta upp och sätta dem i 4 koppar, och se om nåt händer.
Efter kontroll så är det inte en antydan av bensin på de papper jag placerade under de upplyfta spridarna efter 5-10 sekunder på startmotorn ...så då måste det vara nånting elektriskt som inte är inkopplat på rätt sätt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

TomasJ
S-Poster
Posts: 165
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#355 Post by TomasJ »

Var försiktig när du felsöker spridarna!
Tänk på att det bildas bensinångor och ev. bensinspill som kan hamna lite här och var när man håller på.
får man en gnista på något sätt så kan det gå illa.

Det fick jag själv erfara för många år sedan när jag meckade med min gamla 924:a, resulterade i motorrumsbrand och hade kunnat sprida sig till hela områdets carport om jag inte hade haft turen att ha en pulversläckare i närheten och sinnesro att lossa handbromsen och putta ut bilen på parkeringen utanför carporten.
:shock:

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 623
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#356 Post by gtBen »

Helt rätt TomasJ :#cheers:

Image
Jag är nojjig när det kommer till bensin och brandrisk och, brukar ställa fram min 6kg skumbrandsläckare och ha en Element-fire-suppression redo. Särskilt när jag är ensam, och har jag hjälp brukar jag briefa om var släckningsutrustning finns. Och plocka bort skrot bakom bilen så det går fritt att rulla ut, och ingen bil utanför som blockerar.
Igår när jag testade så körde jag inte 10 sekunder i blindo, utan först en dutt och kolla och sedan 5-10 sekunder under uppsyn för att se om det kom igång.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 623
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#357 Post by gtBen »

Dörrarna är också klara förutom att de ska målas.

Image
lite primitivt och sladdrigt

Image
jag tänker komplettera med en extra breddning av innerbackspegeln då dessa inte är i närheten av vad man ser i originalspeglarna

Image
dörrspalten fram har lite mer att önska, man får in ett finger
Last edited by gtBen on 2023-02-16 21:30:48, edited 2 times in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1406
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#358 Post by safe »

Tejpa karossskarvarna, det gör man ju i F1 och i Indycar under Indy500.

I F1 är det nu också populärt med mycket svart på bilarna, alltså rå kolfiber så man inte ska slösa med vikt på färg....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 623
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#359 Post by gtBen »


it's up and running

Jag hittade den kabeln jag letade efter, var så säker på att det var rätt att jag monterade dit spridarna och fuelrailen ...brum brum :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4604
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#360 Post by Cédric »

Kul! Vilken kabel var det som var fel?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users