924 Turbo 1980 | Club Sport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Användarvisningsbild
Sebastu
S2-Poster
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2013-11-16 09:42:21
Ort: Stockholm
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav Sebastu » 2017-06-14 16:22:05

Får jag vara med i den klubben? Dygnet runt jobb, småbarn och en porsche som jag just såg kissade massa olja eller något mitt under bilen. Hurra :D

Jag är glad att du behöll någon porsche i alla fall!

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav patand » 2018-04-05 18:03:54

Nu ska det renoveras bromsar! :D

EB10A201-EA64-4ED7-9642-BA64BE49F789.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
 
Inlägg: 3945
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Ort: Stockholm
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav Cédric » 2018-04-05 19:20:32

Tjoho, it's alive!

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav patand » 2018-04-05 21:44:43

Cédric skrev:Tjoho, it's alive!


Startade gjorde den i vintras, men bromsarna ligger emot pga för lite användning. Nu tänkte jag för en gångs skull får ordning på bromsarna ordentligt. Blir nymålade och nyrenoverade ok, nya skivor fram, nysvarvade bak (har jag för mig att jag har liggandes iaf) och ny blå bromsvätska.

Förhoppninsvis snart besiktad och körklar. Har lite annat att fixa också:

Passagerardörr som inte går att öppna.
Innerbackspegel behöver limmas på plats.
Byta olja och oljefilter.
Fixa avgasläckage runt J-rörets anslutning mot WG, alternativt byta till helt J-rör (det engelska J-pipe är ett så bra namn!).
Justera ventiler (om det hinns med).

Siktar på att ha med den till Sviestad 17:e April. Hoppas verkligen det ska gå.

Användarvisningsbild
Sebastu
S2-Poster
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2013-11-16 09:42:21
Ort: Stockholm
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav Sebastu » 2018-04-06 06:38:46

Det är som livet i stort: det mesta är ogjort :)

Hoppas du hinner till sviestad!

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
 
Inlägg: 3945
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Ort: Stockholm
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav Cédric » 2018-04-06 07:18:13

Verkligen kul att se att du är på väg ut igen, hoppas vi kan ses på något banmöte framöver, har också en hel del att få ihop dock, betydligt mer än dig :)

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav patand » 2018-04-10 18:08:08

9E8873DD-F243-41A9-AA57-2ADD54332528.jpeg


Nu ska det bara målas (har provat på en del som synes) och dit med nya gummidetaljer så är det dags för montage på bilen sen! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav patand » 2018-04-12 20:50:49

Det ser ju ut att bli bra detta. :D

32FEFCFA-748D-40B7-8C0D-409B94EA3711.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
 
Inlägg: 3945
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Ort: Stockholm
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav Cédric » 2018-04-12 21:03:25

trevligt! Vad blir det för belägg?

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav patand » 2018-04-13 04:13:08

Cédric skrev:trevligt! Vad blir det för belägg?


Det blir de belägg jag hade sedan innan, inte nya tyvärr då tid och budget inte tillät det denna gång. De är dock i ok skick. Det är Ferodo DS 2500 fram och ”standard” bak.

Det är som bekant inte mycket att välja på bland sport/race belägg för originaloken, så fram är det belägg till Ford Sierra Cosworth som anpassats på sedvanligt sätt med att fräsa ur ett spår på baksidan (se tidigare i tråden).

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
 
Inlägg: 3945
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Ort: Stockholm
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav Cédric » 2018-04-13 07:37:00

Tycker du? Jag tycker det finns fler än vad jag hinner prova iaf :) Hawk har en hel trave olika blandingar, Carbon Lorrain är ju jäkligt seriösa belägg, CarboTech har ju massor av varianter, likaså Porterfield m.m
Finns så det räcker och blir över mao :)

Joakim.S
Carrera-Poster
 
Inlägg: 858
Blev medlem: 2004-04-12 13:10:49
Ort: Stockholm Nacka

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav Joakim.S » 2018-04-13 11:03:54

patand skrev:
Cédric skrev:trevligt! Vad blir det för belägg?


Det blir de belägg jag hade sedan innan, inte nya tyvärr då tid och budget inte tillät det denna gång. De är dock i ok skick. Det är Ferodo DS 2500 fram och ”standard” bak.

Det är som bekant inte mycket att välja på bland sport/race belägg för originaloken, så fram är det belägg till Ford Sierra Cosworth som anpassats på sedvanligt sätt med att fräsa ur ett spår på baksidan (se tidigare i tråden).

Kul att du är på G, själv så är jag sen som vanligt 8)

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav patand » 2018-04-16 14:17:24

Cédric skrev:Tycker du? Jag tycker det finns fler än vad jag hinner prova iaf :) Hawk har en hel trave olika blandingar, Carbon Lorrain är ju jäkligt seriösa belägg, CarboTech har ju massor av varianter, likaså Porterfield m.m
Finns så det räcker och blir över mao :)


Där ser man, jag har ju inte jagat belägg på ett tag och snöade in på Ferodo när det funkat bra för mig. Men nästa gång det är dags ska jag kika på något som passar utan modifikation! :) Tack för tipsen, kanske återkommer för närmare råd när det bli dags.

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav patand » 2018-04-16 14:26:52

Joakim.S skrev:Kul att du är på G, själv så är jag sen som vanligt 8)


Det går iaf framåt, onsdagen på Sviestad ser tyvärr körd ut men tar den dagen ledig från jobbet iaf för att passa på att göra mer på bilen och troligen besikta (få en arbetsorder som Bobo brukar säga...). :)

Bromsarna är monterade och luftade. :) Tycker pedalen tar lite långt. Men när den väl tar så är den inte svampig så det kanske blir att juster vid pedalen, men ska köra bilen lite mer först. Jag har iaf definitivt inte några bromsar som ligger an längre! :d=:

Passagerardörren är också fixad, visade sig (efter att jag plockat bort passagerarstolen och insidan på dörren, helt i onödan...) att det var själva låsningen som kärvade lite så att det fjärrstyrda centrallåset inte orkade låsa upp ordenligt, trots att man såg att pinnen i fönstret rörde sig. Jag drog upp pinnen en halv centimeter till typ, sen var det öppet och handtaget på både utsidan och insidan av dörren fungerade. :D Bilar ska inte stå och kärva ihop, de ska användas! :#944burn:

Har också försökt täta avgasläckaget vid J-röret, tror inte det blev så värst tätt. Men jag kan nog komma att avvakta vad besiktningen säger, kan ju vara något mer man ändock måste fixa under bilen när man tar upp den på pallbockar igen.

Det jobbigaste just nu är dock att få tillbaka passagerarstolen, det är ett par brickor som ska ligga mellan stolen (som är en racestol i glasfiber) och fästet samtidigt som man ska hålla upp stolen för att försöka passa in och få gäng på skruvarna... :evil: om jag bara hade dragit i den där låspinnen innan jag skruvade bort stolen. :lol:

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

Inläggav patand » 2018-04-18 17:18:12

Stolen fixade jag faktiskt ganska enkelt till slut. :)

Limmade även dit innerbackspegel och bytte till gathjulen för att försöka besikta idag.

Tyvärr gick det åt tid till en del familjeangelägenheter också, så när jag till slut kom iväg till besiktningen hade de inte tid för fler drop-in bilar idag. :(

Tänkte dock på väg hem att jag kanske kunde hitta en tid i Linköping i morgon. Men så fick jag se att voltmetern visade allt lägre värde. När jag kom hem konstaterade jag att med bilen igång var spänningen bara 11,99 volt. Den laddar alltså inte. :(

Tror jag får erkänna mig besegrad för denna gång. Känns inte bra att stressa ihop bilen in i det sista och sen ut på banan. Istället hoppas jag kunna få tid att fixa lite mer inför förarkursen på Kinnekulle den 4:e maj.

Tvättad blev den ju iaf idag och den ser hyfsad ut fortfarande när man får bort allt garagedamm:

79DE2EE9-5918-4ACA-A035-66B25E7DBBA9.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Föregående

Återgå till Våra bilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare