924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#271 Post by Cédric »

Har bara gjort the på 931n, det gick med var ett jäkla bök att komma åt alla skruvar till svhjulskåpan. På bilar med audilådan så måste lådan bort dock för att kunna dra bak transaxeln tillräckligt långt bak.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#272 Post by gegge »

Jag följer med spänning och konstaterar att 924 är full av motsättningar. Hur kan en bil vara lättmekad samtidigt som motorn måste ur vid alltför många "enkla" jobb?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#273 Post by safe »

När jag hade motorn ur så delade jag på det mellan motor och sprängkåpa, i efterhand så hade det nog varit enklare att dela mellan sprängkåpan och transaxelröret, eller vad säger ni?
Nu känns det som att jag ska försöka ha motorn på plats, orkar inte lyfta ur den igen. Vi kommer dock att flytta garaget bilen står i om några veckor. Så jag avvaktar med kopplingsbytet tills det är klart, har fler bilar att skruva på om det behövs....
Ett alternativ är att nu byta transaxeln mot turbons. Men jag saknar svänghjul mm för detta. Har jag förståt det rätt så kan man ta en 915 tryckplatta och även lamell och bulta på 931 S1 svänghjul?

Faktum är att jag kollade på att använda 915 tryckplattan på 924 NA svänghjul. Det skiljer bara någon mm för att det ska passa, det skulle gå att borra upp hålen i tryckplattan och få det att passa...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#274 Post by Cédric »

Har alltid lossat vid transaxelröret och tagit ur motorn med svkåpa på, sparar väldigt mycket tid då det bara är 4 skruvar som är lätta att komma åt, i synnerhet på turbon.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#275 Post by safe »

Ny koppling, har haft den ett tag, tänkte balansera den med nya bottendelen, men nu får den åka på här.
_20210921_211137.JPG
Ny fläkt också och en e85 kompatibel bränslepump.

Kopplingsbytet får vänta ett par veckor tills vi flyttat vårat Kalmargarage till ny lokal.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 340
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#276 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2021-09-21 20:22:35 Ny koppling, har haft den ett tag, tänkte balansera den med nya bottendelen, men nu får den åka på här.

_20210921_211137.JPG

Ny fläkt också och en e85 kompatibel bränslepump.

Kopplingsbytet får vänta ett par veckor tills vi flyttat vårat Kalmargarage till ny lokal.
Spännande!
Var kommer kopplingen ifrån?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#277 Post by safe »

Det är en Specclutch. Stage 2 eller 3, kommer inte ihåg riktigt. Edit :stage2+
Köpte från ddesign.nu.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#278 Post by safe »

Nu är nya kopplingen på plats!
924_spec_koppling.JPG
Det är bara att det saknas lite annat just nu.....
Men det gjorde att jag kunde riva ut det sista av bränslesystemet som inte var bytt. Ackumulatorn och slangarna runt den. Bytte hela trycksidan till nytt aluminium AN6 rör. Snyggade till lite under där bak.
924_bromso_bransleror_2.JPG
924_bromso_bransleror_1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#279 Post by safe »

Transaxelröret åkte ut och fick nya lager.
Upptäckte att den hade ett icke standardmässigt växellänkage. En blandning av delar och hemmabyggt.
924_torquetube_0.JPG
924_torquetube_1.JPG
924_gear_linkage_1.JPG
924_gear_linkage_2.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#280 Post by safe »

å varför inte komplettera med att snygga till bakvagnen osv när den är ur. Har ett problem med att skruva tillbaka skitiga saker.

Blästrat och pulverlackat.
924_tbc_ta_1.JPG
Lite stålborste
924_alu_beam_holder_1.JPG
Helt nya, med nytt gummi.
924_new_springplate_1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#281 Post by gtBen »

det blir fint, men du skämmer bort den alldeles för mycket :#cheers:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#282 Post by safe »

gtBen wrote: 2022-01-07 18:40:36 det blir fint, men du skämmer bort den alldeles för mycket :#cheers:
Jo. Hade ingen mer tanke än att byta koppling och lager i röret. Men det spårade lite. Å andra sidan så fick jag bränsle ledningen bytt och det var helt nödvändigt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#283 Post by safe »

Helgarbete, bultat in transmissionsröret och växellådan. Sänkte ner bilen över det, bökigt i alla fall.
924_rear_tt_trans_2.JPG
924_rear_tt_trans_1.JPG

Dit med den renoverade bakaxeln.
924_rear_axle_in_1.JPG
924_rear_axle_in_2.JPG

Nu ska bara bärarmarna bak med bromsar på plats och så hoppas på att höjden är rätt när bilen kommer på hjulen...
Bromsarna är orörda, så när som på en ny bromscylinder, bytte ena sidan för något år sedan innan besiktningen, nu blir bägge nya.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#284 Post by safe »

Bärarmar, bromsar, drivaxlar och bakre krängare på plats.
924-bärarmar-bromsar-krängare drivaxlar_!.JPG
924-bärarmar-bromsar-krängare drivaxlar_2.JPG
Tom nya bleck att hålla fast bromsrören, no expenses spared!! :D (Ja, den sitter 90 grader fel)
924-bärarmar-bromsar-krängare drivaxlar_3.JPG
Spenderade en dag på att få avgassystemet att sitta lite bättre, förlängde det 10 cm för att krängaren skulle gå helt fri och gjorde om några fästen.
924_avgas_1.JPG
Rostfritt polerat slutrör.
924_avgas_2.JPG
Nere på marken, måste ut och köra lite för att se om den sätter sig mer i baken ser bra ut som det är, men svärden är justerade i lägsta läget fast jag indexerade stavarna "efter boken".
924_touchdown_1.JPG
Bokning av hjulinställning så snart bilarna bakom mig i garaget är flyttbara.

Just det, innan jag far iväg på det ska jag kolla upp topplagringarna fram, har för mig att minst en är lite trög och låter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#285 Post by Cédric »

Tror att den sätter sig lite när du kommer igång, min blev lite i lägsta laget när jag ställde in med det exceldokumentet som snurrar runt, men det gick att få till med justermånen.

Ditt växellänkage är verkligen latjo, undrar varför dom gjorde sådär ,en hel del jobb ändå. Då får man 944 grejen att spaken rör sig med transaxeln på köpet. Med G31 så är spaken alltid still på plats pga den övre stången, inte för att det spelar så stor roll för dig så länge det funkar :)

Förresten är det en OEM dragkrok?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users